![]() |
hoe zoek je het geloof?
Hoe kan ik mn geloof terug vinden??
Naar welke kerk gaan jullie? Kortom: Waarin vinden jullie je geloof terug? Voorbeeld: Als heks bijvoorbeeld in het samenspel van de natuur. |
hu denk eens na over wat je zelf gelooft ( of "weet" eigenlijk) en dus niet wat je door anderen verteld is maar wat je zelf voelt en denkt
en kies dan een weg :) |
ehm... wees eens iets duidelijker?? :)
|
bedoel je: waar ik mijn geloof het best beleef?
In de kerk, in gebed, in Bijbellezen, als ik Gods aanwezigheid zo duidelijk voel.. Ik zit in de Gereformeerde Gemeente :) |
op onverwachte momenten
|
|
Citaat:
|
Citaat:
flapdrol :o |
Niemand kan je het geloof geven. Dat zit in jezelf.
Ik kán bijvoorbeeld niet geloven, daar ben ik te rationeel voor. |
Citaat:
|
Geloof zoeken, je vind het als je het juiste boek gelezen hebt. :)
|
Citaat:
On-topic: Wees blij dat jij je geloof kwijt bent. Het is irrationeel, overbodig, kortzichtig en veel leuker om 'vrij' te zijn van regeltjes die nergens op slaan. |
Citaat:
Mensen die zeggen dat ze 'wetenschappelijk' bewijs hebben voor het bestaan van God moet je ongelooflijk wantrouwen. |
Citaat:
Ik dacht aan bv. Descartes die op een rationele manier dit vraagstuk benaderde. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Over het verschil/overeenkomst tussen atheisme en geloven, mag een nieuw topic
|
Citaat:
Je kunt je beter af vragen waarom je je geloof in eerste instantie bent kwijt geraakt. Mischien is je oude geloof het niet waard om naar terug te keren. Denk er eens goed over na. |
Citaat:
Maar ja, wat een mirakel ook, als atheist zijnde. |
Citaat:
|
ik bedoel ik ben mn geloof kwijt geraakt in die trant
|
Citaat:
|
Citaat:
|
ik doe het hier wel en thnx!!
Ik geloofde eerst in het rooms katholieke geloof. Ik ben er eingelijk minder in gaan geloven, doordat ik ten eerste verplicht ben om te geloven. en heb veel dingen mee gemaakt en altijd als ik ging slapen even gebeden. maar het bleef het gevoel en de dingen stapelden zich steeds op. ik vroeg steeds om hulp maar kreeg het niet. zo ben ik mn geloof kwijt geraakt. Nou is mijn vraag hoe zou ik mn geloof (welke dan maakt niet uit) weer terug krijgen? Naar welke kerk gaan jullie? en hoe gaat het daar? in welk geloof geloven jullie??? Zo beter?? |
Citaat:
Ignorance is Bliss, dat zeker; maar zo erg... |
Tja, ik sluit me aan bij RanC, je kunt net zo makkelijk en beter af zonder geloof.
Als je trouwens van je geloof afgevallen bent betwijfel ik trouwens of je ooit er nog plezier aan kunt beleven als je in een andere stroming probeert terug te komen, dus mischien is het gewoon beter het zo te laten. |
miss om dit ik weet het eingelijk niet
:"Je hebt een beeld van God door hoe je hem vroeger zag. Het heeft heel veel invloed wat je ouders vertellen en hoe je het geloof hebt meegekregen. Het is belangrijk dat je voor jezelf bedenkt dat je God opnieuw kan leren kennen, zoals Hij echt is! Ga de Bijbel lezen als je hem thuis krijgt en probeer God op een nieuwe manier te leren kennen. Vraag hem dat ook. Of hij je wil laten zien hoe hij echt is! Groetjes!" gekregen van iemand....? of zit hier niks in? |
Citaat:
Als je tot de conclusie bent gekomen dat je gebeden nooit gehoord worden dan is het toch niet slim om vervolgens te proberen net te doen alsof dat wel zo is? |
Citaat:
en .. ik heb je verteld hoe je dat kan doen :) BTW ik ben heks |
Citaat:
|
Zoek, en gij zult vinden...
...ook al moet je in China zoeken, ga. Uiteindelijk zal je weer bij jezelf uitkomen, naar je binnenste, je intimiteit, de eenzaamheid. Ga, doorkruis de wereld, neem waar, zoek de waarheid en het geheim van het leven. Ga maar! Je komt wel terug... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik vind de vraag 'hoe zoek jij het geloof?' een beetje vreemd. Ik zoek God (hoe EO klinkt dat ;)) in de heilige boeken, door te bidden en in de natuur zie je God ook.
|
Ik ben nog zoekende naar mijn geloof, dat wil zeggen, ik weet wat ik geloof maar ik zoek nog een geloof dat bij mijn geloof past (ingewikkeld???). Daarom lees ik zo hier en daar wat en kom ik ook regelmatig in de kerk en bij cathachese (of hoe je het ook schrijft) om met anderen over hun geloof te praten. Ik zoek eruit waar ik in geloof en voor sta en daar creeer ik mijn eigen geloof van.
|
Bidden
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Wat je moet doen om je geloof terug te krijgen. Volgens mij ligt dat helemaal bij God. Wat ik zou doen is wat andere mensen al voor mij zeggen: bidden (dat wil zeggen met God praten, hem vragen of hij je wil helpen weer te geloven. Hoe maakt geen donder uit, God is een god en hij weet dus heus wel wat je bedoelt. Bovendien geloof ik dat God weet waar jij mee bezig bent, hij weet je motieven en wat je drempels zijn om weer te kunnen geloven, en dat zelfs al voor je met hem gepraat hebt). Wat ik verder zou doen is de bijbel lezen. Aangezien je vroeger katholiek bent geweest, zul je de bekende verhalen wel zo'n beetje kennen. Ik zou de nieuwe bijbelvertaling lenen/kopen of de groot nieuws bijbel (dat is de bijbel in hedendaags nederlands) en dan beginnen met een evangelie (eerste 4 boeken nieuwe testament). Ik zou Marcus of Johannes lezen.
Ik ben trouwens lid van de gereformeerd vrijgemaakte kerk. |
In Gods woord kun je steeds weer kracht opdoen voor je geloof.
De kerk is een plek waar je er samen over nadenkt. Het is mooi om zo dieper op allerlei zaken in te gaan. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Streef naar kennis :)
|
Citaat:
|
Hoi!
Ik hoor wel vaker van mensen die het geloof hebben kwijtgeraakt. Dat komt vaak doordat ze een bepaalde manier van bidden krijgen aangeleerd en het geloof als statisch beleven. Zo'n geloof sterft ook snel. Maar ik kan je uit ervaring vertellen dat God niet zo streng en statisch en onbewogen is als mensen vaak denken. God heeft heeft juist veel liefde voor de mens. Hij weet precies waar jij mee bezig bent. Ik denk dat Hij je terug wil brengen bij Hem. Dat God je het verlangen geeft om terug te keren. Maar deze keer ga je Hem echt leren kennen. Je kunt gewoon tot God bidden en je diepste gevoelens aan Hem vertellen. Vraag Hem of Hij je geloof wil geven en je veranderen naar Zijn wil want Hij weet wat goed voor je is. Ik wil niet oordelen over het rooms-katholieke geloof maar ik denk dat je God niet echt kan leren kennen door die stroming. Mede door een bepaalde opgelegde manier van bidden, of het bidden tot Maria (dat is niet op de Bijbel gebaseerd maar door mensen bedacht). Vraag God wat voor stroming goed is. Vertel Hem waarmee je zit en Hij zal je helpen als je nederig bidt. Dat is mijn advies en ik hoop dat je er wat aan hebt. P.S. Ik ben het ook eens met dat stuk dat iemand naar je had gestuurd, waarvan jij je afvroeg of er iets inzat en ik denk van wel. |
Citaat:
|
Ik voel me er goed bij en hoe meer ik erover weet, hoe interessanter ik het vind en hoe geloviger ik word.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:09. |