Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Films, TV & Radio (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=42)
-   -   Mirror Mission (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1145095)

Pebbles 03-04-2005 16:39

Mirror Mission

Een nieuw programma van BNN, vanaf morgen elke maandag van 21.30 tot 22.30 op Nederland 2 :)

Hoe ver zijn mensen te manipuleren? Kun je je eigen geheugen altijd vertrouwen? Kun je dronken worden van alcoholvrij bier? Hoe broos is vriendschap onder druk? Kan je een groep van 12 personen maken en breken in 18 dagen?

Vanaf 4 april verkent BNN de grenzen van het menselijk gedrag in het nieuwe programma Mirror Mission. Onder leiding van Paul van Lange, Hoogleraar Sociale Psychologie aan de Vrije Universiteit van Amsterdam worden twaalf menselijke proefkonijnen aan diverse psychologische experimenten onderworpen in een speciale laboratoriumruimte.

In een speciale ruimte, de zogenaamde ‘witte doos’, wordt duidelijk hoe kneedbaar de menselijke geest is en hoe zeer het menselijk gedrag te beïnvloeden is. Terwijl de wetenschappers zich vooral richten op experimenten in het lab, ‘regisseren’ de programmamakers de emoties en de handelingen van de proefkonijnen.

De groep vrijwilligers werd een aantal weken afgezonderd in het oude Belgische Big Brother-huis en 24 uur per dag met camera’s gevolgd. Mirror Mission zoekt de grens op van de menselijke geest en beantwoordt de vraag: hoe ver zou jij gaan?

De experimenten worden uitgevoerd door professor Paul van Lange (VU) en Johan Karremans (Universiteit van Utrecht).

Het lijkt mij erg leuk om te zien.. zal ook wel met mn studie te maken hebben :p En waarschijnlijk ken ik al een hoop, maar toch leuk om het zo eens te zien ipv er bijna alleen maar over te lezen :)

Meer mensen die gaan kijken?

Love_Fulfilled 03-04-2005 17:14

Ik ga zeker kijken, lijkt me echt gaaf om te zien :).

Nattigheid 03-04-2005 18:11

het klinkt zo bijzonder interessant om te zien. nou hoop ik dat t ook zo uitpakt. en t geen slechte manier van real-life televisie wordt.

Fleur 04-04-2005 20:06

Ik ben erg benieuwd en ga zeker kijken :)

Love_Fulfilled 04-04-2005 21:31

Geweldig dit programma en die Anoeschka :| (n) !!

*** Sido *** 04-04-2005 21:39

oef net gemist.. maar ga hem morgen wel ff kijken

Gruppie 04-04-2005 22:06

goede vervanger voor 'het elftal' ( het is een hele andere formule, maar even interessant)!

nare man 04-04-2005 22:08

Net gezien. Erg grappig, maar helaas weinig wetenschappelijk en wederom van die oninteressante, opgefokte dombo's als proefpersonen.

Gruppie 04-04-2005 22:27

ik vind de 'psycholoog' die presenteert zo nep.... (n)
1 van die andere (die van het geheugentestje) praat alsof hij voor een nieuwe groep (ik noem maar wat :p ) hoorcollege staat te geven, maar is in ieder geval niet NEP

nare man 04-04-2005 22:44

Nee, ze hebben er wel degelijk deskundigen voor ingeschakeld, een universitair docent en een hoogleraar, beide sociale psychologie. Dat is leuk, maar het wetenschappelijk gehalte heeft duidelijk ingeboet ten voordele van het BNN-gehallte.

MetalliCat 04-04-2005 22:50

Citaat:

nare man schreef op 04-04-2005 @ 23:08 :
Net gezien. Erg grappig, maar helaas weinig wetenschappelijk en wederom van die oninteressante, opgefokte dombo's als proefpersonen.
Verwachtte ik al. Lijkt me desalniettemin leuk om te zien (eerste? aflevering blijkbaar gemist).

Balance 04-04-2005 23:15

ah shit, gemist. dat leek me echt leuk!
wordt het nog herhaald?

Pebbles 05-04-2005 12:35

Ik vond het een beetje tegenvallen..

Die psycholoog presenteerde idd een beetje irritant, hoe hij die mensen ging analyseren boeide me niet en tis een beetje te big brotherig soms.. sommige testjes waren wel leuk, en bij die boel vragen die aan het begin gesteld werden zaten een paar erg interessante. Ik ga dus denk ik wel weer kijken volgende week.

Voor de mensen die het gemist hebben: is het niet te bekijken via de bnn site? of Uitzending Gemist?

Vice 05-04-2005 13:28

Citaat:

nare man schreef op 04-04-2005 @ 23:08 :
De proefpersonen vond ik ook erg tegenvallen. Ik had wat interessantere personen verwacht, maar het was opzich wel leuk om te zien. :)

Rodion 05-04-2005 13:43

Het geheel had wel wat weg van 'wie is de mol'. En, zoals gezegt, het BNN-gehalte is (te) hoog.

Maar wel leuk om te zien als je niks beters te doen hebt. :o

Maarten84 05-04-2005 15:02

Citaat:

kwibus schreef op 05-04-2005 @ 14:43 :
Het geheel had wel wat weg van 'wie is de mol'. En, zoals gezegt, het BNN-gehalte is (te) hoog.

Maar wel leuk om te zien als je niks beters te doen hebt. :o

Je hebt gelijk. Dezelfde muziek als in "Wie is de mol" zat er zelfs in verwerkt!

Freshh~ 05-04-2005 15:12

Citaat:

Balance schreef op 05-04-2005 @ 00:15 :
ah shit, gemist. dat leek me echt leuk!
wordt het nog herhaald?

klik

Marloeske 05-04-2005 15:13

Ik vond het best boeiend.
Beetje simpel verteld allemaal maarja, kan natuurlijk ook niet anders verwachten van BNN...
Er werd een beetje eenvoudig uitleg gegeven, en niet echt diepgaand. Jammer. Maar wel leuk om te kijken :)
Wij kunnen trouwens ook aardig gemanipuleerd worden door het programma. Door die hoogleraren kunnen wij dingen geloven die normaal helemaal niet zoveel impact zouden hebben. If you know what I mean.

Balance 05-04-2005 15:21

Citaat:

Freshh~ schreef op 05-04-2005 @ 16:12 :
klik
:) net gezien via die link.
Ik vond het minder leuk dan ik had verwacht. Het is allemaal wat te sensatiegericht, terwijl ik het meer als informatief had verwacht (wat uiteindelijk ook amusement kan zijn als je erin geïnteresseerd bent). Ook vond ik het irritant dat niet alles chronologisch was. Eerst een stukje van in het huis, vervolgens hun eerste ontmoeting :s

Toch blijf ik het wel kijken hoor. Sommige voorbeelden herken ik ook van m'n colleges (over de Bolderkar had een docent het vorige week nog!)

DutchECK 05-04-2005 16:45

Citaat:

Maarten84 schreef op 05-04-2005 @ 16:02 :
Je hebt gelijk. Dezelfde muziek als in "Wie is de mol" zat er zelfs in verwerkt!
Dat merkte ik ook. En ziedaar: er zitten twee mollen in het huis (iets wat ik overigens al in minuut vier dacht). Kunnen we weer op zoek naar mollen :D
(Muziek van Lord of the Rings zat er trouwens ook in -- bij dat stukje over hoe je kijkt)

Ik zag trouwens weinig lijn in het programma. Dan had je een stukje in het huis, dan zei de psycholoog ineens weer wat, dan had je een kort experiment en daarna een filmpje van buiten (maar niet voordat een van de hoogleraren wat uitleg had gegeven). Ik kreeg op een gegeven moment het gevoel naar een slechte videoclip te kijken...

Andijvie 05-04-2005 17:00

Ik bekijk die link wel eens, ben wel benieuwd nu.

MetalliCat 05-04-2005 18:03

Er is moeilijk te ontdekken waar ze nu uiteindelijk heen willen idd, en de experimenten zijn oppervlakkig en niet echt zo veelzeggend.
Wel interessant genoeg om te blijven volgen, heb vaag het idee dat ze aan het einde wat meer conclusies zullen kunnen trekken (al zal dat ws toch niet gebeuren).

BCR 05-04-2005 20:52

Inderdaad beetje oppervlakkig en niet zo schokkend als de meeste psychologische experimenten. Tot nu toe.

DutchECK 05-04-2005 21:23

Citaat:

MetalliCat schreef op 05-04-2005 @ 19:03 :
Er is moeilijk te ontdekken waar ze nu uiteindelijk heen willen idd, en de experimenten zijn oppervlakkig en niet echt zo veelzeggend.
Wel interessant genoeg om te blijven volgen, heb vaag het idee dat ze aan het einde wat meer conclusies zullen kunnen trekken (al zal dat ws toch niet gebeuren).

Het schijnt dat er een behoorlijke climax aan zit. (Maar ja, da's volgens BNN zelf)

Ik verwachtte trouwens geen tweede Das Experiment (goede film trouwens!), maar een beetje meer diepgang moet er toch in zitten de komende weken???

Dith 05-04-2005 21:36

Die sergeant Boers is mijn oudtrainer/coach:o.
'Jij vindt dit niet interessant? Nee? Jij bent totaal niet interessant'

Pebbles 06-04-2005 10:11

Een tweede 'Das Experiment' (of Stanford prison experiment) lijkt me ook een beetje onmogelijk in verband met ethiek enzo..

nare man 06-04-2005 16:41

Citaat:

Vice schreef op 05-04-2005 @ 14:28 :
De proefpersonen vond ik ook erg tegenvallen. Ik had wat interessantere personen verwacht, maar het was opzich wel leuk om te zien. :)
Ja, alleen waarom allemaal van die breezers :s

Balance 06-04-2005 16:51

Citaat:

nare man schreef op 06-04-2005 @ 17:41 :
hehe, dat meisje met al die kleren. omg :|:D

Reynaert 06-04-2005 17:52

Citaat:

nare man schreef op 06-04-2005 @ 17:41 :
Er zitten inderdaad niet zoveel interessante personen tussen, maar volgens mij had die kunstenaar wel wat zinnigs te vertellen.

nare man 06-04-2005 18:13

Citaat:

Reynaert schreef op 06-04-2005 @ 18:52 :
Er zitten inderdaad niet zoveel interessante personen tussen, maar volgens mij had die kunstenaar wel wat zinnigs te vertellen.
Welke, die dertigjarige werkloze filosoof? Dat vond ik juist een vervelend mannetje :o

Love_Fulfilled 06-04-2005 18:39

Die psycholoog was inderdaad wel irritant soms.

Reynaert 06-04-2005 18:52

Citaat:

nare man schreef op 06-04-2005 @ 19:13 :
Welke, die dertigjarige werkloze filosoof? Dat vond ik juist een vervelend mannetje :o
Bij beroep werd er kunstenaar verteld, ik weet niet hoe oud hij was maar hij zag er erg bleek uit en
Spoiler

Vice 06-04-2005 18:58

Ik wist niet eens dat er een filosoof tussen zat, maar het zou best die kunstenaar kunnen zijn. Die was volgens mij 30 jaar.

Maar ik dacht dat er alleen studenten mee zouden doen, of was het juist door studenten bedacht. :confused:

MetalliCat 06-04-2005 19:08

Citaat:

nare man schreef op 06-04-2005 @ 19:13 :
idd, dat was echt zo van: 'jongens, we stoppen ook een rebelse arty freak erin', of die nou echt zo veel te melden had...

MetalliCat 06-04-2005 19:09

Citaat:

Love_Fulfilled schreef op 06-04-2005 @ 19:39 :
Die psycholoog was inderdaad wel irritant soms.
haha, wie heeft het daarover? maar nee, voor ilsjetjuh is het allemaal een pot nat. ilsjetjuh is namelijk niet zo bijster intelligent.

nare man 06-04-2005 20:18

Citaat:

MetalliCat schreef op 06-04-2005 @ 20:08 :
idd, dat was echt zo van: 'jongens, we stoppen ook een rebelse arty freak erin', of die nou echt zo veel te melden had...
Ja, ik ergerde me meteen aan die gast. Die hele instelling al: 'ik heb een probleem met autoriteit, want ik heb geen opleiding gehad en ben werkloos dus mijn ziel is niet verpest door de barbaarse kapitalistische consumptiemaatschappij'. Zoiets.

Stitch626 06-04-2005 20:52

Citaat:

Maarten84 schreef op 05-04-2005 @ 16:02 :
En "Wie is de mol" heeft t weer geript van de film "The Bone Collector"

Wilde eigenlijk "De Lama's" gaan kijken, maar dat was blijkbaar gestopt :(
Ben toen maar dit gaan kijken en het lijkt me best wel een leuk programma.

PV 11-04-2005 21:27

Ik heb 't net voor het eerst gezien, 't is idd wel wat voorspelbaar.. jammer dat er 2 mollen in zitten die de boel een beetje moeten sturen.

Hyphen 11-04-2005 21:45

Hm, ik vond het wel leuk eigenlijk. Het lijkt juist helemaal niet op wie is de mol! Wie is de mol is een wedstrijd om geld, dit is een experiment.
Ik ga ook ff 'das experiment' kijken trouwens..

Jules 11-04-2005 21:56

Ik heb 't net gekeken, vond het wel suf maar ben benieuwd wat er nog gaat komen/hoe ver het gaat. Aangezien iedereen het Stanford Prison experiment wel kent gaan mensen misschien bewust die oergevoelens tegenwerken.

Oh en als Anoushka geen mol is weet ik het ook niet meer, wat een wijf is dat :|

Maharani 11-04-2005 22:55

Citaat:

Jules schreef op 11-04-2005 @ 22:56 :

Oh en als Anoushka geen mol is weet ik het ook niet meer, wat een wijf is dat :|

Ja, echt he! :|

Ik vind het wel leuk en interessant. Meeste filmpjes die ze laten zien heb ik op colleges al gezien. En mijn docent/tutor doet er ook aan mee. :cool: (y)

lovetear 12-04-2005 15:56

Ik vind het een leuk programma. Waar big brother observeren was, is dit gewoon puur manipuleren. Ethisch verantwoord? Mwa, denk het wel eigenlijk, ze zitten daar vrijwillig en mogen weg wanneer ze willen. Informatief? Een beetje, die kleine experimenten zijn leuke weetjes, maar iets baanbrekends zal er niet ontdekt worden. Leuk? Ja, ik vind het leuk om te zien hoe ze die mensen manipuleren en grappig om te zien hoe voorspelbaar mensen zijn. Ik denk ook wel dat het kijkers bewuster kan maken van zichzelf(zoals bijvoorbeeld met die zwerver, niks nieuws, maar het zet je wel aan het denken over wat je zou moeten doen).

Gruppie 12-04-2005 16:10

maar die experimentjes neem ik met een flinke korrel zout.
Zo viel mij op dat de man in pak naar zijn hart greep op straat en de 'zwerver' met z'n hand bij zijn hoofd zat..

als ik zou zien dat iemand last van zijn hart heeft (of in ieder geval dat ik dat interpreteer in een paar seconde) zal ik eerder vragen of ik diegene kan helpen, dan als iemand er ' gewoon brak' bij ligt.. :|

Love_Fulfilled 12-04-2005 17:39

Ik vond dat een beetje raar met die zwerver etc. Meteen met z'n allen erop afrennen alsof ze al van te voren wisten dat die man er zou liggen..

DutchECK 13-04-2005 09:39

Die met die basketballen en de gorilla kende ik al. Was er zelf natuurlijk ook ingestonken.

Deze keer zat er wat meer lijn in (y)

gurl19 13-04-2005 10:55

kvond die Anouska zeer irritant en verwaand. :rolleyes: Verder vond ik het erg leuk. Ik vond idd ook dat die zwerver minder na zijn hart greep dan de deftige man.

Maar volgende keer gaak wel weer kijken :D

Pebbles 13-04-2005 12:56

De tv deed het maandag de hele dag niet :(

Miss Pannekoek 13-04-2005 16:06

OMG wat vind ik die Anoushka VERSCHRIKKELIJK irritant! Met dat schoonmaken... ze deed helemaal nix! En gewoon die rode overall pakken... tssss wat een stom wijf!

tis vast een mol!!

Reynaert 13-04-2005 16:33

Citaat:

Pebbles schreef op 13-04-2005 @ 13:56 :
De tv deed het maandag de hele dag niet :(
http://www.uitzendinggemist.nl of http://www.bnn.nl

Love_Fulfilled 13-04-2005 17:01

Citaat:

Miss Pannekoek schreef op 13-04-2005 @ 17:06 :
OMG wat vind ik die Anoushka VERSCHRIKKELIJK irritant! Met dat schoonmaken... ze deed helemaal nix! En gewoon die rode overall pakken... tssss wat een stom wijf!

tis vast een mol!!

Ligt wel teveel voor de hand naar mijn idee..

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:34.