![]() |
Snelkoppeling naar CD
Ff een vraagje. Is het ook mogelijk om een snelkoppeling te maken op een CD, die naar de CD verwijst... Je kan neem ik aan geen drive opgeven, aangezien in iedere PC de CD-Rom een andere letter kan hebben.
Nu had ik gezien dat er bij die bestandjes van explorer.exe enzo een locatie staat in de vorm van doel: '%SystemRoot%\explorer.exe' en beginnen in: '%HOMEDRIVE%%HOMEPATH%' Is er ook zoiets om je CD-ROM drive aan te wijzen? Ik heb zelf al %CD-Rom% geprobeerd, maar dat werkte niet... Iemand suggesties?? (het is dus de bedoeling dat ik in de root van de CD-Rom verwijs naar een bestandje in de map /woordenboeken/engels) |
daar bestaat geen variabele voor
maw zoiets als %CDROM% bestaat dus niet een relatief pad opgeven werkt ook niet heb ik net even getest. ik weet of hier misschien al een programma voor bestaat die dit kan oplossen ik zou zelf even iets programmeren als ik dit probleem had denk ik. |
Citaat:
|
in de PATH de cdrom locatie opgeven... (ik heb het dan over Win2k, daar kun je zelf variabelen zetten in de enviroment, afaik)
|
Citaat:
|
Als je op een CD een snelkoppeling wil maken naar diezelfde CD, kun je toch gewoon een snelkoppeling maken naar "\"?? :confused:
Ik heb nl. een autorun gemaakt op een CD die een Deze Computer-venster opent op de root van de CD, en dat doet 'ie alleen door een backslash... |
Citaat:
|
Citaat:
Je moet ook geen forwardslash (/) gebruiken, maar een backslash (\) dus: woordenboek\engels\eng.exe |
Citaat:
Citaat:
uhmmm ja vliegtuig.... ik bedoelde eigenlijk m'n eerste voorstel... dus even een programma zoeken. ik weet alleen niet of dit al bestaat. eddie: is er dan wel een variabele voor de CD-ROM? ik dacht dat die niet bestond. kan het zo snel even niet vinden op de site van microsoft. |
Citaat:
Het is dus een snelkoppeling, in de root van mijn CD. Een snelkoppeling met een leuk icoontje. Bij doel staat: "Van Dale Woordenboeken\VDDN32\VDDN32.EXE" Bij Beginnen in staat: "Van Dale Woordenboeken\vddn32" Druk ik dan op toepassen, om de instellingen op te slaan krijg ik: De map Van Dale Woordenboeken\vddn32, die is opgegeven in het vak beginnen, is ongeldig. Controleer of de map bestaat en of het pad juist is. :confused: :confused: Ik snap er dus niets van!! Zet ik voor het doel f:\ (locatie van de CD) dan werkt het wel.... WAT DOE IK FOUT??? |
Citaat:
|
Citaat:
Deze computer -> Eigenschappen en dan het laatste tabblad. Daarop staat een knop 'omgevingsvariabelen'. Nou... tadaaaa! Gewoon erbij zetten. :) De variabele %HOME% enzo bestaan ook niet; ze worden in de omgevingsvariabelen gezet (%HOME% = C:\winnt, oid). |
Citaat:
maar daar heb je natuurlijk niet veel aan als je iets gaat distribueren. |
Citaat:
een autorun-bestand, of een snelkoppeling naar een bepaald bestand op de cdrom, of beide? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
daar had ik overheen gekeken. |
Citaat:
Tenzij je bij 'Beginnen in' de cdrom drive hebt staan (maar die wist je niet) |
Citaat:
Wat ik wil? Ik wil in de root van mij CD een snelkoppeling maken. Zodat als ik daarop klik, hij het bestand '\Van Dale Woordenboeken\VDDN32\VDDN32.EXE' start. Natuurlijk zou je een prachtig programmaatje kunnen schrijven zodat je een menuutje krijgt en dat je daarin kan kiezen uit de 6 woordenboeken, maar dat kan ik niet...ik wilde gewoon 6 snelkoppelingen maken in de root. En het is voor iemand anders, dus ik heb er weinig aan als ik in mijn win2k iets van %home% ga maken. Het is voor iemand bedoeld die W98 heeft. |
gebruik je wel dubbele aanhalingstekens?
", en niet '' Omdat het een pad is met spaties ertussen... |
Citaat:
Dus yep, ik gebruik dubbele aanhalingstekens... |
Citaat:
Maar maak gewoon een batch bestandje... Code:
@ECHO OFF |
Citaat:
Nog één klein vraagje dan, kan ik dat .bat bestandje ook een ander icoontje geven? Dus dat ik hem hetzelfde icoontje geef als bij die .lnk? Of vraag ik nu iets onmogelijks? (rechtermuisknop-->eigenschappen werkte niet iig) |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Wat wel kan in je de verkenner naar 'Mapopties' gaan (extra->mapopties ofzo), en dan op het tabblad 'Bestandstypen' de extensie 'bat' opzoeken en het icoontje veranderen :) |
Je kunt natuurlijk wel een snelkoppeling maken naar de batchfile :confused: :D
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:23. |