![]() |
Diogenes.
Diogenes was een cynici en wilde alle overbodige 'luxe' lozen. Zo dronk hij met de kom van zijn hand water (wijn dronk hij überhaupt niet).
Verder masturbeerde hij in het openbaar. Daarmee ga hij aan dat hij zich nergens voor geneerde, maar ook dat vrouwen overbodig zijn. Maar is het niet zo dat er vrouwen nodig zijn voor de voortplanting van de mensheid en hij zelf zo de natuur tegenwerkt? Of vinden jullie vrouwen ook overbodig (wat seks) betreft? |
Die Diogenes is gestoord.
En ik geloof niet dat mannen , vrouwen overbodig vinden voor de sex. Maar waar slaat dit op :| |
Citaat:
Diogenes was een cynici die, zoals ik al zei, geen (overbodige) 'luxe' willen hebben. Diogenes stelt een vrouw dan min of meer gelijk aan een overbodige luxe. |
vrouwen zijn voor de voortplanting, jonge jongens voor de sex. Wat wil je? Shockeren? Dan zul je toch met wat beters aan moeten komen. Dit is zo passé :D Pfff, eerst seneca nu dit :rolleyes:
|
Wat vind je er zelf van? :)
|
Citaat:
Waarom zou ik willen shockeren? Als jij nou als forumbaas gewoon even inhoudelijk reageert over wat jij er van vindt. @ AS; Ik vind dus dat Diogenes tegenstrijdig is met de cynici. Ze streven naar natura, maar dat kan alleen behouden blijven als ze zich voortplanten. (Voor zover ik weet is Diogenes ook de enige cynici die zo over vrouwen denkt). |
Waar dacht Diogenes aan toen hij masturbeerde? Juist ja.
|
Citaat:
Dat masturberen heb ik altijd vreemd gevonden, ik zou me daar ook van ontdoen, maar ik geloof dat toen hij dat deed hij aan de mensen wilde bewijzen dat geluk al in jezelf ligt. Het moet er alleen uitkomen ;) . |
Citaat:
|
ik ben het daar trouwens , voor een groot gedeelte wel mee eens (niet het openbaar misdragen bedoel ik hoor, dat is eerder "ziek") , maar wel aan de gedachten van controle over lichaam en geest. Daarintegen vind ik niet dat we materiele en lichamelijke gevoelens moeten ontkennen , maar dat we ze moeten erkennen , om uiteindelijk wel tot de "ik" te komen.
ik ben ook van mening dat materiele zaken/gevoelens nodig zijn om dat "ik" maximaal te laten groeien. Ik vind het stom , als je denkt dat je materiele zaken/gevoelens moet afwijzen om tot je "ik" te komen. Het zijn eerder "tools" lijkt mij. ;) |
Citaat:
Ik bedoelde dus te zeggen dat hij mijn of meer tegen de natura inging. |
Citaat:
Dat masturberen was dacht ik gewoon omdat hij geil was, hij vond het lekker, en hij deed er niemand kwaad mee, dus hij had niet echt een reden om het niet te doen. Er zat verder niet iets heel ingewikkelds achter dacht ik, ik meen me een citaat te herinneren van: "Ach, kon ik de honger maar doen verdwijnen door op die manier over mijn buik te wrijven!" Ik vind hem wel grappig (y) . |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
@mathfreak; je hebt gelijk het spijt me, ik wilde er eerst ook iets neerzetten van dat hij tot de cynici behoorde. Ik schaam me. :( |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Bij de Oude grieken was het zo dat vrouwen de zelfde status als slaven en kinderen hadden en slechts diende voor de voortplanting. Griekse Mannen haalden seksueel genot uit mentorkindjes van 12 die ze onder hun hoede hielden en onderwezen in ruil voor seks. Pas na Phryne die hetaire kwam heterofilie in de mode en kon je ook vrouwen liefhebben. En dát is ook overgewaait naar Italie. Dus volgens mij was bij de Romeinen Heterofilie gewoon toegestaan en de norm enzo.
OT: Ik vind Diogenes een doorgeslagen sukkel. Het gaat juist om gematigdheid. Anderen slaan door naar overdadige luxe, Diogenes sloeg door naar de andere kant. Ik denk dat voor het doel dat Diogenes wilde bereiken juist de evenwichtige tussenweg gevolgd moet worden. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
ontopic: ik vind het moeilijk om me voor te stellen dat iemand zulke overtuigingen heeft/had. |
Citaat:
|
Cynici zoals Diogenes sliepen uit in principe over het algemeen weleens met een lelijke vrouw, een bijkomstigheid was dat die lelijke vrouw daar óók érg blij mee was, omdat die lelijke vrouwen natuurlijk lang niet zo vaak met iemand naar bed gingen als de meeste mooie. Diogenes echter masturbeerde altijd, omdat hij dat makkelijker vond, het ging bovendien veel sneller.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
'de enige man die niet zonder vrouwen kan is de gynaecoloog', en daar zit wat in. alleen lijkt voortplanting, en daarmee het voort bestaan van het menselijk geslacht, me niet echt een 'overbodige luxe'. ik vraag me trouwens af waar je dit zo op baseert, dat heb ik nooit in diogenes gezien. als je bedoelt te zeggen dat hij juist tegen de natuur inging, ben ik het met je eens. hij was ook vooral gericht op een sober leven, een andere manier tot de weg naar het geluk. een leven in natuur en als natuur.
verder vind ik hem erg grappig, aan de andere kant zit er zeker wat in, denk ik, in zijn filosofie. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:36. |