![]() |
zwanger
Ben zwanger vandaag, van honderden ideeen
ideeen, allemaal nog vaag, maar zo groots als de 7(?) grote zeeen Mijn missie is om ze allemaal in toom te houden, Wat zou moeten lukken, als ze niet zo om aandacht zouden mijouwen Ze kijken me lief aan, om uit te mogen komen, Maar ik, dictatorisch als ik ben, heb hen dat recht ontnomen Op een dag zullen alle ideen zich samenspannen, En als een bom inslaan, in alle hersenpannen. Tot die tijd beperk ik me tot waker der gedachten... Er zitten veel taalfouten in, maar ik ben een beetje lui vandaag. Wat vinden jullie ervan ? en hebben jullie tips natuurlijk. :) en o ja, ik heb geen goede titel :o |
:) Ik vind 'm cool! :D Alleen 't is miauwen ;) en ik zo "de zeven zeeën" zeggen anders loopt die tweede zin niet zo.
|
Minpuntjes:
- ideëen/gedachten, die woorden komen mijns inziens te veel voor. - de rijm is wel érg gedwongen; op zich kun je je dan beter niet zo aan de rijm binden. - de tweede zin van de tweede strofe is qua lengte wat te lang; soms heb je ook wat te veel woorden nodig om iets te omschrijven. Ze kijken me lief aan, om uit te mogen komen, Maar ik, dictatorisch als ik ben, heb hen dat recht ontnomen Dit vind ik wel een erg leuke strofe (y). |
Dank jullie wel. :)
@xineof: ik ben het helemaal met je eens. Heb je misschien ook alternatieven, voor die regels? @FreeZzze: dank u. En ook jij hebt helemaal gelijk. :) |
Hm, ik vind het eigenlijk iets te gerijmd. En de taalfoutjes (miauwen, ideeën) storen mij, die breken een gedicht alleen maar af.
Het begin was alleszins veelbelovend, zwanger vandaag :) |
Owja nog 1 klein ommerkingtje....
Deze zin: Mijn missie is om ze allemaal in toom te houden, Wat zou moeten lukken, als ze niet zo om aandacht zouden miauwen. Is in beter Nederlands (en het rijmt zo beter): Mijn missie is om ze allemaal in toom te houden, Wat zou moeten lukken, als ze niet zo om aandacht miauwden. Zie: Als ik jou WAS, dan zou ik.... "Zou" mag eigenlijk ook maar maakt de zin zo lang! :) |
in je eerste strofe zou ik grote weghalen, dat komt wat dubbel over. dat gedeelte vind ik trouwens wel leuk, ook het idee van zwanger vandaag. je ritme is ook prijzenswaardig, wat in de tweedes trofe dan weer vervalt. je laatste regel is te lang en miouwen komt wel erg sarcastisch over. ik vind het niet zo geslaagd dat je hier in sinterklaasrijmniveau valt. je derde strofe is weer een opganger, en ik denk het mooiste gedeelte van je gedicht. (als we toch bezig zijn), je vierde strofe gaat weer bliksemsnel naar beneden, niet alleen is je rijm gedwongen, maar ook inhoudelijk vind ik niet dat je je sterk verwoordt. je eerste, derde, en vijfde strofe zijn erg goed, de rest vind ik wat minder.
|
zoek niet teveel naar de juiste rijmwoorden
hoe minder je dat doet, hoe mooier en simpeler, maar toch moeilijker het wordt, je kan je in dit gedicht wel goed vinden, alleen de echt gezochte woorden ontnemen dat weer want het maakt het iets te geforceerd... |
Citaat:
Ben zwanger vandaag, van honderden ideeen ideeen, allemaal nog vaag, maar zo groots als hemelsbrede zeëen Mijn missie is om ze allemaal in toom te houden, Wat zou moeten lukken, als ze niet zo om aandacht zouden mijouwen --> hier zou ik 'in toom te houden' vervangen door iets anders wat voor jou nog hetzelfde betekent. Ook zou ik mijouwen veranderen in een ander woord, dit klinkt erg geforceerd. Bijvoorbeeld: 'mijn missie, wat anders dan alles rustig te houden?, en er dan een passende zin achter. Und so weiter :). |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:36. |