Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Huiswerkvragen: Exacte vakken (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=17)
-   -   [sk] gemodificeerde paracetamol (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1149046)

Eva 07-04-2005 15:37

[sk] gemodificeerde paracetamol

ik ben bezig met een opdracht over paracetamol. van de normale paracetamol is bekend dat bij een hoge dosis er levertoxiciteit optreedt. een alternatief zou kunnen zijn om twee methylgroepen toe te voegen (op de plekken 3 en 5, de C waar de NH groep aanzit is nr 1). het voordeel van deze paracetamol (het is nog niet gelukt om deze te maken maargoed daar gaat het verder ook niet over) is dat het wel analgetisch (= pijnstillend) werkt maar geen levertoxiciteit veroorzaakt.

http://www.chem.purdue.edu/gchelp/116exams/e1f003.gif

maar hoe :(

wie o wie kan mij helpen

Isiyanka 07-04-2005 15:38

Wat wil je precies weten? Hoe je methylgroepen hieraan toevoegt?

Eva 07-04-2005 21:37

Citaat:

Isiyanka schreef op 07-04-2005 @ 16:38 :
Wat wil je precies weten? Hoe je methylgroepen hieraan toevoegt?
nope ('dat doet er verder niet toe' slaat daarop :)) ik wil weten hoe het kan dat het wel analgetisch werkt maar geen levertoxiciteit veroorzaakt

(het was idd beetje vaag zie ik nu )

Snees 07-04-2005 21:44

Dat zou je echt in de literatuur op moeten zoeken.

MieX 08-04-2005 14:03

Hm, dat is taak 5 he? Ik heb even mn uitwerking van vorig jaar opgezocht maar als ik dat zo doorlees begrijp ik er ook niet veel meer van.

ik heb dit staan:

Citaat:

6) Waarom veroorzaakt gemodificeerd paracetamol geen levertoxiciteit?
Doordat de reactieve bindingsplaatsen 3 en 5 bezet zijn door methylgroepen, kunnen NAPQI-moleculen niet binden met celeiwitten, waardoor er geen celdood plaats vindt. Glutathion wordt dus overbodig.
Hier hoort ook nog de uitleg over de afbraak bij, maar dat is weer een ander leerdoel:

Citaat:

2) Wat is het mechanisme van metabole activering, wat leidt tot leverschade?

Zie plaatje op de laatste bladzijde

Commentaar wat erbij hoort:

1) Dit is ook een fase-II-reactie, genaamd sulfatering. Bij deze reactie bindt een sulfaatgroep aan het paracetamol molecuul. Deze metaboliet kan vervolgens makkelijk met urine worden uitgescheiden.

2) Dit is een fase-II-reactie, namelijk glucuronidering. Bij deze reactie bindt er een gluconide aan het paracetamolmolekuul. Gluconiden zijn zeer goed wateroplosbaar, waardoor ze gemakkelijk met urine uitgescheiden kunnen worden.

3) 95 % van paracetamol ondergaat 1) en 2). De overige 5 % wordt door het cytochroom P-450-systeem (CYP 2E1 1A2) omgezet tot de reactieve metaboliet N-acetyl-β-benzoiminochion. Dit is overigens een fase-I-reactie (oxidatie).

4) De reactieve metaboliet NAPBQI wordt met glutathion (γ-L-glutamyl-L-cysteïnyl-glycine) geconjungeerd. De koppeling met glutathion komt tot stand door een reactie van de elktrofiele groep van de metaboliet met de thiolgroep van het cysteïneresidu, die uitgesproken nucleofiel is (deelt graag een elektronenpaar). Dit is ook een fase-II-reactie.

5) De synthese van glutathion is afhankelijk van de voorraad cysteïne. Deze voorraad is echter gelimiteerd. Wanneer er een overdosis paracetamol in de lever terecht komt, zal de reactieve NAPBQI reageren met celeiwitten. Dit leidt vervolgens tot levercelnecrose. De eiwitten waarmee NAPBQI reageert, zijn eiwitten die dezelfde eigenschappen hebben als glutathion. Het belangrijkste eiwit is cysteïne.

Als je je emailadres geeft wil ik je die uitwerking wel sturen, misschien heb je er dan wat meer aan dan op deze manier.

teddybeer1983 08-04-2005 19:10

In het algemeen (weet niet of het ook zo is in dit specifieke geval) gebeurd een toxiciteit als deze doordat een molekuul (paracetamol in dit geval) bindt aan een eiwit, dit gebeurd in een bindingpocket. Hierdoor veranderd een eiwit van structuur waardoor het een ander mechanisme in gang kan zetten (bij de lever dus afsterven van de cel).

Door het toevoegen van extra groepen probeer je te voorkomen dat het molecuul zijn werkzaamheid verliest, maar probeer je er wel voor te zorgen dat de schadelijke werking niet meet optreed. Dit doordat door de extra groepen het molekuul niet meer in de bindingspocket van het (lever)eiwit kan komen.

Eva 13-04-2005 12:59

Citaat:

MieX schreef op 08-04-2005 @ 15:03 :
Hm, dat is taak 5 he? Ik heb even mn uitwerking van vorig jaar opgezocht maar als ik dat zo doorlees begrijp ik er ook niet veel meer van.

het was idd taak 5 ;)

ik heb inmiddels al taakbespreking gehad en de site met uitwerkingen weet ik nu ook :cool:

MieX 13-04-2005 14:23

Die site is inderdaad behoorlijk handig :P

ikkeeeee 05-05-2006 12:47

Citaat:

ikke-eva schreef op 13-04-2005 @ 13:59 :
het was idd taak 5 ;)

ik heb inmiddels al taakbespreking gehad en de site met uitwerkingen weet ik nu ook :cool:

Bestaat die site met uitwerkingen nog steeds? Ik heb namelijk dezelfde taak nu...

MieX 10-05-2006 21:45

Citaat:

ikkeeeee schreef op 05-05-2006 @ 13:47 :
Bestaat die site met uitwerkingen nog steeds? Ik heb namelijk dezelfde taak nu...
hier ;)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:06.