![]() |
Hoe schrijf je een GOED betoog
Hallo,
ik heb weer een vraag...ik moet binnenkort een tentamen Nederlands afleggen en ik moet daarvoor een betoog schrijven..Ik weet uiteraard nog niet uit welke onderwerpen ik kan kiezen...Maar waar moet je vooral op letten wil je een echt goed betoog schrijven?En met goed bedoel ik dus een 7,5 of hoger...Telkens als ik een betoog schrijf hang ik net rond de 7 of lager...En ik zie niet goed wat ik nou precies fout doe Tips??? groetjes |
Als je een goed betoog wilt schrijven moet je een duidelijke mening op standpunt over een bepaald onderwerp hebben en dit ondersteunen door bewijzen en feiten te vinden in de media (bijvoorbeeld in boeken of op het internet).
Het is verstandig naar deze feiten te verwijzen in je betoog. Je kan dit doen door bijvoorbeeld onderaan je tekst een voetnoot te zetten. Succes! |
Het lijkt me vrij duidelijk dat dat het probleem niet kan zijn, aangezien ze meestal een 7 haalt...
Vaak is de opbouw het probleem bij slechte betogen. Werk dus volgens een schema, begin met een aanleiding als inleiding, poneer je stelling, noem welke argumenten je hebt en werk die vervolgens uit, eventueel met voorbeelden, afhankelijk van hoeveel woorden het betoog mag bevatten. |
Ik weet idd wel hoe een betoog geschreven dient te worden....
- Begin de inleiding met een anekdote en eindig de inleiding met een duidelijk standpunt - Schrijf het middenstuk volgens een bepaalde structuur, bijvoorbeeld door argument tegen te geven en die te ontkrachten met een argument voor. Dit moet dan een paar keer gedaan worden met goede argumenten - Zet in je slot een conclusie, met een soort van samenvatting en eindig met een krachtige slotzin De standaard dingen weet ik dus wel, maar toch lukt het om de een of andere reden nooit om een keer een echt goed cijfer te halen en ik hoopte dat jullie wisten hoe dat wel te doen is. |
Citaat:
|
Citaat:
|
ja, zonder gein, dat moet het haast wel zien...dat mijn argumenten iig niet sterk genoeg zijn
|
Laat je daardoor niet ontmoedigen. Een 7 is ook mooi. Laat het geen 6 worden.
|
Argumenten hoef je vaak niet zelf te verzinnen. :) Als je die argumenten gewoon even uitgebreid opzoekt dan gaat het er vooral om structuur aan te brengen in je argumentatie.
|
als je de tijd hebt om argumenten op te zoeken, is het niet moeilijk...Maar ik moet het betoog op school maken als een tentamen en zoals ik al zei, weet ik niet welk onderwerp ik krijg..dus ik moet ter plekke verzinnen..en als het onderwerp je niet bevalt, is het nog een tikkie vervelender...
|
Citaat:
Zorg iig dat je niet te veel herhaalt, dus niet 2 argumenten nemen die sterk op elkaar lijken. Let ook op je spelling, dat kan bij ons een punt schelen op je cijfer. Maak gebruik van duidelijke kernzinnen, en gebruik signaalwoorden. Als het kan, probeer dan echt op je publiek te letten, dat kostte mij een half punt op m'n cijfer, dus als je bijvoorbeeld over hoofddoekjes schrijft voor een meisjestijdschrift, bekijk het dan ook (niet alleen, maar ook) vanuit hun standpunt, geef ook de mening van de meisjes die de doekjes dragen zelf. (klinkt logisch, maar je vergeet het makkelijk) |
In je eigen taal schrijven, niet te hoog boven je niveau zitten, maar zeker niet te laag. Let op je zinsbouw en woordgebruik. Spelfouten en grammaticale fouten kan je goed voorkomen. Om het jezelf makkelijker te maken kan je ook ingewikkelde zinconstructies achterwege laten, omdat je daarmee snel in de fout kan gaan.
Zorg voor een goede inleiding, en vermeld duidelijk je stelling. Vermeld je die daar niet, zorg dan dat die te vinden is in het slot of erg opvalt in je 'kern'. Bouw in de kern goed op, begin met een goed argument en ga zo verder. Gooi er niet ergens in het midden je sterkte argument, maar bewaar die voor het einde. Het staat nogal slordig als er dan weer een paar 'bij'argumenten volgen. Een trucje wat vaak ook wel goed werkt is net voor het slot met een sterk tegenargument te komen, waar je min of meer al tegenin bent gegaan in de rest van je betoog. Kom dan in het slot kort terug op al die argumenten zodat het tegenargument ook meteen ontkracht wordt. (Dit kan niet met elk onderwerp en is best lastig.) Succes. :) |
Citaat:
|
Wij moesten 10-15 artikelen voor het betoog hebben. Als je die allemaal goed verwerkt had (argumenten, opbouw, tegenargumenten) dan had je wel een redelijk beeld hoe je je betoog moest opbouwen en wat je kon gebruiken als tegenargumenten. Citeren van deksundigen is ook altijd leuk, wel op het goede moment natuurlijk. En als je een voorbeeld geven moet die goed binnen je verhaal passen. Zorg vooral dat je voordat je begint een beetje weet waar je het over hebt.
|
Euh gewoon ff tussendoor:
Waarom moet het hoger dan een 7 worden?... |
Misschien voldoe je al aan alle structuureisen, maar ben je simpelweg niet in staat een beter stuk te schrijven? Het is toch een mooie voldoende, als je niet beter kunt, tja, dan moet het maar zo zijn. Niet iedereen wordt als journalist in de wieg gelegd...
|
...als je bijvoorbeeld over hoofddoekjes schrijft voor een meisjestijdschrift, bekijk het dan ook (niet alleen, maar ook) vanuit hun standpunt, geef ook de mening van de meisjes die de doekjes dragen zelf. (klinkt logisch, maar je vergeet het makkelijk)[/QUOTE]
Dan is het geen betoog meer...Dat heet dan een beschouwing...in een betoog moet en mag je alleen je eigen mening geven. |
Up
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:29. |