![]() |
kan iemand mij vertellen..
kan iemand mij vertellen² wat een gedicht is?
|
Persoonlijk vind ik het woord gedicht overal onder vallen, wanneer jij regels op papier zet, die rijmen, kan jij dat een gedicht noemen, maar iemand anders noemt het bijvoorbeeld een versje. Ik denk ook dat een aantal regels die niet rijmen, maar wel mooi staan ook een gedicht vormen.
|
Ik sta wel achter de uitleg van Van Dale
Citaat:
|
Ik vind een gedicht woorden die zeggen wat je voelt. Soms rijmen ze, maar soms niet. Gedichten die niet rijmen moet je gewoon anders voorlezen, en ze zijn allemaal even mooi. Als de woorden maar passen
|
Citaat:
|
als het past, past het...
een gedicht...is als een ster...een boek geeft een vertaling...maar je gevoel erbij doet t werk... |
"Schilderen met woorden", is zo'n clichéterm die vaak langs komt vliegen, maar ik vind hem nog altijd wel toepasselijk.
Poëzie is ware kunst, waar proza voor mij toch meer functioneel is. |
Ik zeg het met Remco Campert:
Sommige poëzie is met een klein mondje nog kleinere dingen zeggen erwtjes blazen naar de zon net als een kleintje koffie als je omkomt van de dorst. Al sta ik ook volledig achter de uitleg van de Van Dale. |
Het gedicht van Remco Campert vind ik wel een waarheid, maar niet omvattend.
Citaat:
|
Citaat:
^^ |
Citaat:
|
Ik sluit me daar niet bij aan.
Ik vind niet dat een gedicht woorden zijn die zeggen hoe je je voelt. Ja dat kan, maar dat hoeft niet. Ik vind ook niet alle gedichten even mooi. Ik vind dat zorgvuldig geconstrueerde het belangrijkst, en dan moet het natuurlijk geen proza of drama zijn. |
aangezien we tegenwoordig toch zoveel aan 't uppen zijn, mag dit mss?
ook nav de discussie in het jbtopic en de nieuwe gezichten :). |
Citaat:
|
het topic van james_25cm_bond ;).
|
Citaat:
Ik vind dat alles een gedicht is zodra er ook maar iets/iemand is die het een gedicht vindt, of misschien zou kunnen vinden. |
dat is erg makkelijk gezegd. als je 1 persoon nodig hebt, ben je zelf al genoeg.
tenzij je mss wilt zeggen dat als er maar 1 iemand jouw gedicht als gedicht ziet (als een gedicht een bijster interessante klank heeft), jouw gedicht nodig heeft of er iets in ziet, dat het dan een gedicht is. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:22. |