Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=10)
-   -   zefstandig gymnasium beter?!?!? (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1144832)

Frederike 03-04-2005 11:00

zefstandig gymnasium beter?!?!?
 
ik vroeg me af of een zelfstandig gymnasium beter is dan een gymnasium op een scholengemeenschap. soms hoor je namelijk van die verhalen, waardoor het lijkt dat je beter naar een zelstandig gymnasium kunt gaan. ik vroeg me af wat het verschil is.

Snees 03-04-2005 14:17

Vooral cultuur en instelling. Op categorale gymnasia heerst vaak meer een houding van 'non scholae sed vitae': je leert niet voor de school maar voor het leven. Al je andere schoolgenoten zijn min of meer van hetzelfde niveau (dat wil niet zeggen dat het allemaal aardig of zelfs beschaafd volk is). Vaak is er meer aandacht voor cultuur (kamermuziek, uitstapjes).

Nadeel is dat categorale gymnasia absoluut geen representatieve afspiegeling van de werkelijkheid bieden. Je komt alleen maar toekomstige academici tegen, zeg maar de bovenste 5% van de samenleving. Allochtonen? No way. In dat opzicht raak je sociaal wel wat verwilderd.

Ik vind het te riskant om uitspraken over niveau te doen.

Nona 03-04-2005 21:44

Citaat:

Snees schreef op 03-04-2005 @ 15:17 :
Al je andere schoolgenoten zijn min of meer van hetzelfde niveau (dat wil niet zeggen dat het allemaal aardig of zelfs beschaafd volk is).
Jij hebt nooit op een zelfstandig gymnasium gezeten he? :D

Wat wel een voordeel is aan een gymnasium is dat je meteen op je eigen niveau terecht komt, ofwel niet in een gemengde brugklas met havo-mensen. Dan kun je meteen beginnen met Latijn of Grieks. Je wisselt dan ook niet meer zo van klasgenoten.
Daarnaast schijnen scholengemeenschappen soms de neiging te hebben mensen met wie het iets minder gaat maar meteen een niveau terug te zetten. Op een zelfstandig gymnasium denken ze wel twee keer na, want dan zijn ze meteen een leerling kwijt. Dan kun je nog wat blunderen.

ecrivaine 04-04-2005 09:15

De dingen die hier boven genoemd zijn, kloppen.
Ik denk dat het niveau op een zelfstandig gymnasium hoger ligt, in elk geval dus met Grieks en Latijn. Ik zit zelf op een zelfstandig gymnasium en ik ken ook mensen op een scholengemeenschap waar ze gymnasium doen. Vaak beginnen ze een of twee jaar later met de klassieke talen en het niveau ligt sowieso veel lager. In klas 3 zijn ze nog bezig met teksten die wij in de 1e deden.
Ik vond het zelf erg fijn om in de 1e niet met havo en vwo gemengd te zitten. Dat is namelijk niet erg bevordelijk voor het niveau. De sfeer hier op school is ook wel wat beter. Je wordt niet meteen afgekraakt als je bepaalde dingen op school wel interessant vindt.
Het is helaas ook zo dat een zelfstandig gymnasium helemaal niet representatief is. Wij hebben op de hele school maar een paar allochtonen zitten. De sfeer is best leuk, maar het is inderdaad geen afspiegeling van de maatschappij.
Tot slot wat al eerder werd genoemd: hier wordt je niet meteen naar een lager niveau geplaatst als je het eens wat slechter doet. Dat vind ik best een goede zaak. Soms heb je gewoon een jaartje extra nodig, maar kun je het best wel.
Nog een nadeel van een zelfstandig gym: er komen ook veel mensen die het puur om de naam doen. 'Gymnasium' , dat klinkt goed. Nogal elitair dus. Gelukkig vallen die mensen in de onderbouw wel af.
Maar als je kiest voor een gymnasium opleiding, kies dan voor een zelfstandig gymnasium. Het is een beter niveau en ik vind zelf de sfeer veel leuker.

Halogeen 04-04-2005 10:25

Ik heb niet op een zelfstandig gymnasium gezeten, omdat er geen een in de buurt was :(.
Achteraf heb ik daar ontzettend spijt van. Nu had ik gewild dat mijn ouders mij op een zelfstandig gymnasium hadden gedaan (de dichtstbijzijnde was 45 min. met de bus, dus 1,5 uur / dag). Het niveau van de havo / vwo school waar ik op zat was ronduit belabberd. Mijn ene Latijnlerares zag voor 3%, de andere was gefrustreerd lesbisch en vaker overspannen en gestressed dan in staat om les te geven. Ik ben gewoon niet proper onderwezen en heb heel veel gemist. Maarja, mijn ouders konden natuurlijk ook niet weten dat halve allochtonen (om maar met de woorden van snees te spreken) ook super geniaal zouden kunnen zijn :D :rolleyes:.

Frederike 04-04-2005 15:28

Citaat:

ecrivaine schreef op 04-04-2005 @ 10:15 :
Nog een nadeel van een zelfstandig gym: er komen ook veel mensen die het puur om de naam doen. 'Gymnasium' , dat klinkt goed. Nogal elitair dus. Gelukkig vallen die mensen in de onderbouw wel af.

het valt mij ook op dat er in de eerste allemaal mensen afvielen. maar er zijn er nu nog steeds die zich heel wat voelen omdat ze op een gymnasium zitten. ik kan dat nooit uitstaan! :D

Friday 04-04-2005 17:21

Ik doe nu gymnasium op een scholengemeenschap. Het niveau is me erg tegengevallen. Dit is ook niet zo verwonderlijk: in de tweede klas had ik precies dezelfde lessen als de havo/vwo gemengde tweede klas, met uitzondering van de klassieke talen. In de bovenbouw werden gymnasium en atheneum weer gemengd. Feitelijk is er helemaal geen verschil tussen gymnasium en atheneum meer in de bovenbouw. Op het gymnasium heb je alleen een klassieke taal in je vrije deel.

Als ik het opnieuw had kunnen doen, was ik naar een zelfstandig gymnasium gegaan. Maar ja. Te laat.

Frederike 05-04-2005 19:42

ik begin zo onderhand te denken dat een zelfstandig gymnasium toch wat beter is dan een scholengemeenschap! ik vind het ook zo raar dat je op een scholengemeenschap maar een klassieke taal mag! zou ik heel jammer vinden. ik vind het ook wel heel "apart' dat er niet veel verschil is tussen gymnasium en atheneum. ben ik even blij dat ik op een zelfstandig gymnasium zit! :)

Toscane 06-04-2005 11:10

Ik denk dat vooral de instelling sterk verschilt. Ik heb op een zelfstandig gymnasium gezeten en tot mijn eindexamen geroepen gymnasium is atheneum maar dan met klassieke talen. Ik denk dat dit idd het geval is op het gymnasium van een scholengemeenschap.

Nu na mijn eindexamen merk ik echter het verschil wat de docenten bij ons bij alle vakken altijd benadrukten; je doet gymnasium dus ga je dieper op de stof in. De uitkomst is minder belangrijk dan het mechanisme wat zorgt voor die uitkomst. Ik zeg niet dat het atheneum slechter is, maar het is gewoon een totaal andere manier van leren. En ik denk dat dat verschil groter is tussen zelfstandig gymnasium en een scholengemeenschap en amper aanwezig tussen atheneum en gymnasium op diezelfde scholengemeenschap.

filia dei 06-04-2005 15:18

Ik doe gymnasium op een havo vwo school en wij leren ook dat de manier waarop je tot het antwoord komt belangrijker is dan de uitkomst...en dat leren ze op de havo ook... dus dat vind ik niet echt typerend voor een gymnasium school. Verder denk ik wel dat de sfeer anders is :)

iemand of niemand 08-04-2005 14:48

Zelf doe ik gymnasium op een scholengemeenschap, maar in de stad is ook een categoraal gymnasium. Het is voor mij lastig om te vergelijken, maar ik heb toch het idee dat het niveau in eerste instantie op het categoraal gym hoger ligt dan bij mij op school. Mensen uit hetzelfde jaar op het zelfstandig gym waren gewoon verder en hadden naar mijn idee meer inzicht in de structuur van talen omdat er gewoon wat meer nadruk op ligt.

Aan de andere kant komt op een categoraal gym natuurlijk wel een ander publiek af dan op een gewone scholengemeenschap. Ik vind het wel prettig dat het publiek zo divers is, dat is op een cat. gym natuurlijk ook wel zo, maar ik denk dat het op een scholengemeenschap toch wat gevarieerder is en dat vind ik wel leuk en prettig.

patrik594 08-04-2005 15:05

Citaat:

ik begin zo onderhand te denken dat een zelfstandig gymnasium toch wat beter is dan een scholengemeenschap! ik vind het ook zo raar dat je op een scholengemeenschap maar een klassieke taal mag! zou ik heel jammer vinden. ik vind het ook wel heel "apart' dat er niet veel verschil is tussen gymnasium en atheneum. ben ik even blij dat ik op een zelfstandig gymnasium zit!
Dit klopt niet, tenminste niet altijd! Ik zit ook op een scholengemeenschap, maar ik ben al in de 1ste met latijn begonnen en in de 2e met Grieks en nouja ik kan niet zeggen dat andere scholen meer leren dan wij want als ik het met kinderen van andere scholen vergelijk zitten wij meestal net ietsje voor.

Freestyler* 08-04-2005 18:29

het verschil is dat op een zelfstandig gymnasium de mensen denken dat ze beter zijn

op een scholengemeenschap hoef je helemaal niet met havo mensen in een klas te zitten hoor
dat slaat natuurlijk nergens op, want daar heb je ook gymnasium en atheneum brugklassen. Je hebt mensen die daarna terugvallen, maar dat is op een zelfstandig gymnasium ook zo, alleen wordt men daar van school getrapt.
Er wordt vaak ook gewoon in de eerste begonnen met latijn, grieks misschien in de tweede.
En dat 'totaal' andere manier van leren is helemaal een belachelijk idee.

Face it, gymnasium is atheneum met meer klassieke talen en kcv.

naatje287 08-04-2005 18:40

Citaat:

Freestyler* schreef op 08-04-2005 @ 19:29 :
het verschil is dat op een zelfstandig gymnasium de mensen denken dat ze beter zijn

op een scholengemeenschap hoef je helemaal niet met havo mensen in een klas te zitten hoor
dat slaat natuurlijk nergens op, want daar heb je ook gymnasium en atheneum brugklassen. Je hebt mensen die daarna terugvallen, maar dat is op een zelfstandig gymnasium ook zo, alleen wordt men daar van school getrapt.
Er wordt vaak ook gewoon in de eerste begonnen met latijn, grieks misschien in de tweede.
En dat 'totaal' andere manier van leren is helemaal een belachelijk idee.

Face it, gymnasium is atheneum met meer klassieke talen en kcv.

Bij ons verschilt atheneum niks met gymnasium, wij zitten gewoon gemengd. Alleen de lessen dat de andere latijns en grieks hebben hebben wij vrij (y)

de abt van sion 11-04-2005 18:04

De 5-10 goede leerlingen van een gymnasiumklas verschillen niet van de klassieke-talenkiezers op een VWO. Het leuke van het VWO is dat je geen last hebt van die andere 20-25 leerlingen die op het gymnasium ook worden meegesleept, maar die of niets kunnen, of - wat vaker voorkomt - nergens zin in hebben.

Mindfields 11-04-2005 18:12

Citaat:

Freestyler* schreef op 08-04-2005 @ 19:29 :

Face it, gymnasium is atheneum met meer klassieke talen en kcv.

Wrong. Bij mij op school gaat het veel sneller dan op een vwo afdeling van een school in de buurt. Afvallers gaan meestal naar het vwo en redden het daar makkelijk, omdat het tempo veel lager is.
Inderdaad geen allochtonen en er heerst wel een mentaliteit waar ik me thuis voel. Nadeel is dat je bij meerdere keren blijven zitten van school af moet en ergens anders vwo moet gaan doen, en dus niet gewoon een afdeling lager kan. Oja, afgezien van wat 6e klassers en een paar leraren rookt niemand, heeft misschien ook wat met het gymnasium te maken? iig ik vind gymnasium relaxed, niet tussen de primaten zitten. (y)

de abt van sion 11-04-2005 21:07

Stel, een gymnasiumklas omvat 30 leerlingen. Van die 30 zijn er gemiddeld 5-10 géén primaten.

fractuur 12-04-2005 15:45

Ik denk dat op een scholengemeenschap de verleiding om atheneum groter is dan op een apart gymnasium. Zo zullen dus de slechte tot matige, of gewoon de minder gemotiveerde lerlingen afvallen. Wat overblijft is dan wel erg uitgedund (naja, das bij ons ook wel zo in de zesde..) cluster Latijn/Grieks, die gemotiveerd danwel gewoon goed zijn in de klassieke talen. Bij ons is er ook selectie, maar mensen die slechter zijn in de klassieke talen gaan wel gewoon over omdat ze voor andere vakken redelijk staan, ze gaan daardoor geen atheneum doen. En verder geldt in Utrecht dat op 'mijn' gym de begeleiding van de leerlingen erg ged is, beter dan in naastgelegen colleges die latijn aanbieden..

Project 50 12-04-2005 19:13

Wat het roken betreft van enige posts hierboven.

Het heeft niets met een zelfstandig gymnasium te maken denk ik zelf. Bij mij op school rookt echt een groot percentage van de leerlingen en blowen wordt ook echt veel gedaan. ( ook onder schooltijd )

de abt van sion 12-04-2005 19:27

Citaat:

IdioLogic schreef op 12-04-2005 @ 20:13 :
Wat het roken betreft van enige posts hierboven.

Het heeft niets met een zelfstandig gymnasium te maken denk ik zelf. Bij mij op school rookt echt een groot percentage van de leerlingen en blowen wordt ook echt veel gedaan. ( ook onder schooltijd )

Op het gymnasium?

Project 50 12-04-2005 20:38

Zelfstandig gymnasium te Amsterdam

M@rco 12-04-2005 21:09

Citaat:

de abt van sion schreef op 12-04-2005 @ 20:27 :
Op het gymnasium?
Ja, waarom niet? Dat was bij mijn school ook zo... niet dat echt een meerderheid het deed, maar er waren best mensen die het deden. Vaak wel kansloze figuren, maar ach.

Maar waarom zouden mensen op een gymnasium dat niet doen? Het zijn net zo goed pubers die dingen uit willen proberen, stoer willen doen etc.

Snees 12-04-2005 21:23

Citaat:

IdioLogic schreef op 12-04-2005 @ 21:38 :
Zelfstandig gymnasium te Amsterdam
Is nou het Vossius of het Barlaeus zo berucht om al dat blowende tuig?

de abt van sion 12-04-2005 23:07

Ik geloof niet dat gymnasiasten niet roken en/of blowen.

En drinken doen ze zeker.

Heel veel.

Freestyler* 13-04-2005 11:00

het is wel duidelijk dat leerlingen van een zelfstandig gymnasium een ander beeld hebben van de maatschappij :s

Een school kan wel een hoger tempo aanhouden, maar uiteindelijk doe je toch dezelfde centrale examens (en gebruikt men dezelfde lesmethoden). Het niveau van scholengemeenschappen onderling zal ook verschillen. Ik denk niet dat je kunt stellen dat een zelfstnadig gymnasium per definitie beter is.

de abt van sion 13-04-2005 17:21

Citaat:

Freestyler* schreef op 13-04-2005 @ 12:00 :
het is wel duidelijk dat leerlingen van een zelfstandig gymnasium een ander beeld hebben van de maatschappij :s

Een school kan wel een hoger tempo aanhouden, maar uiteindelijk doe je toch dezelfde centrale examens (en gebruikt men dezelfde lesmethoden). Het niveau van scholengemeenschappen onderling zal ook verschillen. Ik denk niet dat je kunt stellen dat een zelfstnadig gymnasium per definitie beter is.

Ik geloof het ook niet. In iedere gymnasiumklas zitten een paar goede leerlingen(stel: 5 van de 30). In iedere VWO-klas ook. Het voordeel van VWO met klassieken is dat je die andere 25 lieden kwijt bent. Die kiezen daar namelijk niet voor die vakken.

Lorelei 13-04-2005 17:36

Ik zat op een zelfstandig gymnasium en dat had een aantal voordelen:

-Iedereen doet er gymnasium. (ja, duh) En daardoor heerst er niet zo'n verdeeld sfeertje.

-Ze deden meer hun best voor je als het er naar uitzag dat je het jaar misschien niet zou halen. Op scholengemeenschappen zeggen ze al snel: Ga maar een niveautje lager doen. Op een zelfstandig gymnasium betekent dat dat je van school moet en dat wil niemand.

-Het is kleiner. Ik persoonlijk vind dat prettig. Dat hoeft natuurlijk niet voor jou ook zo te zijn.

Freestyler* 13-04-2005 17:43

Citaat:

de abt van sion schreef op 13-04-2005 @ 18:21 :
Ik geloof het ook niet. In iedere gymnasiumklas zitten een paar goede leerlingen(stel: 5 van de 30). In iedere VWO-klas ook. Het voordeel van VWO met klassieken is dat je die andere 25 lieden kwijt bent. Die kiezen daar namelijk niet voor die vakken.
Op mijn scholengemeenschap waren het echt niet de slimste leerlingen die wel de klassieke talen kozen hoor.

Verdeeld sfeertje was er niet.
VWO zonder klassieke talen is niet een niveautje lager dan VWO met klassieke talen. Er zijn bij ons trouwens zo goed als geen leerlingen overgestapt naar de havo. Wel mensen teruggekomen van een zelfstandig gymnasium, omdat ze daar weggestuurd waren. Dat mensen die moeite hebben op een zelfstandig gymnasium meer aandacht krijgen, omdat de school hun niet kwijt wil, lijkt me eerder een nadeel. Er moet juist aandacht besteed worden aan de leerlingen die wel presteren.

Maar ik zou ook niet op een scholengemeenschap willen zitten waar alle niveaus op een locatie vertegenwoordigd zijn. Met andere woorden; ik wil niet in het zelfde gebouw zitten met het vmbo. Op een zelfstandig gymnasium heb je dat natuurlijk iig niet.

Olafant 16-04-2005 15:47

Volgens de docent en docente (getrouwd stel) Klassieke Talen bij ons op school zijn de cijfers Latijn en Grieks van gymnasiumleerlingen op scholengemeenschappen beduidend hoger dan op klassieke gymnasia.
Die info hadden ze niet alleen uit eigen ervaring, maar ook uit statistieken.

Als mogelijke oorzaak gaven ze ervoor dat de leerlingen Latijn en Grieks op scholengemeenschappen die vakken als keuzevak hebben in hun vrije ruimte, en er dus echt voor gemotiveerd zijn, terwijl op klassieke gymnasia het een standaard verplicht vak is voor iedereen, en de motivatie wat lager ligt.

Het is trouwens onzin dat bij alle scholengemeenschappen havo en vwo brugklassen gemengd zijn en ook pas in de bovenbouw met Latijn en Grieks begonnen wordt.

Citaat:

Freestyler* schreef op 08-04-2005 @ 19:29 :
Face it, gymnasium is atheneum met meer klassieke talen en kcv.
Ook niet helemaal waar. In de bovenbouw misschien wel, maar in de onderbouw niet.

In de onderbouw heeft gymnasium net zoveel lesuren als atheneum, maar wel 6 uur Latijn en Grieks (opgeteld).
Dat betekent dus dat gymnasiumleerlingen 6 uur moeten inleveren aan de andere vakken, maar toch dezelfde stof moeten doorlopen. Dus meer werk, in dezelfde tijd.

Citaat:

grl schreef op 13-04-2005 @ 18:36 :
-Ze deden meer hun best voor je als het er naar uitzag dat je het jaar misschien niet zou halen. Op scholengemeenschappen zeggen ze al snel: Ga maar een niveautje lager doen. Op een zelfstandig gymnasium betekent dat dat je van school moet en dat wil niemand.
Geloof me, een goede scholengemeenschap wilt ook niet dat je een niveau omlaag gaat.
Bij gymnasia ligt de oorzaak wat meer bij het feit dat als een leerling een niveau omlaag moet en dus van school vertrekt, de school minder centjes ziet, terwijl een scholengemeenschap daar niets van merkt.

ecrivaine 16-04-2005 16:51

Citaat:

Freestyler* schreef op 13-04-2005 @ 18:43 :
Dat mensen die moeite hebben op een zelfstandig gymnasium meer aandacht krijgen, omdat de school hun niet kwijt wil, lijkt me eerder een nadeel. Er moet juist aandacht besteed worden aan de leerlingen die wel presteren.

Zou een school zich niet om je moeten bekommeren als je het wat minder doet? Dat vind ik absoluut niet. Sommige leerlingen hebben gewoon iets meer moeite en met wat hulp kunnen zij het ook wel halen. En dat is wel een probleem van een scholengemeenschap: het interesseert ze iets minder en ze laten je makkelijker een niveau lager doen.
Echter, sommige mensen gaan ook onterecht naar een gymnasium. Meestal zijn het dan de ouders die het zo belangrijk vinden dat hun kind gymnasium doet. Maar die vallen wel af, zeker in de onderbouw.
Bij ons (zelfstandig gym) is het percentage zitteblijvers wel redelijk hoog, waarschijnlijk door de eerder genoemde oorzaken. Daar komt dan wel voor in de plaats dat we al drie jaar een slagingspercentage van 100% hebben :P (is onze rector zo trots op :P).

Olafant 16-04-2005 17:33

Citaat:

ecrivaine schreef op 16-04-2005 @ 17:51 :
Zou een school zich niet om je moeten bekommeren als je het wat minder doet? Dat vind ik absoluut niet. Sommige leerlingen hebben gewoon iets meer moeite en met wat hulp kunnen zij het ook wel halen. En dat is wel een probleem van een scholengemeenschap: het interesseert ze iets minder en ze laten je makkelijker een niveau lager doen.
Echter, sommige mensen gaan ook onterecht naar een gymnasium. Meestal zijn het dan de ouders die het zo belangrijk vinden dat hun kind gymnasium doet. Maar die vallen wel af, zeker in de onderbouw.
Bij ons (zelfstandig gym) is het percentage zitteblijvers wel redelijk hoog, waarschijnlijk door de eerder genoemde oorzaken. Daar komt dan wel voor in de plaats dat we al drie jaar een slagingspercentage van 100% hebben :P (is onze rector zo trots op :P).

En hoeveel procent van de leerlingen gaat in 1x over van de 5e naar de 6e?

Freestyler* 16-04-2005 17:51

Citaat:

Olafant schreef op 16-04-2005 @ 16:47 :
Ook niet helemaal waar. In de bovenbouw misschien wel, maar in de onderbouw niet.

In de onderbouw heeft gymnasium net zoveel lesuren als atheneum, maar wel 6 uur Latijn en Grieks (opgeteld).
Dat betekent dus dat gymnasiumleerlingen 6 uur moeten inleveren aan de andere vakken, maar toch dezelfde stof moeten doorlopen. Dus meer werk, in dezelfde tijd.

ja maar het is niet zo dat je meer stof behandelt ofzo
vaak lever je zelfs handvaardigheid of zo'n soort vak in.
het algehele niveau is niet beter, daar gaat het hier om

en mijn scholengemeenschap met 1300 leerlingen ook al jaren 100% slagingspercentage vwo hoor, havo ligt op 98% ofzo ;)

Maar inderdaad zo'n gymnasium kan de kids wel allemaal laten zitten. Zo'm cijfer zegt dan ook niet alles.

Net alsof er op een scholengemeenschap geen ruimte is voor begeleiding. Alleen ik vind niet dat een school alles moet doen om een slechte leerling op het gymnasium te houden.

Lorelei 16-04-2005 18:39

Citaat:

Olafant schreef op 16-04-2005 @ 16:47 :

Geloof me, een goede scholengemeenschap wilt ook niet dat je een niveau omlaag gaat.
Bij gymnasia ligt de oorzaak wat meer bij het feit dat als een leerling een niveau omlaag moet en dus van school vertrekt, de school minder centjes ziet, terwijl een scholengemeenschap daar niets van merkt.

Natuurlijk. :)

ecrivaine 16-04-2005 18:42

Citaat:

Olafant schreef op 16-04-2005 @ 18:33 :
En hoeveel procent van de leerlingen gaat in 1x over van de 5e naar de 6e?
Zie mn post ;)
Citaat:

Bij ons (zelfstandig gym) is het percentage zitteblijvers wel redelijk hoog, waarschijnlijk door de eerder genoemde oorzaken.
Exacte percetage weet ik zo gauw niet... maar het ligt ook weer niet extreem hoog hoor

Olafant 16-04-2005 20:23

Citaat:

ecrivaine schreef op 16-04-2005 @ 19:42 :
Zie mn post ;)

Exacte percetage weet ik zo gauw niet... maar het ligt ook weer niet extreem hoog hoor

Oh, ik had er straal overheen gelezen. :o
Citaat:

Freestyler* schreef op 16-04-2005 @ 18:51 :
ja maar het is niet zo dat je meer stof behandelt ofzo
vaak lever je zelfs handvaardigheid of zo'n soort vak in.
het algehele niveau is niet beter, daar gaat het hier om

Ja dat is ook weer waar. Maar dat gaat bijvoorbeeld niet op voor de derde klas, waar (op mijn school dan) geen handvaardigheid wordt gegeven.

Ik geloof dat op mijn school wiskunde, tekenen en gym moesten inleveren. En nog 2 vakken die ik niet meer weet. :o

Mindfields 16-04-2005 20:29

Citaat:

Freestyler* schreef op 16-04-2005 @ 18:51 :
ja maar het is niet zo dat je meer stof behandelt ofzo
vaak lever je zelfs handvaardigheid of zo'n soort vak in.
het algehele niveau is niet beter, daar gaat het hier om.

Nou, ik heb toch echt in de eerste muziek, handvaardigheid, tekenen, techniek en verzorging gehad hoor. In de tweede ook nog verzorging, techniek, en tekenen. Niveau lag ook nog behoorlijk hoog bij die vakken, behalve natuurlijk bij verzorging, wat een dom vak.

Snees 17-04-2005 15:20

Citaat:

Mindfields schreef op 16-04-2005 @ 21:29 :
Nou, ik heb toch echt in de eerste muziek, handvaardigheid, tekenen, techniek en verzorging gehad hoor. In de tweede ook nog verzorging, techniek, en tekenen. Niveau lag ook nog behoorlijk hoog bij die vakken, behalve natuurlijk bij verzorging, wat een dom vak.
Inderdaad, dat is gewoon de basisvorming. Allemaal verplichte vakken.

Freestyler* 17-04-2005 21:52

Citaat:

Snees schreef op 17-04-2005 @ 16:20 :
Inderdaad, dat is gewoon de basisvorming. Allemaal verplichte vakken.
weet ik veel
maar ik weet wel voorbeelden van waar in de atheneumklas handvaardigheid gegeven werd en in de gynasiumklas grieks (tweede klas).

Maar als je voor zo'n vak minder tijd hebt, betekent niet dat je daardoor beter onderwijs geniet

de abt van sion 18-04-2005 09:52

Citaat:

Mindfields schreef op 16-04-2005 @ 21:29 :
Nou, ik heb toch echt in de eerste muziek, handvaardigheid, tekenen, techniek en verzorging gehad hoor. In de tweede ook nog verzorging, techniek, en tekenen. Niveau lag ook nog behoorlijk hoog bij die vakken, behalve natuurlijk bij verzorging, wat een dom vak.
Je vindt deze vakken dus volkomen overbodig voor de intellectueel?

Mindfields 18-04-2005 12:22

Citaat:

de abt van sion schreef op 18-04-2005 @ 10:52 :
Je vindt deze vakken dus volkomen overbodig voor de intellectueel?
Verzorging wel ja. Kijk, maatschappijleer 2 zou best bij mij op school mogen worden ingevoerd, maar verzorging is echt een lachertje.

Frederike 18-04-2005 19:40

Citaat:

Mindfields schreef op 18-04-2005 @ 13:22 :
Verzorging wel ja. Kijk, maatschappijleer 2 zou best bij mij op school mogen worden ingevoerd, maar verzorging is echt een lachertje.
inderdaad ja, verzorging is regelrechte onzin!!!! net zoals ANW trouwens!!!

Snees 18-04-2005 21:13

Citaat:

Frederike schreef op 18-04-2005 @ 20:40 :
inderdaad ja, verzorging is regelrechte onzin!!!! net zoals ANW trouwens!!!
Voor mijn alfa-klasgenootjes is het anders wel nuttig om de namen Isaac Newton en Galileo Galilei te kennen, en voor iedere VWO'er is het handig om 'falsifieerbaarheid' te begrijpen. Niet iedereen wil bovendien de rest van zijn leven als een mongool over DNA of het heelal praten.

Flenya 19-04-2005 11:06

Citaat:

Olafant schreef op 16-04-2005 @ 16:47 :
Volgens de docent en docente (getrouwd stel) Klassieke Talen bij ons op school zijn de cijfers Latijn en Grieks van gymnasiumleerlingen op scholengemeenschappen beduidend hoger dan op klassieke gymnasia.
Die info hadden ze niet alleen uit eigen ervaring, maar ook uit statistieken.

Idd. In het Klassieke Talen lokaal bij mij op school, hangt een lijstje met 'de beste in Klassieke Talen over de examens van 2001, 2002 en 2003.'
Je zou verwachten dat hier veel categoriale gymnasia op staan, maar geeneen.

Ikzelf zit op een scholengemeenschap met gymnasium en ik ben daar blij mee. In de brugklas zat ik in een havo/vwo klas. Binnen het systeem van de studielessen kreeg ik wel degelijk lessen Latijn (met de leerlingen die weinig of geen studielessen nodig hadden), en in de tweede er ook Grieks erbij.
Misschien kunnen de hogere eindexamencijfers te maken hebben met het feit dat de clusters in de bovenbouw klein zijn, waardoor de docent gemiddeld meer aandacht aan één leerling kan besteden.

Frederike 19-04-2005 19:36

Citaat:

Snees schreef op 18-04-2005 @ 22:13 :
Voor mijn alfa-klasgenootjes is het anders wel nuttig om de namen Isaac Newton en Galileo Galilei te kennen, en voor iedere VWO'er is het handig om 'falsifieerbaarheid' te begrijpen. Niet iedereen wil bovendien de rest van zijn leven als een mongool over DNA of het heelal praten.
dat is wel zo, maar dat krijgen wij niet bij ANW! :s dat krijgen we bij biologie! (als je dat tenminste gekozen hebt...)

de abt van sion 19-04-2005 21:25

Citaat:

Flenya schreef op 19-04-2005 @ 12:06 :
Idd. In het Klassieke Talen lokaal bij mij op school, hangt een lijstje met 'de beste in Klassieke Talen over de examens van 2001, 2002 en 2003.'
Je zou verwachten dat hier veel categoriale gymnasia op staan, maar geeneen.

Ikzelf zit op een scholengemeenschap met gymnasium en ik ben daar blij mee. In de brugklas zat ik in een havo/vwo klas. Binnen het systeem van de studielessen kreeg ik wel degelijk lessen Latijn (met de leerlingen die weinig of geen studielessen nodig hadden), en in de tweede er ook Grieks erbij.
Misschien kunnen de hogere eindexamencijfers te maken hebben met het feit dat de clusters in de bovenbouw klein zijn, waardoor de docent gemiddeld meer aandacht aan één leerling kan besteden.

Dat laatste is een waar woord. Leve de scholengemeenschappen met kleine, fijne klasjes voor klassieken. Dat is pas écht les krijgen.

Frederike 20-04-2005 20:01

Citaat:

de abt van sion schreef op 19-04-2005 @ 22:25 :
Dat laatste is een waar woord. Leve de scholengemeenschappen met kleine, fijne klasjes voor klassieken. Dat is pas écht les krijgen.
toch vind ik het wel heel vreemd dat je vaak hoort dat de resultaten van klassieke talen op scholengemeenschappen meestal slechter zijn. en dat de mensen van het gymnasium soms niet eens twee klassieke talen kunnen kiezen! dat is toch eigenlijk gewoon slecht!?!?!?! dus ik zeg toch echt nog steeds Leve de categorale gymnasia!

Flenya 21-04-2005 14:16

Citaat:

Frederike schreef op 20-04-2005 @ 21:01 :
en dat de mensen van het gymnasium soms niet eens twee klassieke talen kunnen kiezen! dat is toch eigenlijk gewoon slecht!?!?!?! dus ik zeg toch echt nog steeds Leve de categorale gymnasia!
Dat ligt gewoon puur aan wat je school aanbiedt... op veel scholengemeenschappen met gymnasium kun je echt wel zowel Latijn als Grieks volgen in de bovenbouw.
Dus krijg niet meteen een vertekend beeld van alle scholengemeenschappen met gymnasium . Bij mij op school kun je lekker wel Latijn én Grieks kiezen. :p

Pluis 24-04-2005 13:26

Ik zit zelf op een scholengemeenschap gymnasium te doen. In de eerste, 2e en 3e klas hadden we een klas met alleen gymnasiasten, vanaf de 4e werden we weer vwo en konden we grieks en latijn kiezen in ons vrije deel. Ik heb alleen latijn gekozen, maar ik heb niet het idee dat ons niveau minder is dan dat van die echte gymnasia.

Ik wilde zelf gymnasium doen, en daarom ben ik ook naar deze school gegaan, dit was namelijk de enige school in de buurt die een gymnasium brugklas had. Dankzij mij hebben nu 2 andere scholen trouwens ook een gymnasiumbrugklas ^_^

lise_smiles 26-04-2005 23:15

Citaat:

Snees schreef op 12-04-2005 @ 22:23 :
Is nou het Vossius of het Barlaeus zo berucht om al dat blowende tuig?
Je vergeet het Ig!!
Of vind je gewoon dat iedereen op het Ig zo lief is?
Hmm daar ben ik het wel mee eens hoor! :D

Maar nu even ontopic...
Ik denk dat een zelfstandig gymnasium beter is. Als ik merk wat 'gymnasiasten' op scholengemeenschappen krijgen aan stof en diepgang, dan verschilt dat toch heel veel met wat ik krijg.
Ook is het, vind ik, erg fijn dat alle mensen die er niet horen in de onderbouw afvallen. Nu (ik zit nu in de vijfde) kan ik eigenlijk al bijna voorspellen bij de eerste klassertjes wie er gaan afvallen of niet. Alle kinderen uit mijn klas, die altijd heel vervelend waren en het niet goed konden bijhouden, zijn allemaal in de eerste drie jaar van school af gegaan. Velen van hen doen nu gewoon vwo en halen dit met gemak. Maar een zelfstandig gymnasium was teveel voor hun.
Ook vind ik de sfeer heel fijn. Je zit tussen allemaal mensen die een beetje zijn zoals jij. Natuurlijk zitten ook hier de strebertjes en de malloten, maar over het algemeen valt het erg mee. Je wordt niet gepest als je goeie cijfers haalt (behalve in de onderbouw door de vervelende kindjes die het niet kunnen bijbenen).
Ook is het een voordeel dat alle leraren (tenminste volgens mij alle leraren, misschien een enkeling uitgezonderd) academici zijn. Je krijgt daardoor geen les van mensen die ook aan de havo lesgeven en geen academische opleiding hebben. Zo bots je als intelligent persoon ook minder snel met je leraren.
Nou ja, zo kan ik nog wel eventjes doorgaan...

:o

P.S. het Ig is het beste :D:D

de abt van sion 27-04-2005 13:19

Leraren klassieke talen zijn altijd academici, ook als ze niet aan een zelfstandig gymnasium werken.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:44.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.