![]() |
[Geheugen] Ik heb een 2 maanden geleden nieuw werkgeheugen d'r in gegooid, maar..
Nu kwam ik in de bios tegen dat ie draait op 333 mhz.. Nu heb ik 4 reepjes van 256 mb van pc3200/400 mhz.. Weet iemand hoe ik die op 400 mhz kan laten draaien? Ik heb ze in dual channel opstelling staan, tnx. :)
|
Wat voor systeem heb je? Er staat me iets van bij dat je bij een Athlon 64 geen 4 reepjes geheugen op 200MHz kan laten lopen.
|
Ehm ik heb een P4 2.8 ghz HT alleen geen idee wat voor mobo.. ken jij een progje waarmee je kan checken wat er in je pc zit?
|
Jazeker... Everest Home Edition:
http://www.lavalys.hu/downloads/everesthome151.exe Maar ehm, kijk eens in je BIOS dan. Daar kun je vast wel de snelheid van het geheugen instellen; moet dus op 200MHz staan. |
Everest :) (biatch, marco was me voor :P)
Maar wat voor reepjes zijn het precies, misschien is hetzelfde zoals Athlon 64 cpu's dat hij niet 4xdouble sided reepjes aan kan sturen. Of je moederbord ondersteund het niet dat kan natuurlijk ook. |
http://pictureposter.allbrand.nu/pic...m/systeem1.jpg
http://pictureposter.allbrand.nu/pic...m/systeem2.jpg Dit zijn de geheugen screens van Everest. Ik upload nu ff de pics van mn mobo en proc. |
|
|
Hij leest gewoon de snelheid af van je geheugen, ik had hem overgelockt naar 220, had ik Pc/3500
Niet geloven die zooi ;). |
Citaat:
|
Citaat:
Eventjes handleiding zoeken :) Wat ik alleen raar vindt je hebt 4 reepjes hij ziet ze als 2x 512 en niet 4x 256. |
Hmm, het draait zelfs op 133MHz... vaag. Maar ik blijf erbij dat je ff in je BIOS moet kijken.
|
Citaat:
|
|
:)
|
Beetje logisch, omdat 2 reepjes 2,5 draaien, en de andere 2 dat niet aankunnen, draaien ze op een langzamere snelheid :)
Foute reepjes gekocht dus :). Of is dit probleem net komen opdagen? |
Citaat:
Ennn ik heb ze net 2 maanden totdat ik in de bios tegekom dat ze op 333 mhz draaien terwijl pc3200 op 400 mhz hoort te draaien.. |
Jah het zijn allemaal pc/3200 reepjes kunnen ook 200 mhz (400) aan.
Maar timings spelen ook een grote rol. Samsung doet 3.0-3-3-8 op 200 mhz. Corsair 2,5-3-3-8 Nu wilt Samsung gelijk lopen met corsair, en klokt zichzelf dus terug. Om zo toch dezelfde timings te hebben. Wat je kan doen dus is of je Samsung geheugen overlocken, c.q timings anders zetten of hetzelfde. Of je Corsair een hogere timing te geven. |
Wat raad jij aan om te doen om ze toch op de maximale snelheid te laten lopen? :)
|
Overlocken :D. Maar daar zou ik als ik jou was niet meer aan beginnen.
Probeer de Cas snelheid van je corsair eens te verlagen naar 3. Als dat het doet, zet dan je geheugen terug op 200 (400) mhz. |
Citaat:
Hoe verlaags ik de Cas snelheid en hoe weet ik dat het gelukt is? :) |
Ga naar de bios, memory settings, en zet daar Cas speeds op 3.0.
Als hij boot, c.q door de post heen komt en windows draait een beetje, ga dan een tijdje prime95 runnen. Lots of mem testing, of eventueel pifast. Als hij daar door heen komt, kan je wel zeggen dat hij met cas op 3.0 kan booten. Daarna terug naar de bios en geheugen op 200 (400) mhz zetten :). Of maar dat weet ik niet zeker, memory timings op auto maar de speed op 200(400), je reepjes kunnen namelijk gewoon 400 aan en misschien past hij dan zelf de timings aan :). Ik geloof alleen dat Dell niet zo een uitgebreide bios heeft :o |
Citaat:
|
Yep, dat kan je doen.
Twinmos heeft een leuk setje Speed Premium wel, andere is bout. Als je wilt gaan overlocken heb je ook een leuk setje voor iets meer, maar daar zitten natuurlijk wel risico's aan vast :). Misschien moet je iets unlocken in de bios van de dell?Kan je geen handleiding er op na slaan. (Verkoop het op marktplaats, krijg je het misschien met een hogere prijs weg :P) |
Citaat:
Nja iig tnx voor je hulp.. :) |
Computer verkopers hebben er nooit veel verstand van.
Maar dat niet alleen, het is ook ingewikkeld, want hij wist niet dat jij 2,5-3-3-7 geheugen had. En daar integen zijn ze natuurlijk uit op geld. Kan je ze niet ruilen je hebt toch meestal 24 maanden garantie of zo, gewoon gaan klagen :D |
Citaat:
|
Ach gewoon een hoop ellende gaan zorgen, dat ze hem maar hadden moeten uitleggen dat dat niet werkte.
Sorry hoor maar als verkoper heb je een bepaalde verantwoordelijkheid. Ik vind dat je hun ook een goed advies moet geven. Offtopic: Btw, pakketje naar Alternate gaat morgen op de bus, ben benieuwd :P. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:06. |