![]() |
In Oslo
In Oslo
In Oslo, waar de vissen vliegen In Oslo, waar de brandweer zingt In Oslo springt een kotsend hert daar, waar de clown verminkt De tranen doen de hond zien branden De puzzel is compleet In Oslo staat een kale man Een zieke diabeet In Oslo, waar de panda’s graven In Oslo, waar de bakker sterft In Oslo huilt een dode bok daar, waar het vlees bederft De buidels doen de navels rotten Het voorhoofd raakt bezweet In Oslo staat een Pakistaan met parels in zijn reet |
hoe kan een dode bok huilen ? en wat voor buidels ? Het ritme loopt wel lekker
|
Citaat:
|
Begrijpt iemand misschien de essentie van dit gedicht?
|
Bij sommige zinnen heb je me beet, dan denk ik, geniaal... maar bij andere heb ik het gevoel dat je té hard je best doet en afdwaalt van je idee.
De tranen doen de hond zien branden In Oslo huilt een dode bok daar, waar het vlees bederft Vind ik heerlijk, de laatste strofe op zich ook (al ben ik niet helemaal voor de keuze van de pakistaan maar goed), maar het totaal doet het dus voor mij niet. Misschien minder opsomming? Ik weet het niet, aanwijzen kan ik het ook niet. Ik zou dan toch voor een 6 gaan. |
De opsommingen doen mij het idee geven dat Oslo hier wordt gezien als een prachtige plaats waar dingen mogelijk worden gemaakt die in principe niet zouden kunnen, oftewel: waar de typische sfeer van Oslo hangt.
De tweede en vierde strofe vertelt dan een soort verhaal, waarvan ik niet precies begrijp waar het over gaat. Vormtechnisch vind ik het een goed gedicht; je switcht leuk van metrum, dat is origineel. De afwerking stoort me een beetje, al is dat niet van primair belang, maar toch; ik mis interpunctie, een wat nettere opmaak (één of twee witregels na de titel, het groen is wat minder). Al met al zou ik het een 7.5 geven, omdat ik moet kiezen een 7. |
Citaat:
|
Ik vind de laatste twee regels behoorlijk anticlimax, dat viel me wel tegen. Dat vond ik jammer, of het heeft een bepaalde betekenis die ik er niet in zie, voor mij is het gewoon nog een laatste typering van oslo, waar mooie dingen zijn maar waar ook een hoop absurde dingen zijn, een soort van gruwelbeeld ofzo.
Over het algemeen vind ik het wel heel goed, het ritme, de rijm, de originele beelden, je schetst een apart beeld, dat vind ik wel leuk. Ik moet niet te veel van dit soort gedichten lezen, maar ik vond het een prettige afwisseling (y) . |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:13. |