Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Spnijd (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1140478)

Not for Sale 29-03-2005 17:09

Spnijd

Gehaastig bepleit mijn vreemdheid wat lijkt
Een strijd voor een tijd, voor een klok ongeijkt
Wijzende slijt een gewezen verwijt
Doch ook dit vermijdt mij geen strop tot mijn spijt

Opdat je kijkt naar wat eventjes prijkt,
moet het gezeid,
dat wat ik belijd slechts misère bereikt,

en mettertijd mijn hersenen splijt.

Paris 29-03-2005 17:15

Ik vind het wel een mooi gedicht. Knap dat je die 'ij'-klank steeds kan laten terugkomen, zonder het echt geforceerd te laten overkomen. Tenminste, zo komt het niet op mij over. Wel is het een gedicht, waar veel ongewone/niet vaak gebruikte woorden in zitten, dus je moet het echt meerdere keren lezen. Verder is het ritme is goed, maar wat je precies wilt zeggen met het gedicht moet ik nog een beetje ontdekken.

Maar, in de eerste regel is het niet gewoon 'gehaast'? 'Gehaastig' is toch geen woord, of ligt dat aan mij? :o

Not for Sale 29-03-2005 17:20

Citaat:

Paris schreef op 29-03-2005 @ 18:15 :
Ik vind het wel een mooi gedicht. Knap dat je die 'ij'-klank steeds kan laten terugkomen, zonder het echt geforceerd te laten overkomen. Tenminste, zo komt het niet op mij over. Wel is het een gedicht, waar veel ongewone/niet vaak gebruikte woorden in zitten, dus je moet het echt meerdere keren lezen. Verder is het ritme is goed, maar wat je precies wilt zeggen met het gedicht moet ik nog een beetje ontdekken.

Maar, in de eerste regel is het niet gewoon 'gehaast'? 'Gehaastig' is toch geen woord, of ligt dat aan mij? :o

Dankjewel.

Dat ligt niet aan jou :)

edit: In de eerste versie stonden de woorden 'neocortex' en 'dichotomie'. Ik denk dat ik er goed aan heb gedaan die weg te laten. of niet? ;)

Halogeen 29-03-2005 17:46

Citaat:

Not for Sale schreef op 29-03-2005 @ 18:20 :
In de eerste versie stonden de woorden 'neocortex' en 'dichotomie'. Ik denk dat ik er goed aan heb gedaan die weg te laten. of niet? ;)
had op mij geen indruk gemaakt. :rolleyes:

Ik moest vooral grinniken om vermeid. :)

Not for Sale 29-03-2005 18:00

Citaat:

Halogeen schreef op 29-03-2005 @ 18:46 :

Scheiße ! :o

Paris 29-03-2005 18:23

Citaat:

Daar wou ik ook wat van gaan zeggen, maar toen ik het aan het typen was, toen twijfelde ik of het wel 'vermijdt' was, dus ik heb er maar niets van gezegd. :o

Thoughtful 29-03-2005 18:31

Citaat:

Op mij wel. Neocortex <3. Maar het past er bepaald niet in, denk ik.

Ik vraag me af wat jij hebt met splijtende hersenen en bomhoofden en wellustige neuronen of wat was het ook alweer :o

De ij-klanken staan mij een beetje tegen, maar je hebt ze er wel goed in verwerkt inderdaad, geforceerd komt het niet over.

Gehaastig bepleit mijn vreemdheid wat lijkt
Een strijd voor een tijd, voor een klok ongeijkt
Wijzende slijt een gewezen verwijt

vind ik heel leuk :)

=zwart wit= 29-03-2005 18:48

ik begon bijna te twijfelen of de titel nou echt geen spontane typefout was. je ygebruik vind ik zeker goed, je ritme loopt ook mede daardoor fantastisch. alleen je eerste regel al. het probleem, of mss juist de kracht is dat er dan wel concentratie gevraagd wordt, je word meer door het ritme meegenomen eigenlijk. ik heb een harde hekel aan het woord ijken, maar het is hier wel mooi gekozen ivm de splijtende tijd. erg origineel gedicht, krachtig ook (y).

Not for Sale 29-03-2005 18:56

Dank jullie wel, of neocortex nou indruk maakt of niet, lol :D
De titel hoort zo, 'vermeid' was fout :bloos:
In ongeveer een kwartiertje geschreven, dan krijg je dat.

Nu ik het herlees: kan 'Doch ook' wel?

Halogeen 29-03-2005 19:03

oh wat jammer dat je het hebt verbeterd. Ik vond vermeid als fout wel heerlijk dubbelzinnig =). Ik dacht dat je dat expres had gedaan.

xineof 29-03-2005 19:21

Ja leuk, ik vond vermeid ook gaaf. Maar de titel; hoort die nou zou of niet?

Ik had de moeilijke woorden wel grappig gevonden maar alleen als ze iets bij hadden gedragen aan het gedicht, anders is het alleen maar zonde en leid het af.

Not for Sale 30-03-2005 16:54

Citaat:

Thoughtful schreef op 29-03-2005 @ 19:31 :

Ik vraag me af wat jij hebt met splijtende hersenen en bomhoofden en wellustige neuronen of wat was het ook alweer :o

Mja dat was het. :o

Maar dit is anders dan die wellustige neuronen hoor.
Dat was pure baldadigheid, dit is psychisch http://home.student.uva.nl/jeroen.ko...ndconfused.gif

Sketch 30-03-2005 17:05

Ik zie het gedicht net pas :bloos:
Mja, alles is ondertussen wel gezegd. Het ij-gebruik, natuurlijk goed. Er zit ook een heerlijk ritme in, ja gewoon goed.

Dat je neocortex en dichotomie er uit hebt gehaald is denk ik wel goed, Neocortex past denk ik niet helemaal in het ritme, en dichotomie zou ik de eerste keer waarschijnlijk verkeerd lezen.

'Doch ook' kan kan volgens mij gewoon.

Edit: Hehehehe, een lachende confused :D

Not for Sale 30-03-2005 17:12

Citaat:

Sketch schreef op 30-03-2005 @ 18:05 :
Ik zie het gedicht net pas :bloos:
Mja, alles is ondertussen wel gezegd. Het ij-gebruik, natuurlijk goed. Er zit ook een heerlijk ritme in, ja gewoon goed.

Dat je neocortex en dichotomie er uit hebt gehaald is denk ik wel goed, Neocortex past denk ik niet helemaal in het ritme, en dichotomie zou ik de eerste keer waarschijnlijk verkeerd lezen.

'Doch ook' kan kan volgens mij gewoon.

Edit: Hehehehe, een lachende confused :D

Dankje (y)

Joh, je moest eens weten. Die heb ik speciaal voor die post gepaint :o :bloos:

Thoughtful 30-03-2005 17:22

Citaat:

Not for Sale schreef op 30-03-2005 @ 18:12 :
Dankje (y)

Joh, je moest eens weten. Die [afbeelding] heb ik speciaal voor die post gepaint :o :bloos:

O, echt jij weer :o *trekt wenkbrauw op*
Waat staat hij nou precies voor? Happy & confused :confused: Op een positieve manier de draad kwijt zijn? Dat kan ik in je gedicht niet vinden :o

Not for Sale 30-03-2005 17:26

Citaat:

Thoughtful schreef op 30-03-2005 @ 18:22 :
O, echt jij weer :o *trekt wenkbrauw op*
Waat staat hij nou precies voor? Happy & confused :confused: Op een positieve manier de draad kwijt zijn? Dat kan ik in je gedicht niet vinden :o

Misschien betekent hij "Haha, ik weet het ook niet meer" ;)

Endomychus 30-03-2005 21:27

mwah

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:20.