![]() |
differentieer
In m'n uitwerkingen boek staat deze som helemaal niet. Misschien dat iemand mijn antwoord even kan checken en bevestigen of verbeteren?
[(2x2-3)/(x3)]' (2x2-3)/x3 = 2x-1 - 3x-3 [2x-1 - 3x-3]' = -2x-2+9x-4 -2x-2+9x-4 = (-2+9x-2)/(x2) -EDIT: Even de ^ weggehaald. Wist niet dat je (sup) kon gebruiken |
Volgens mij klopt je uitkomst wel, zo gaat het ook:
((2x2-3)/x3) ' = (2/x-3/x3) ' = -2/x2 + 9/x4 = (9-2x2)/x4 |
Citaat:
|
Wat is er dan precies fout volgens jou? De haakjes lijken me in orde...
|
Citaat:
|
Dat was nochtans voor je quote, kijk maar in je post :)
Je eerste post lijkt me nu trouwens niet meer juist, een x-2 in de noemer? |
Citaat:
-EDIT Nu ga ik het nog een keer lezen |
Je hebt wel nog vermenigvuldigingen in je eerste post, dat moet een gewone som zijn... (a+b)/c = a/c + b/c en niet a/c * b/c
|
Citaat:
-EDIT Doe je het weer. Ik quote de ik geloof dat alles goed is :p |
Dat dacht ik ook, totdat ik je post herlas :D
|
Citaat:
Maar nu kloptie dan idd (hoop ik :P) |
Ik had het ook niet expliciet over een +, maar de regel in het algemeen. Neem b negatief en het klopt, aftrekken is optellen met het tegengestelde ;)
Nu moet'ie goed zijn ja, (y) |
Citaat:
Maar goed we snappen wat we bedoelen ;) |
ik zou hem zelf anders doen:
(2x^2-3)/x^3 Qoutient regel: f(x)/g(x)=(f'*g-g'*f)/g^2 f=2x^2-3 g=x^3 (4x*x^3-3x^2*2x^2-3)/x^6 y'(x)=(4x^4-5x^2-3)/x^6 Ik kom op iets heel anders dan jullie :S heb ik iets fout gedaan of jullie? Ik hoor het wel. Mzzls en succes ermee. |
Citaat:
Dit neemt niet weg dat een andere methode ook moet lukken, zelfs de quotiëntregel :) Deze regel (4x*x3-3x2*2x2-3)/x6 klopt nog ongeveer, op enkele haakjes na: (4x*x3-3x2*(2x2-3))/x6 Dan uitwerken geeft hetzelfde :) |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:02. |