![]() |
wiccans
hallo... Ik zou graag willen weten wat mensen van wiccans vinden, en hoe jullie het zien en waar jullie in geloven!
Ik doe spells, maar het meeste werkt niej :( Ook zou ik graag via msn willen praten met mensen die aan wicca en dat soort dingen doen... en pendelen ensow... [srry... ik weet niej of ik het goed heb neergezet, want misschien moet het wel ergens anders] |
Ik denk zo dat de meeste wiccans ietsje te veel fantasie hebben. ;)
Ochja, de filosofieën zelf vind ik allemaal heel oké. Mijn eigen filosofieën komen er wel voor een redelijk gedeelte mee overeen. Maar ja, er zijn te veel veertienjarigen die van het christendom af willen stappen en te veel charmed gekeken hebben / D&D gespeeld hebben. Dat is dan jammer. Maar ja, zo heeft elke religie zijn jammerlijke types. :) Edit: overigens, wicca is een religie. Ik weet niet of de fb's van religie en mystiek heb liever hier hebben of daar, maar je hebt een kans dat het topic verplaatst wordt. |
Onzin, maar niet onzinniger dan andere religies.
|
Ikzelf geloof niet in het christendom en intereseer me in het mystieke sinds de brugklas. Ik heb een wiccaboek en doe aan tarot, ik geloof erin, maar ik ben er zeg maar niet intensief mee bezig. Mijn geloof is dat in elke godsdienst iets zit wat wel klopt en andere dingen die niet kloppen, daardoor geloof ik niet alleen in wicca, maar ook gedeeltelijk in het boeddhisme.
Ovber die spreuken, ik doe wel is zoekspreuken en successpreuken, dus als je een toetsweek ingaat, zeg je een spreuk op, waardoor je hoopt dat het een suc6 wordt. Daarnaast heb ik een spreuk gedaan met een vriendin, dit was op de camping in Frankrijk. Mijn zusje ging die avond met de talentshow meedoen en had al de hele week geoefend, maar het regende bijna. Toen hebben wij een spreuk opgezegd en elkaars handen vastgehouden om de regen te stoppen. Tevergeefs, het ging toch regenen... Maar wij (Mijn vriendin en ik)bleven op een of andere manier droog en alles binnen een meter om ons heen ook. We waren zelf zo geschokt dat we abrupt ophoielden, maar had was geen illusie want mijn zusje en een andere vriendin hadden er met verbazing naar staan kijken... Kus, Fire |
Het merendeel van de mensen blijkt behoefte te hebben aan het idee dat er iets is dat groter is dan zijzelf, een verlangen naar transcendentalisme. Of je dat nu doet doormiddel van Wicca, Christendom, Islam, Sjammanisme of wat dan ook, dat maakt niet veel verschil. Het uiterlijk vertoon verschilt, maar het is de vervulling van dezelfde menselijke behoefte.
Zelf geloof ik niet in god(en), magie of het bovennatuurlijke, maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die dat wel doen. Het idee dat je eindig bent en op een dag gewoon ophoudt te bestaan is niet gemakkelijk te accepteren, maar dat is wel wat ik geloof. Ik zou mezelf als materialist omschrijven, materie is alles dat er is, en de mens is gewoon een van de vele diersoorten, zij het een die een dermate hoge intelligentie en mate van zelfbewustzijn heeft ontwikkeld dat er bepaalde existentialistische angsten onstonden, waarop het concept van religie en mystiek werd ontwikkeld. Ik vind Wicca dus onzin, maar als jij er hoop uit put, prima dan! |
Citaat:
je zegt dat je spells doet? maar ze werken niet.. wat wil je precies bereiken .. en kan datgene wat je wil ook wel ? het is namelijk niet de bedoeling om zomaar een situatie naar je hand te zetten |
Citaat:
|
Een spreuk...
Als ze het niet doen dan doe je of iets fout of je gelooft het zelf niet, ik verdenk het laatste. Een spreuk is eigenlijk het comuniceren met je onderbewustzijn, deze zal je de kracht en het geloof in jezelf versterken. Alle handelingen die je uitvoert, zijn eigenlijk bronnen om het doel aan je onderbewustzijn te laten zien. dus geloof je het zelf niet, zal het niet uitkomen. Wicca... een hele mooie manier van geloof maar niet haalbaar in deze wereld van geweld en haat. Ik geloof zelf dat je deze moet omarmen en gebruiken om je doel te bereiken. Dus wees genadeloos tegen je vijanden. elke vorm van genade is voor mij een vorm van zwakte. |
er zijn onderdelen in wicca die me aanspreken, zoals tarot, pendelen en die zaken maar als je die beoefent ben je nog geen wicca toch?
die overdadige rituelen en spreuken vind ik enorme onzin. Ben je niet pas wicca als je bij een coven hoort enzo? iig de kwestie van inwijden en een eventueel bloedverbond vind ik echt flauwekul. |
Citaat:
|
Citaat:
en dat gene van dat onderbewustzijn vind ik allemaal nog wel een beetje vaag :$ |
Citaat:
|
Zucht.
Wicca is een stroming binnen de hekserij en hekserij is een natuurreligie. Wicca valt ook nog eens onder het paganisme. Maar pendelen en tarot, begin er niet over, waarom informeren jullie je niet eens wat beter voor onzin te blaten? Sorry dat ik het zo zeg, maar hebben jullie énig idéé waar het om draait? Laten we Charmed en Buffy even vergeten, liefst ook the Craft. En opnieuw beginnen. Hekserij is een natuur-religie. Een geloof en levenswijze, visie, gericht op de natuur. Alle spells en prulletjes en leuke blinkende steentjes en kruidendrankjes en divinatiemethodes zijn bijkomstigheden. Feit is dat heksen zich eerder zullen toeleggen op die gebieden, maar heks zijn is een manier van leven, denken en geloven, niet van toffe dingen doen. Helaas wordt door een heleboel programma's de visie van kinderen beïnvloedt en wie zou nu niet willen kunnen toveren. Maar zo werkt het niet, magie is niet eenvoudig met een stokje zwaaien. Roepen dat je wicca bent en geheimzinnig doen, maakt je nog niet tot heks. Ik ga vroegere vrienden van me quoten, ik ben actief geweest bij Beginnende heksen op yahoo en zij wisten er heel intelligent mee om te gaan en duidelijk te antwoorden. Dit probleem zit er ook al jaren. Eerst algemeen Citaat:
Citaat:
En het wordt een lange post want ik geef jullie meteen de wiccan rede, weer met woorden van Sensei. Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
maar niet volkomen, want waarom zou ik wel in iets geloven, als ik niet eens in mezelf geloof... van god geloof ik zelf, hmm... jah dat er gewoon iets is.. verder niet zo heel erg eigenlijk... |
ik denk dat jij de god in jezelf moet zoeken;)
|
ik denk ook wel eigenlijk, dat iedereen er een eigen naam aan geeft, mijn vraag was misschien wel een beetje vaag... en had misschien in plaats van wicca hekserij kunnen noemen...
maar zoals al gezegd ik omschouw hekserij ook niet als de poppetjes uit charmed en buffy en angel. en dan met name charmed...zoiets als willow, zouden sommige dingen voor zover ik denk wel waar kunnen zijn... Ik zit ook vaak te surfen, en heb ook boeken, maar vaak wordt het weer net iets anders omschreven, en weet ik het soms niet meer... en ik zocht egt iemand om te praten dan persoonlijk over de dingen... |
Citaat:
|
Ik ken sites waar over hekserij gepraat wordt. Maar ik denk dat je weinig kans maakt als je nog niet eens een idee hebt waarover je praat. Ik had eerst ook geen idee van stromingen en inhoud, maar er bestaat toch internet? Bestudeer sites, wordt lid van wat groepen, lees.
Evenmin denk ik dat je veel respect krijgt als je het over wicca en dat soort dingen en pendelen enzow hebt. Verdiep je eerst in de zaken, of ga gewoon op zoek naar mensen die het gewoon willen hebben over bijvoorbeeld divinatiemethodes. |
Citaat:
ga jij es een boek schrijven .. dan heb ik weer wat fatsoenlijks te lezen ;) :p ow om de verwarring compleet te maken .. er zijn ook heksen die geen wiccan zijn maar wel geloven in een god en een godin :) overigens ben ik zelf geen voorstander van een strakke verdeling van de verschillende stromingen binnen hekserij. ik denk dat het heel goed is om als heks voor een groot deel zelf je wereldbeeld te vormen. En om nu elke zienswijze weer in een hokje te stoppen.. vind ik niet echt bij een heks passen. Als je naar andere religies kijkt zie je wat daar een gedonder van komt |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:32. |