![]() |
inkomsten schrijver per jaar?
hoi
weet er iemand hoeveel een schrijver per jaar ongeveer verdiend, ligt natuurlijk ook aan het aantal boeken. Maar hoeveel euro's verdienen ze per jaar, ongeveer. Weet iemand dit? doeeeei |
Ik denk dat je blij mag zijn met 3€ per boek.
|
Dat ligt er inderdaad heel erg aan hoe goed je verkoopt. Sommige schrijvers, zoals J K rowling, lopen helemaal binnen met een paar boekjes, terwijl anderen (de meesten) niet kunnen leven van alleen het schrijverschap.
|
Volgens mij moet je als beginnend schrijver tevreden zijn met een commissie van circa 10%. Volgens mij is dat zelfs van de winst van een boek.
Je hebt dan dus bv. een boek, wat voor 19,95 op de markt komt, dat voor een eurootje of 3/4 per stuk is gedrukt. Dan is de winst dus ongeveer 12 euro per boek, en krijg jij dus E 1,20 per boek. Als een uitgever het boek wil uitbrengen dan is de eerste druk waarschijnlijk hooguit iets van 500 stuks. Dus dan is het maar hopen dat het behoorlijk verkoopt. Maarja, als het echt een kaskraker wordt, kan je de 50.000 wel halen. Als je internationaal weet door te breken, dan ben je voor de komende paar jaar wel binnen. Kijk maar naar Rowling inderdaad, die zit op een verkoop van 100 miljoen ofzo? |
Giphart heeft een boek geschreven waarin hij zijn inkomsten verklapt...en als je een beetje succesvol bent...verdien je best veel geld.
|
Los van dit alles moet je je natuurlijk afvragen of geld de reden voor schrijven is :) Sommigen zullen zeggen van wel, anderen koesteren het schrijven om het schrijven, om de puurheid en de honger die je ermee voedt (dat is hier althans, maar nog niet serieus aan publiceren gedacht. Dat komt nog ooit). Veel schrijvers hebben een baan naast hun schrijven, dat zegt wel het een en ander. (tis ook deels genre-gerelateerd, vermoed ik)
|
Ben je een goede schrijver, dan verdien je veel. Ben je zo'n bouquette (:confused: )-flut-romannetjes-schrijver, dan zal het niet zoveel zijn. :p
|
Geen idee. Mijn tante schrijft vage verhaaltjes, die komen soms in een blad, maar daar verdient ze heus niet genoeg mee. Een vriendin van diezelfde tante is "echt" schrijfster (heb ik ook een keer een manuscript voor gelezen), maar ik heb geen idee hoeveel ze verdient. Niet zo veel, geloof ik:p.
|
Citaat:
volgens mij werkt het eerder andersom :P |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Meer simpele geesten dan denkers op deze wereld :P Herkenbaarheid, duh? |
Daar staat natuurlijk wel weer tegenover dat je als flutromannetjesschrijver bijna nooit een uitgeverij zult kunnen vinden...
:D |
Ik denk eerder dat het verschil tussen de lezers van 'simpele' boeken en van 'nadenk'-boeken tot elkaar gelijk gemaakt zijn door de scepter die de economie die nu eenmaal over de literatuur heen zwaait. Mensen lezen niet boeken die ze mooi vinden, mensen lezen boeken die hen aangeboden worden en aan de hand daarvan vinden ze iets mooi. In hoeverre ze zelf bepalen wat ze mooi vinden valt ook nog te bezien.
LUH-3417 |
als je echt schrijver wil worden moet je daarnaast zeker in het begin er naast blijven werken. Tenzij je al een ontzettend goeie naam hebt gemaakt of de dochter bent van Carry Slee of sow (en zelfs dan geef ik je een kleine kans).
Mulisch zei ooit eens een schrijver word je niet, dat blijk je te zijn. Maar goed, das Mulisch... :rolleyes: |
een kennis van mij die is schrijver, maar alleen daar mee verdient hij niet genoeg, terwijl zijn boeken best goed verkoopt. :o
|
ik vroeg het laatst aan stephen king en hij zei dat je er best rijk mee kunt worden :)
|
JIJ vroeg het laatst?
|
Citaat:
|
ligt eraan of je goed bent
lijkt me logisch ;) |
Ik kan er goed van leven (y)
|
Hoe goed je bent is ondergeschikt aan de media-aandacht die je krijgt, denk ik. Een boek dat geniaal is maar totaal niet gepromoot wordt, wordt niet bekend en niet gekocht. Het aloude verhaal van de niet-begrepen, lijdende aanstel-artiest.
Het werkt hetzelfde in de film en muziekwereld. Iemand die kan acteren kan een cd uitbrengen. Het maakt niet uit hoe kut de muziek is, het verkoopt toch wel (Will Smith). Andersom ook. Britney Spears zou zonder muzikale carrière nooit op het witte doek verschenen zijn. Het gaat er niet om of je goed bent, het gaat erom dat er een camera op je gericht is. LUH-3417 |
Citaat:
juist (y) Daarom ook dat literaire agenten in opkomst zijn. Maar ik zou er persoonlijk niets voor voelen in zee te gaan met zo iemand. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:03. |