![]() |
Kijkwijzer, 12 of 16 jaar?
.
|
Citaat:
Men is in Nederland veel toleranter naar seksualiteit dan naar geweld en angst. Dat jij "ALIEN VS. PREDATOR" eng vond verbaasd mij eerlijk gezegd. Daarbij zijn het richtlijnen. Een 14-jarige kan zich kapot vervelen bij 16 jaar en ouder films, waar een 22-jarige het een traumatische ervaring vindt. |
Citaat:
|
volgens mij is die kijkwijzer alleen maar commerciële t*ringzooi :evil:
|
In Shin Chan zitten allemaal verborgen seksgrappen.
|
Shin Chan is eigenlijk 18+
|
volgens mij is het een ventje van 8 hoor :)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Flodder is ook voor alle leeftijden.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ach, die kijkwijzer is ook maar een ricjtlijn. et verschilt totaal van persoon tot persoon wat iemand kan hebben of juist niet. Een vriendin van me sliep al 3 nachten slecht omdat ze de trailer van 'The Ring 2' had gezien. Moeten we daarom die film een 18+ rating geven?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En Spiderman is toch voor 12 jaar en ouder? |
Ik beweer niet dat het een 18+ film is. Maar voor een kind van 6+ is dit natuurlijk niet een geschikte film.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik vind het soms echt belachelijk, ik weet toevallig zo uit mijn hooft dat '48 hours' met eddie murphy 16 jaa ren ouder is. Waarom??? Dat weet niemand, aangezien er volgens mij nog niet eens echt veel geweld in voorkomt, ik vind het zelfs een beetje een kinderfilm... En dan zijn er van die films die wèl eng zijn of overvloedig geweld bevatten die 12 jaar en ouder zijn.
Ik vind het vaak slechte richtlijnen, maar daar zijn het ook richtlijnen voor. Een videotheek-eigenaar mag een video van 16 jaar en ouder best verhuren aan iemand van 13, maar bepaalde zaken doen dat gewoon niet (oa videoland geloof ik), omdat ze dan bang zijn dat ze klachten krijgen van ouders en opvoeders. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Waarom vraag je dan zo door? Dan is dit toch een onafhankelijke individuele mening waar jij verder niks bij te zoeken hebt.
Als ik een kind van 6 zou hebben, dan zou ik Flodder toch echt de minder geschikte film vinden. |
Citaat:
|
Kijkwijzer hebben we toch eigenlijk nooit serieus genomen?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
2. Als ouders films voor 16 jaar en ouder niet aan hun zoon van 10 laten zien maar films voor 12 jaar en ouder wel, dan willen ze wel geinformeerd worden door kijkwijzer maar nemen ze ze niet bepaald serieus. 3. Denk je echt dat het aantal kinderen van 15 dat nog nooit een film voor 16 jaar en ouder heeft gezien ook maar hoger is dan zelfs 10%? |
In ongeveer 75% van de gevallen is de kijkwijzer terecht. Maar er zitten hoe dan ook wel eens missers tussen. 16 dat 12 had moeten zijn of 12 wat AL had moeten zijn, of juist andersom.
Maar ik ben ook van mening dat het niet alleen afhankelijk is van het matriaal, maar ook van de persoon en hoe die met films om gaat. Als de kijkwijzer zo "streng" was geweest in de tijd dat ik zelf tussen de 12 en 16 was, had ik een heleboel invloedrijke films in die tijd niet kunnen/"mogen" zien. Bijvoorbeeld: films als Kubrick's A Clockwork Orange, Pasolini's Salo, Schlesinger's Midnight Cowboy, Peckinpah's The Wild Bunch of Straw Dogs, die ik allemaal voor de eerste keer gezien heb gezien tussen mijn 11de en 14de jaar. Er is een verschil tussen de bovengenoemde catogorie "16+" films de "16+" videopulp of "the made-for-only-shock-value" catogorie. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
Maar ik vind het feit dat de meerderheid van de 15jarigen al films voor 16 jaar en ouder heeft gezien nog steeds reden genoeg om te constateren dat kijkwijzer niet serieus genomen wordt. |
Citaat:
|
Citaat:
ALLEEN VOOR ACHTERLIJKE EN IDIOTEN ZONDER IQ Het probleem van classificering is dat er zo verschrikkelijk veel troep gemaakt wordt. Denk maar aan de hype, begin-midden jaren 90 rond die "Faces Of Death" films. |
kijkwijzer is poep kinderne weten toch wel wat ze wel en niet mogen kijken
en anders, kindern toch wel wat ze willen ook al staat er 16+ of whutever op |
Citaat:
De minderheid die wel de fout in gaat wordt daarvoor zwaar beboet(als er tenminste een klacht wordt ontvangen, want ik zie tegenwoordig nog wel eens films waarvan ik zeker weet dat als ze zouden worden gezien door mensen die graag klagen over te lage classificaties vrijwel gegarandeerd kunnen rekenen op een forse boete, mocht de klacht ontvankelijk en gegrond worden verklaard. Gelukkig betreft het hier vaak producties die het gewone volk toch niet kijkt :) ) en zullen in het vervolg wel beter oppassen. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Kijkwijzer kun je met die leeftijden niet seriues nemen en is naar mijn idee onzin.
De kijkwijzer plaatjes over sex, drugs, geweld, etc kan ik wel iets zinnigs bij bedenken. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat: