Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Ruïnes (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1146103)

Verleden Tijd 04-04-2005 15:39

Ruïnes

Op ruïnes van liefde
Groeien planten van hoop
De bloemen van een nieuw begin

Kale bomen bloeien op
Dragen nieuwe vruchten
In ruimtes van vergane steen

Kamers
Bewoond eerst door slangen en spinnen
Pas later
Vonden de vogels hun heil

Bouwden er nesten
Verdreven de slangen
Zongen hun lied
Op nog zichtbare stenen

De toren ligt plat
Maar de zon is niet onder
De muur ligt in puin
Maar het leven gaat door

-----------------------------------
Ik heb zo mijn twijfels over de derde strofe. Enige suggesties voor een originele titel zijn ook welkom, evenals willekeurige welke andere suggesties natuurlijk. :)

Prog 04-04-2005 15:57

Leuk, origineel gedicht.
In de derde strofe heeft de tweede zin één lettergreep te veel.
Ook vind ik het jammer dat er in de vierde strofe stenen (steen) nog een keer wordt gebruikt.
Het idee van de laatste strofe is erg mooi, maar ik begrijp niet wat de ondergaande zon met de platliggende toren te maken heeft.

Verleden Tijd 04-04-2005 16:03

Voor mijn gevoel past die zon er wel bij... ik zie het als een soort landschap: je hebt die ruïne met al het leven dat daaruit is voortgekomen. Die ruïne bevindt zich natuurlijk ergens en aan de horizon staat dan de zon om het geheel te verlichten. Als de zon onder was en zou blijven, zou er niets kunnen groeien, dus hij heeft wel een rol...

Je hebt gelijk over die lettergreep inderdaad... dus nu op zoek naar een alternatief met een lettergreep minder... lastig... en alsnog springt de derde strofe er dan een beetje uit, omdat de zinnen onregelmatiger zijn.

duivelaartje 04-04-2005 16:05

Misschien was dat het, waar ik tegenop knalde. Dat lettergreepje teveel.;)

Changshan 04-04-2005 16:25

Het is dat onze zin er niet in staat, anders had ik hem perfect gevonden. ;) Naja, idd die derde strofe...

Prog 04-04-2005 17:56

Citaat:

Kristoph schreef op 04-04-2005 @ 17:03 :
Voor mijn gevoel past die zon er wel bij... ik zie het als een soort landschap: je hebt die ruïne met al het leven dat daaruit is voortgekomen. Die ruïne bevindt zich natuurlijk ergens en aan de horizon staat dan de zon om het geheel te verlichten. Als de zon onder was en zou blijven, zou er niets kunnen groeien, dus hij heeft wel een rol...

Je hebt gelijk over die lettergreep inderdaad... dus nu op zoek naar een alternatief met een lettergreep minder... lastig... en alsnog springt de derde strofe er dan een beetje uit, omdat de zinnen onregelmatiger zijn.

Ik begrijp nu je gedachte achter die zon. Dat die derde strofe er uit springt, is naar mijn mening helemaal geen probleem. Hij staat immers in het midden van het gedicht en dat vind ik wel een leuk effect geven.

Thoughtful 05-04-2005 08:55

Citaat:

Dat komt er ook wel duidelijk uit naar voren (Y).

Ik vind je beeldende manier van schrijven wel heel mooi. Vooral je eerste strofe :)

Soapsie 05-04-2005 20:29

Citaat:

Prachtig gedicht, prachtige uitleg....

Soof - bij mij moeten de wortels nog gaan groeien...de zon blijft een beetje hangen achter een wolkje, vrees ik.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:19.