Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Cultuur, Maatschappij & Economie (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=83)
-   -   Muziek en wiskunde (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1146823)

sexywitch666 05-04-2005 10:16

Muziek en wiskunde

Ik vraag me af of er wiskunde zit in de muziek. Hebben jullie enkele ideëen? Zo ja, laat me iets weten!
Merci!

Linda1985 05-04-2005 12:21

ja het geluid wat geproduceerd wordt bestaat uit trillingen -> harmonische trillingen o.a. en dat valt onder het kopje goniometrie bij wiskunde en onder het kopje geluid bij natuurkunde

Evatjuhhhh 05-04-2005 14:46

ja, het heeft er mee te maken. Volgens mij is er zelfs een verband tussen logaritmische functies en intervallen. Je moet eens zoeken, er is een boekje wat over toonladders en intervallen gaat in combinatie met wiskunde :)

Ik weet alleen niet hoe die heet...

Snees 05-04-2005 17:02

Deze staat al op EV. Dat verband gaat trouwens als volgt.

Voor het aantal halve tonen verschil n is de frequentie van topnoot F ten opzichte van grondtoon f:

Fn = f * 2 ^ (n/12)
2^(n/12) = Fn / n
(n/12) = 2log( Fn / n )
n = 12 * 2log( Fn / n )

filia dei 05-04-2005 17:11

Ik heb ooit een po over tovervierkanten gedaan en daar was ook een verband met muziek mee, maar ik weet niet meer hoe dat precies zat.

MetalliCat 05-04-2005 18:09

Citaat:

Snees schreef op 05-04-2005 @ 18:02 :
Deze staat al op EV. Dat verband gaat trouwens als volgt.

Voor het aantal halve tonen verschil n is de frequentie van topnoot F ten opzichte van grondtoon f:

Fn = f * 2 ^ (n/12)
2^(n/12) = Fn / n
(n/12) = 2log( Fn / n )
n = 12 * 2log( Fn / n )

Er is wel mee 'verband' tussen wiskunde en muziek dan dat.

Snees 05-04-2005 18:20

Citaat:

MetalliCat schreef op 05-04-2005 @ 19:09 :
Er is wel mee 'verband' tussen wiskunde en muziek dan dat.
In hetzelfde topic op EV had ik ook wat andere suggesties gegeven ;)

xineof 07-04-2005 20:06

Over wiskunde-onderwerpen die verband hebben met muziek:

http://216.239.59.104/search?q=cache:TbLJPrG8tcEJ:pws.schoolsite.utwente.nl/wiskunde/muziek.pdf+wiskunde+en+muziek&hl=nl

Op die drie links klikken, maar het is wel in het engels:

http://www.wisfaq.nl/frame.htm?url=http://www.wisfaq.nl/showrecord3.asp?id=185

Ze geven niet voor niets major/minor combinaties wiskunde en muziek (http://www.kunstenenwetenschappen.nl/index.php3?m=29&c=21)

Snees 07-04-2005 22:21

Citaat:

xineof schreef op 07-04-2005 @ 21:06 :
[...]
De gefixte URL's:
http://216.239.59.104/search?q=cache...n+muziek&hl=nl
http://www.wisfaq.nl/frame.htm?url=h...rd3.asp?id=185
http://www.kunstenenwetenschappen.nl...php3?m=29&c=21

xineof 08-04-2005 18:36

Ja ik was slordig en deed het te snel waardoor ik een stap oversloeg.

indie-gurl 10-04-2005 12:40

de maat !?!?:P

Evatjuhhhh 10-04-2005 20:34

Citaat:

indie-gurl schreef op 10-04-2005 @ 13:40 :
de maat !?!?:P
1 kwart + 1 kwart + 1 kwart + 1 kwart = 4 kwartsmaat :cool:

TopDrop 10-04-2005 20:55

De golflengtes van de verschillende tonen van de muziek zijn verschillend. Hoe langer de golflengte, hoe lager het geluid, en andersom. En die tonen kun je weer weergeven in zown sinusgrafiek met (harmonische)trillingen.

Snees 11-04-2005 07:08

Citaat:

TopDrop schreef op 10-04-2005 @ 21:55 :
De golflengtes van de verschillende tonen van de muziek zijn verschillend. Hoe langer de golflengte, hoe lager het geluid, en andersom. En die tonen kun je weer weergeven in zown sinusgrafiek met (harmonische)trillingen.
Dat is gewoon de definitie: f= 1 / T, waarbij T = lambda / v. Levert op: f= vgeluid / lambda. Weinig interessant, lijkt me.

ustad... 13-04-2005 12:44

seriele muziek: stockhausen

Multilot 16-04-2005 12:58

Ik heb ook ooit gehoord dat het wat met Phi te maken had, maar hoe dat precies zat weet ik echt niet meer...

thalia 16-04-2005 13:13

Het eenvoudigst van allemaal zijn de notenwaarden die elk een macht van 2 zijn:
Een hele noot: 2^2=4 tellen
Een halve noot: 2^1=2 tellen
Een kwartnoot: 2^0=1 tel
Een achtste: 2^(-1)=1/2 tel
Een zestiende: 2^(-2)=1/4 tel
Een tweeëndertigste: 2^(-3)=1/8 tel
enz.

En niet direct muziek zelf, maar het heeft er wel mee te maken:
* In een aantal instrumenten is de gulden snede terug te vinden.
De dwarsfluit bijvoorbeeld.

* De lengte van de orgelpijpen van een kerkorgel verminderd via een exponentiële functie. Een verlaging van de hoogste pijp met een halve toon betekent een verlenging van de pijp met een factor 2^(1/12) (= de twaalfdemachtswortel van 2).
Algemeen betekent dit: f(x)=30*2^(x/12) met f(x) de lengte van de orgelpijp en x het aantal halve tonen dat je daalt op de hoogste pijp.

marije87 16-04-2005 23:20

Ja zeker heeft muziek verband met wiskunde. Muziek is sowieso een en al logica, tonen die op een logische volgorde gerangschikt zijn, ritme waar een constant verband in zit, etc, etc. Ook idd intervallen zijn wiskundig.. weet er alleen niet het fijne van. En de grondlegger van de intervallenleer was Pythagoras... lijkt me een mathematicus... ;)

Snees 17-04-2005 20:24

Citaat:

Multilot schreef op 16-04-2005 @ 13:58 :
Ik heb ook ooit gehoord dat het wat met Phi te maken had, maar hoe dat precies zat weet ik echt niet meer...
In een compositie kan je bijvoorbeeld de climax rond 'phi' laten liggen.

geriber 21-04-2005 20:52

jaah het heeft er wel verband mee. alleen al hoe van die briljante compositities van bijvoorbeeld bach in elkaar zitten.

en het is zelfs aangetoond geloof ik dat je in plaats van een wiskundeles een muziekles kan nemen. ik weet t niet meer precies, maar daar hadden ze in duitsland onderzoek naar gedaan.

Daevrem 21-04-2005 21:50

Muziek is geen wiskunde. Geluid wordt beschreven door wiskunde omdat het natuurkunde is.

Muziek heeft structuur en vorm en ontleedt een deel van zijn kracht aan hoe de hersenen in elkaar zitten. Niet echt wiskundig, meer psychologisch.

EggeD 21-04-2005 23:15

Er schijnen veel 3'en in te zitten, ook naast de terts/oktaaf. Ik ben er nooit heel technisch op in gegaan echter, hoewel me dat wel interessant lijkt. Je hebt ook de Fis van Euler en dergelijke meuk.

Daevrem 22-04-2005 00:09

EggeD, wat bedoel je precies?

EggeD 22-04-2005 11:24

Ik hoorde laatst van iemand die iets in die richting studeert dat het getal 3, toevalligerwijs of niet, vaak terugkomt in muziek. We praatten toen even over tertsen ed, en toen gaf hij nog wat simpele voorbeeldjes. Is het ook niet zo dat als je een geluid twee keer over elkaar inspeelt, het 3db harder wordt ? En gaan equalisers ed ook niet in stapjes van 3 ? Klinkt niet echt magisch nog, maar ach.

Snees 22-04-2005 16:26

Citaat:

EggeD schreef op 22-04-2005 @ 12:24 :
Is het ook niet zo dat als je een geluid twee keer over elkaar inspeelt, het 3db harder wordt ?
Ik wou het eerst niet geloven, maar toch:

10*log(2*I) 10*log(I) + 3
10*log(2) + 10*log(I) 10*log(I) + 3
10*log(2) ≈ 3 -> QED.

EggeD 22-04-2005 17:07

Vierkantje is =-teken ?

Het is dus geen mooie drie, nee, maar toch, er zit wat in.

Daevrem 22-04-2005 18:12

Het heeft in iedergeval niets met intervallen zoals octaven en tertsen te maken lijkt me :)

Snees 22-04-2005 18:20

Citaat:

EggeD schreef op 22-04-2005 @ 18:07 :
Vierkantje is =-teken ?

Het is dus geen mooie drie, nee, maar toch, er zit wat in.

Unicode vindt dat daar een isgelijk-teken met een vraagteken erboven hoort te staan. :)

DeuS 29-04-2005 21:03

Er is een componist die muziek schijft op basis van wiskundige vergelijkingen zoals de Gaussiaanse verdeling.

Zijn naam is: Iannis Xenakis
http://w3.rz-berlin.mpg.de/cmp/xenakis.html

(niet om aan te horen, maar vooruit)

Aelin 01-05-2005 22:09

Bach is pure wiskunde...

Snees 02-05-2005 10:57

Citaat:

Aelin schreef op 01-05-2005 @ 23:09 :
Bach is pure wiskunde...
Ik snap dat niet. Ik heb ondertussen menig koraal en aria ontleed, maar wiskunde? Creatieve oplossingen voor harmonische en melodische problemen? Natuurlijk. Over elke akkoordverandering is nagedacht. Stemvoering is vaak excellent. Maar ik mis de wiskundige component. Wat het dichtst bij die wiskunde in de buurt komt, is het gebruik van het BACH-motief in zijn muziek. (In Duitsland heet een b "h" en een bes "b".) Dat (chromatische) motief komt in bepaalde WTK-fuga's en andere stukken voor. Ik wil het "kruismotief" ook nog wel accepteren (groot- en kleinschalig). Dat is echt als zodanig terug te vinden.

Maar die getalsymboliek vind ik vaak te vergezocht. Neem bijvoorbeeld "Bach en het getal" van Van Houten/Kasbergen. Die vinden achtentwintig getallen die voor de naam Bach zouden staan. Die achtentwintig zou je ook nog mogen combineren. Dan zou je op ongeveer 200 getallen uit kunnen komen. Zo ken ik er nog wel een paar.

Het doel is bijvoorbeeld om aan het aantal maten van een stuk een betekenis toe te kennen. "Credo" van de mis in b (die moet je zeker een keer luisteren) telt 784 maten, dat is 7 * 112. Als je aan alle letters van het alfabet een cijfer toekent (a=1, b=2, enz.) zou 112 voor Christus kunnen staan. Met "Credo" zou Christus dus 7 keer aangeroepen worden. Ik vind dat erg dubieus. Als je maar lang genoeg zoekt, zal je altijd wel iets vinden. Over een jaar of 70 zal je mijn sterfdatum ook wel in mijn posts op dit forum kunnen terugvinden. Zie je wel, die Snees was een groot visionair!

Daevrem 03-05-2005 20:01

Ik ben het met Snees eens, het gaat om muzikale concepten, niet wiskundige.

Iannis Xenakis is inderdaad niet om aan te houden.

naatje287 03-05-2005 20:05

Dat is net zoiets dat ik mijn profielwerkstuk over Wiskunde en de Islam moest maken!! :rolleyes:

Louis Armstrong 06-05-2005 08:59

Citaat:

Snees schreef op 02-05-2005 @ 11:57 :
Ik snap dat niet. Ik heb ondertussen menig koraal en aria ontleed, maar wiskunde? Creatieve oplossingen voor harmonische en melodische problemen? Natuurlijk. Over elke akkoordverandering is nagedacht. Stemvoering is vaak excellent. Maar ik mis de wiskundige component. Wat het dichtst bij die wiskunde in de buurt komt, is het gebruik van het BACH-motief in zijn muziek. (In Duitsland heet een b "h" en een bes "b".) Dat (chromatische) motief komt in bepaalde WTK-fuga's en andere stukken voor. Ik wil het "kruismotief" ook nog wel accepteren (groot- en kleinschalig). Dat is echt als zodanig terug te vinden.

Maar die getalsymboliek vind ik vaak te vergezocht. Neem bijvoorbeeld "Bach en het getal" van Van Houten/Kasbergen. Die vinden achtentwintig getallen die voor de naam Bach zouden staan. Die achtentwintig zou je ook nog mogen combineren. Dan zou je op ongeveer 200 getallen uit kunnen komen. Zo ken ik er nog wel een paar.

Het doel is bijvoorbeeld om aan het aantal maten van een stuk een betekenis toe te kennen. "Credo" van de mis in b (die moet je zeker een keer luisteren) telt 784 maten, dat is 7 * 112. Als je aan alle letters van het alfabet een cijfer toekent (a=1, b=2, enz.) zou 112 voor Christus kunnen staan. Met "Credo" zou Christus dus 7 keer aangeroepen worden. Ik vind dat erg dubieus. Als je maar lang genoeg zoekt, zal je altijd wel iets vinden. Over een jaar of 70 zal je mijn sterfdatum ook wel in mijn posts op dit forum kunnen terugvinden. Zie je wel, die Snees was een groot visionair!

maar als je Bach op het conservatorium gaat analyseren, zul je er wel uitkomen dat al die cijfertjes kloppen. ( niet dat ik daar achter sta, muziek is om gepseeld te worden, niet om tot uit den treuren te analyseren)

Pythagoras ontdekte overigens de verhouding tussen het inkorten van een snaar, en de daarmee gepaarde toonsstijging

Daevrem 07-05-2005 19:45

Het ging er niet om dat ze er niet in zitten, het ging erom of het toeval was of niet. Heeft Bach die dingen er bewust ingezet heeft?

De muziekale controle van Bach is veel interessanter dan de numerologie.

Trouwens is het niet zeker of Pythagoras dat met die snaren uitgevonden heeft. Het was waarschijnlijk een van zijn studenten, maar dit blijft onduidelijk. Pythagoras krijgt er wel de krediet voor.

DeuS 12-05-2005 12:09

Bach en numerologie is een beetje te ver doorgevoerd. Zaken als dat hij zijn eigen sterfdatum in de Mattheus Passion heeft verwerkt, dienen naar het rijk der fabelen verwezen te worden...

Louis Armstrong 12-05-2005 19:50

Citaat:

Daevrem schreef op 07-05-2005 @ 20:45 :
Het ging er niet om dat ze er niet in zitten, het ging erom of het toeval was of niet. Heeft Bach die dingen er bewust ingezet heeft?

De muzikale controle van Bach is veel interessanter dan de numerologie.

Trouwens is het niet zeker of Pythagoras dat met die snaren uitgevonden heeft. Het was waarschijnlijk een van zijn studenten, maar dit blijft onduidelijk. Pythagoras krijgt er wel de krediet voor.

Ik denk dat Bach IIg zijn eigen naam wel in zijn stukken heeft verwerkt

overigens, muzikale controle is interessanter, maar voor veel mensen ook veel onhaalbaarder :p

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:29.