![]() |
Eigen mening?
Wat me opvalt in discussies als over het homohuwelijk (en andere van deze soort) is dat het volgende argument vaak gebruikt wordt: "(ja/nee), want in de bijbel staat dat God dat ook vindt".
(In de Nederlandse taal heet bovenstaande namelijk "beroep op authoriteit" (Argumentum ad verecundiam), en dit valt onder de ongeldige argumenten...) Mogen gelovigen vanuit de kerk geen eigen mening hebben? Wat doen jullie (gelovigen, ongeacht welk geloof) als jullie eigen mening niet strookt met de mening die jullie opgelegd wordt? Of is jullie mening "automatisch" gelijk aan die van jullie kerk/moskee? |
Ik heb mijn eigen mening. Geen kerk, priester of Paus die mij vertelt hoe ík mijn eígen geloof in moet vullen. En waarom ook? Ik geloof in God, dat hoeft iemand anders niet vóór mij te doen. Alsof je iemand inhuurt om voor je te denken. (n) Dat doet me denken aan die Donald Duck-strips van Carl Barks, waarin Dagobert z'n neef Donald inhuurt om voor hem te klagen en te jammeren. ;)
|
Citaat:
2. als ik merk dat mijn mening erg anders is dan die van de kerk, zou ik er eens met de leiders van de kerk proberen over te gaan praten.. zover ik weet is daar wel ruimte voor in onze kerk |
Ik ben het de leer van de kerk waar ik in zit voor het grootste gedeelte eens, maar ik ben het persoonlijk bijvoorbeeld op mijn leeftijd niet helemaal eens met de "regel": Zaterdagavond voor 0:00 thuis.
Tuurlijk moet je bij kinderen van bijvoorbeeld 14 duidelijke regels stellen, maar ik kan zelf de afweging nu wel maken. Nu ben ik zelf nooit laat thuis omdat ik uitgerust in de kerk wil zitten zondag, maar mocht ik op een verjaardag zijn en om 0:15 fo 0:30 thuiskomen, dan zie ik daar weinig verkeerds in, mits de avond daarvoor maar door de beugel kan. |
Citaat:
Maar als je zulke regels opgelegd krijgt als je 21 bent zal ik toch eens met je ouders gaan praten. Zij zullen vast ook wel inzien dat je zelf je verantwoordelijkheden kunt dragen. xxx |
Citaat:
|
Citaat:
|
Het autoriteitsargument is idd een drogreden. Maar als de Bijbel voor mij autoriteit is, dan is het geen drogreden. behalve als ik het gebruik in een discussie met iemand voor wie de Bijbel geen autoriteit is.
Kortom, het gaat er dus om of het voor jou persoonlijk een autoriteit is ja, of nee. En als jij je leven wilt baseren op de Bijbel, is dat je eigen keuze. Het ontneemt je je eigen mening niet. Als jij je leven niet wilt leven in navolging van Jezus, ga dan uit de kerk en geloof niet in Hem. Opvattingen die strijden met opvattingen van 'de kerk' dan zal dat vooral gaan over de interpretatie van de Bijbel. In dat geval kun je er over praten of desnoods een andere kerk opzoeken. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Het zou een drogreden zijn als ik zou zeggen dat iets waar is alleen maar omdat professor X of Y het zegt. Maar dát is iets anders. Het aanhalen van gezaghebbende bronnen is juist gebruikelijk in de wetenschap, omdat je niet telkens het wiel opnieuw kunt uitvinden. |
Citaat:
|
Lid worden van een genootschap dat je geen waarheden oplegt maar alles lekker in t midden laat en bezig is met waar t in wezen om draait.
|
Citaat:
(ja, ok sorry, maar die moest ook wel ingekopt worden. :D) |
een van de pijlers van hekserij is juist het hebben van een eigen mening en eigen inzichten
iets waar nooit nieuwe "kennis" bijkomt is immers zo dood als een pier :) wat overigens niet wil zeggen dat je oude wijsheden zomaar overboord moet gooien |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
(ja, ok sorry, maar die moest ook wel ingekopt worden. ) |
Citaat:
Maar, om te voorkomen dat de discussie op de vluchtstrook eindigd, maar eens even ontopic: Ik heb niet het idee dat vanuit kerken zelf eigen interpretaties gestimuleerd worden, bij conservatieven zelfs het tegendeel. Toch is het een goed iets, een vereiste zelfs in deze tijd, wie zich bij letterlijke teksten wil houden is niet slim bezig, verder is selectief lezen nodig om misstanden te voorkomen. |
Citaat:
|
Citaat:
2. ik denk dat het belangerijk is om te begrijpen in welke tijden en in welke omstandigheden de bijbelboeken geschreven zijn. Daarnaast doe je er verstandig aan de stukken die je leest bij God te brengen. Verder ben ik niet zon fan van het selectief (nu ligt het er ook aan wat je hier Precies mee bedoelt) lezen. Het vrijzinnige deek van de Nl's kerk doet dat veel, beetje een eigen waarheid creëren. |
Citaat:
ot: Ik denk dat de meeste gelovigen een mening hebben die strookt met hun geloof. Er zullen best heel wat gelovigen zijn met gewetensnood omdat ze eens iets anders vinden dan in de Bijbel staat. Aan de andere kant heb je gelukkig ook genoeg vrijzinnige religieuze groeperingen, waar wèl plaats is voor eigen overtuigingen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
wat denken mensen altijd wel niet van 'een kerk'. in een kerk is er altijd mogelijkheid tot uitstappen, zat. je wordt nergens toe gedwongen, als je het niet eens bent zoek je de volgende. in mijn ogen. als het goed is zit je in de kerk omdat je zelf die keuze hebt gemaakt, hoewel ik soms wel eens er van overtuigd ben dat sommige mensen toch beter thuis zouden kunnen blijven en hun geloof afzweren. maar mss is het beter voor hun gemoedsrust, of goed voor hun traditioneel ingesteld gevoel. ik weet het niet.
verder is de bijbel iets waarvoor je kiest te geloven, en niet alleen dat, maar wat voor jou ook een zeker weten in houdt. dat betekent dat 'het staat in de bijbel' (hopelijk) gelijk staat aan 'dat vindt ik'. |
Citaat:
|
Ik ben het eens met de leer van de kerk, en de Bijbel.
Wat mij ook opvalt is dat iedereen hier praat over wat je niet mag. Bijvoorbeeld zaterdagavond om 00:00 uur thuis zijn. Kijken jullie nooit naar de dingen die wel mogen? |
Citaat:
|
ik vraag me dan eigenlijk af wat 'de kerk' is. een kerk is een vergadering van gelovigen, die samenkomen omdat ze het samen eens zijn, omdat ze zich verbroederd voelen.
'van de kerk mag' vind ik dan ook een erg rare uitdrukking. |
Citaat:
|
Het is denk ik gewoon zo dat je kiest voor de mening van de bijbel. Als je God liefhebt weet je dat de instellingen die Hij geeft, goed voor je zijn. Die wil je graag houden.
Je kunt denk ik een doorsnee autoriteit niet vergelijken met God. Die betekent oneindig veel meer voor een christen. |
Citaat:
van de kerk mogen bestaat niet. of anders doe je iets fout. |
Citaat:
Ik ben niet gelovig, en ga dus ook niet naar de kerk, voor de duidelijkheid. |
Citaat:
|
Citaat:
Daarnaast heb je als christen natuurlijk wel bepaalde regels en ik vind het (voor mijzelf voornamelijk) onzinnig om die regels te volgen. Ik heb er zelf niets aan en vind er ook geen geluk door. |
Als je niet gelooft redeneer je ook naar een bepaalde overtuiging dus uiteindelijk maakt het ook weer niet zoveel verschil.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
en niet iedereen die gelovig is gelooft in een (enkele) god |
ik heb geen eigen mening, ik ben geindoctrineerd :)
|
In Vrij Nederland deze week een leuk artikel: 'kunnen moslims denken?' :)
|
Citaat:
|
Citaat:
Edit:Ook in onze moskee kom je de uiteenlopendste meningen over geloof en haar stelregels tegen. |
Ah Mouna, ik zie dat je het nodig vond om eventjes als een kleuter te gaan mekkeren op Meldpunt & Mededelingen? Dan zij er voor jouw informatie misschien even op gewezen dat het door mij genoemde artikel in Vrij Nederland echt bestaat, verdomd interessant is en uiterst relevant is voor deze discussie - kortom, erg lezenswaardig.
Ik begrijp dat het moeilijk is te accepteren dat er ook literatuur en bronnen zijn die niet stroken met jouw uiterst krappe visie, maar probeer toch even je best doen om dan niet meteen dicht te klappen, okee? :) |
Citaat:
Citaat:
Oftewel wellicht kun je proberen dat artikel toe te lichten.In plaats van meteen op je achterste benen te gaan staan. Want ik zie de relevantie er echt niet van in. Dit gaat niet alleen over moslims nichtwahr? :) |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
On-topic: Er zijn best wel gelovigen met een eigen mening, maar niet al te veel op dit forum. |
Citaat:
dit subforum heet immers religie en niet cathechese :o |
Citaat:
Ik hoop niet dat je weer een het beleid deugt niet jank verhaaltje wil gaan ophangen, maar wil je zo vriendelijk te zijn je niet te bemoeien met dingen die je niet aangaan? Danke schon. En owjah nog een miniem detailtje probeer eens zelfverwezelijking na te streven want dat kudde gedrag van je is te zot voor woorden :) |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
kuch* |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:26. |