![]() |
opleiding- en intelligentieniveau belangrijk?
Ik vroeg me af of jullie vinden dat je 'denkniveau' uitmaakt voor een relatie? Zou jij alleen een relatie kunnen hebben met iemand die net als jij (bijvoorbeeld) VWO heeft gedaan/ doet. Of denk je dat dat niet belangrijk is?
De vraag komt eigenlijk voort uit eigen ervaringen. En dan bedoel ik vooral met de reacties van omgeving :) Ik kreeg (vooral in het begin) namelijk behoorlijk veel reacties / commentaar op het feit dat ik vwo doe, en hij vbo heeft gedaan. ps: heb eerlijk gezegd niet gezocht naar een soortgelijk topic. Zit hier nog niet zo lang vandaar :) hoor het graag als het wel zo is. |
ja, volgens mij was er al zo'n topic aanwezig :o , maar ik lul toch ff mee! :p
nee, ik vind dat niveau er niks te maken heeft. ik doe zelf havo en mijn vriend doet vmbo. daarbij komt nog eens bij dat hij veel slimmer is dan mij :D maar ik vind dat het je relatie niks kan beinvloeden, of je moet met een dom geval zitten, maar die kunnen op het vbo en op het vwo zitten, dus dat heeft niks met niveau te maken! |
ooh sorry dan :) naja ze sluiten hem wel als het niet goed is toch :) maaruhmm nee ik ben het indd met je eens...das mijn mening eigelijk ook :)
|
Ik merk zo nu en dan wel het verschil, maar dat wil niet zeggen dat ik het ontzettend belangrijk vind. Mijn ex studeert aan de universiteit en mijn huidige vriend doet MBO. Ikzelf doe HBO. Het verschilt ook heel erg per persoon. Iemand van VWO niveau kan wel ontzettend onnozel zijn en iemand op VBO niveau kan best pienter zijn.
|
Citaat:
|
opleidingsniveau zegt echt niks over de intelligentie van een persoon vind ikzelf.
En in een relatie gaat het niet om dat je even slim bent ofzo het gaat gewoon om de vonk om het karakter. En of die ander nou op het vmbo of op de uni zit wat maakt het uit. |
|
Opleidingsniveau anzieg zegt niet altijd alles, ikzelf doe TU maar ik heb een vriend die nooit meer heeft gedaan als MBO kort en die gozer is echt slim. Hij heeft er alleen niets mee gedaan.
Dus ik denk dat het niet een kwestie is van opleidingsniveau maar meer of jij en je partner op hetzelfde niveau zitten. |
ik heb wel relaties gehad met mensen die alleen een mavo-diploma hadden, en ik doe zelf gymnasium.
het kan wel, maar ervaringen met mede-vwo-ers bevalt me toch beter. |
Citaat:
|
Opleidingsniveau niet, intelligentie zeker.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
ik ben het met al die mensen eens die hier zeggen dat het alleen erg is bij een kwestie van verschil in intelligentie, niet in opleidingsniveau, maar vaak gaat dat wel samen. |
Ik vind dat het in een relatie belangrijk is dat je ongeveer op het zelfde niveau zit!!
Waar je in leven mee bezig bent, wat je opleiding is, en je intelligentieniveau :) |
Citaat:
|
Het gaat erom dat je gewoon op hetzelfde niveau met elkaar kan praten vind ik en dat heeft dus met je intelligentie te maken ja.
Het wil echter niets zeggen over je opleiding. Ik zit nu in 6 vwo maar en zitten echt mensen bij me in de klas waar ik nog geen normaal gesprek mee kan voeren.. Mijn vriend heeft mbo gedaan en we zitten wel zo'n beetje op hetzelfde niveau qua praten. Zegt dus niets over je opleiding vind ik. |
Opleidingsniveau hangt redelijk samen met intelligentie, en intelligentie is heel belangrijk. Ik wil geen relatie met iemand die dom is. Daarbij is het wel fijn als hij in een zelfde milieu zit en weet wat ik bedoel, waar ik over praat. Niet noodzakelijk, wel prettig.
|
Het kan me weinig schelen watvoor opleiding hij heeft genoten. Vriend van mij heeft vorig jaar zijn VMBO afgerond, maar heeft wel het niveau van een Gymnasium scholier -hij had gewoon geen zin in zijn school en is daarom afgezakt- daarbij heeft hij een IQ van 137, wat dus totaal niet gelijk staat aan dat van een gemiddelde VMBO leerling. Zolang de interesses maar een beetje overeen komen, en we een beetje op 1 lijn liggen, dezelfde soort humor hebben etc. vind ik het best, die dingen vind ik danook vele malen belangrijker, als dát wat er daadwerkelijk op z'n voorhoofd staat gestempeld. Intelligentie doet het hem, niet de opleiding:).
|
Intelligentie vind ik héél belangrijk. Ik wil geen domme vriend, ik wil iemand die net zoveel van leren houdt als ik. Die nooit op wil houden met leren en onderzoeken. Ben ik even blij met mijn bijna-gepromoveerde-vriend :) ('k Kan me niet voorstellen dat ik een vriend zou hebben die een MBO opleiding heeft gedaan, en niet verder wil. Dat zou vastlopen.. Ik kan het wel begrijpen dat mensen niet hun hele leven willen leren, maar ik wil in een relatie wél iemand die continu wil leren.)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar goed, ik wil wel iemand die hbo/wo doet (ik doe zelf wo). Individuen daar gelaten maar over het algemeen staat intelligentie toch wel in verhoudingmet opleidingsniveau. Ik wil gewoon met iemand over alles kunnen praten, en dat iemand me dan ook gewoon snapt. Bovendien wil ik ook dat iemand mijn leven snapt dus dat is ook gewoon een punt waarom ik het liefst hebt dat de ander wo doet. |
Van die nederlandse afkortingen begrijp ik niets :confused: :s
In ieder geval: ik vind het wel belangrijk ja. Opleidingsniveau niet, ik heb precies liever een jongen die met zijn handen kan werken (lager niveau dan ik), want anders stort mijn huis later in :D Maar intelligentieniveau vind ik wel belangrijk. Je moet met elkaar kunnen praten, er moet iets zinnigs uitkomen. Op een jongen die niets te zeggen heeft (omdat ie niets weet) zou ik denk ik niet verliefd kunnen blijven :s |
Het verschil moet niet te groot zijn maar het kan volgens mij wel.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik ken ook mensen wie inderdaad gewoon te lui zijn, school maar onnuttig vinden en het besef missen dat zo'n papiertje belangrijk is. Aan dergelijke figuren irriteer ik me persoonlijk ook mateloos..:) |
Citaat:
|
Hoe groter het verschil in intelligentie hoe knallender de ruzies.
En hoe makkelijker t is om de ander te domineren :D |
Het intelligentieniveau maakt voor mij wel uit maar dat hoeft niet altijd te blijken uit het opleidingsniveau. Zo heeft een vriendin van mij nooit haar middelbare school afgemaakt maar ze is wel één van de meer intelligentere mensen die ik ken.
|
ja daar heb je gelijk in, hoe groter het verschil qua 'aandeel' in de relatie...en dat kan nooit lang goed gaan
|
Ik vind het er persoonlijk ook niet zo heel veel toe doen.. Ik doe zelf vwo en heb eigenlijk alleen maar vriendjes gehad met een lagere opleiding..
|
Citaat:
|
Het liefste minstens havo. Want ik wil wel een beetje op dezelfde golflengte zitten... (Er zijn vast uitzonderingen.)
|
Opleidingsniveau en intellingentie is in die zin belangrijk, dat ik graag met mijn vriendje wil praten over wat ik op school leer en meemaak en dergelijke. En daarbij wil ik gewoon normaal kunnen praten, en niet steeds moeten nadenken over mijn woordkeus omdat de ander het anders niet begrijpt.
En ja, zo'n 'vriendje' wat niets snapte heb ik ooit gehad (hij 3e jaar vbo, ik 4e jaar vwo), het was dan ook al heel gauw weer uit. Met mijn huidige vriend gaat het hardstikke goed (afgestudeerd hbo, ik 3e jaars wo). Natuurlijk begrijpen we de vaktermen die de ander gebruikt niet, maar in het algemeen kunnen we goed aan elkaar vertellen wat ons bezig houdt. En dat vind ik belangrijk in een relatie. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Maakt mij echt niet uit hoe hoog iemand z'n opleiding is. Mijn vriendje heeft mavo gedaan, ik doe gymnasium en nog lukt het me niet om hem eruit te lullen ;) .
|
Ik zou wel het liefst een vriendin willen die vwo of gymnasium heeft gedaan. Maar met vrienden is het eigenlijk het omgekeerde.
Met vrienden van lager opleidings niveau is het veel leuker om uit te gaan, of buiten rond te hangen. :D |
Mijn vriend gaat mbo doen en ik universiteit, maar dat maakt me weinig uit. Hij is er onzekerder over dan ik volgens mij. Ik vind het belangrijker dat het klikt qua intelligentie (want dat zijn toch echt aparte dingen) en dat we goed kunnen praten/het eens en oneens zijn over allerlei onderwerpen.
|
Citaat:
maja goed dan is weer de vraag of dat aan de opleiding te wijten is of aan het karakter... :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Dat bedoelde ik maar misschien had ik dat een beetje onduidelijk gezegd :) |
Citaat:
Tja, dat zou kunnen. Het lijkt me heel erg raar. Ik ken ook geen voorbeelden, maar het zou kunnen. Maar dan nog zou diegene die 'moeilijke woorden' (om maar even in die termen te blijven) elders kunnen oppikken, zoals ik heb gemoeten. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:10. |