![]() |
[Wielrennen] Amstel Gold Race (17 april)
Zondag wordt de 40e editie van de Amstel Gold Race gehouden.
Winnaars van de Afgelopen jaren: - 1999 Boogerd - 2000 Zabel - 2001 Dekker - 2002 Bartoli - 2003 Vinokourov - 2004 Rebellin Het is dus al weer 4 jaar geleden dat er een Nederlander won. De Raboploeg was vroeg in het seizoen al redelijk succesvol. Maar vorig weekend waren ze de grote afwezigen. De Nederlanders kennen het parcours hier op hun duimpje en zullen zeker een visite-kaartje af willen geven. Boogerd probeert het in ieder geval weer op de Eyserboschweg denk ik(zoals bijna elk jaar). Maar ook Erik Dekker heeft in het verleden al bewezen hier te kunnen winnen (al was de aankomst toen nog niet op de Cauberg). Vergeet ook een naam als Karsten Kroon niet, hij was volgens mij degene die het vorig jaar een paar keer probeerde. En hij kent het heuvelland als zijn broekzak want hij woont/woonde er. |
Ik zet hier gewoon schaamteloos gegevens neer die ik op wielernieuws.nl heb gevonden en die relevant zijn voor het koersverloop:
1 Maasberg (210 meter / 8 %) 11 km 2 Adsteeg (620 meter /4 %) 23 km 3 Lange Raarberg (1070 meter / 6 %) 30 km 4 Bergseweg (2000 meter / 5 procent) 45 km 5 Sibbergrubbe, 1e passage (1700 meter / 5 %) 57 km 6 Cauberg, 1e passage (1000 meter / 8 %) 64 km 7 Wolfsberg, 1e passage (400 meter / 8 %) 86 km 8 Loorberg 1e passage (1500 meter / 6 %) 91 km 9 Schweibergerweg (2400 meter / 4 %) 100 km 10 Camerig (2280 meter / 6 %) 107 km 11 Drielandenpunt (2250 meter / 5 %) 118 km 12 Gemmenich (1400 meter / 7 %) 120 km 13 Vijlenerbosberg (2000 meter / 5 %) 125 km 14 Eperheide (1400 meter / 5 %) 136 km 15 Gulperberg (600 meter / 10 %) 142 km 16 Van Plettenbergweg (1000 meter / 4 %) 149 km 17 Eyserweg (2100 meter / 5 %) 151 km 18 St. Remigiusstraat (1000 meter / 8 %) 155 km 19 Vrakelberg (300 meter / 6 %) 160 km 20 Sibbergrubbe, 2e passage (1700 meter / 5 %) 168 km 21 Cauberg, 2e passage (1000 meter / 8 %) 173 km 22 Geulhemmerberg (800 meter / 7 %) 176 km 23 Bemelerberg (1000 meter / 7 %) 196 km 24 Wolfsberg, 2e passage (400 meter / 8 %) 213 km 25 Loorberg, 2e passage (1500 meter / 6 %) 217 km 26 Gulperberg (600 meter / 10 %) 223 km 27 Kruisberg (700 meter / 8 %) 229 km 28 Eyserbosweg (900 meter / 11,5 %) 231 km 29 Fromberg (1600 meter / 5 %) 235 km 30 Keutenberg (1200 meter / 8 %) 240 km 31 Cauberg, 3e passage en finish (1000 meter / 8 %) 251 km Totaal te klimmen: ongeveer 36 kilometer Maximale stijgingspercentage: 21 % op de Keutenberg Zwaarste passage (volgens wetenschappers): Eyserbosweg Het probleem van Karsten Kroon is dat hij het elke keer te vroeg probeert en dat duidt er volgens mij op dat hij de laatste 20 km van een 250 km-koers gewoon niet aan kan. Zie ook Ronde van Vlaanderen dit jaar en WK vorig jaar. Normaal valt hij in finales haast nooit als eerste aan, maar in de oud-WB koersen wel op ongeveer 35-40 km voor de finish. Ik hoop dat ik het mis heb en ik schat hem zeker in staat tot een top 10/20 plaats maar een kanshebber op de eindzege vind ik hem niet. De logische namen als je het Baskenland heb gezien zijn: Valverde, Rebellin en Di Luca. Verder is Boogerd denk weer net op tijd goed, maar of het voldoende is.... Ik denk dat het voor Boogerd gunstiger is als iemand al op de Gulperberg gaat en een man of 15 mee krijgt en met voorkeur een of twee ploeggenoten van hem erbij. Die kunnen hem dan enigszins kalm houden en dan kan hij later in de koers door zich schuil te houden (dat is onmogelijk dus niet meer dan 30 procent van het kopwerk van de groep voor zijn rekening nemen) een beslissende demarage plaatsen waarmee hij iedereen lost. Als Freire herstelt is geef ik hem ook een grote kans. Verder ben ik benieuwd naar Bettini die al heel het seizoen met 'blessueres' kampt. Misschien heeft hij wel intensief toegeleefd naar het aanstaande drieluik. |
Sterk deelnemersveld zeiden ze... heb het zelf nog niet gezien. Maar mijn nummer 1 favoriet om te winnen is in ieder geval Di Luca.
|
Zoals de commentatoren op tv zeiden gisteren (woensdag) "Vanaf de Amstel Gold Race trekken de ploegen een ander blik met renners open en gaan we andere namen en andere ploegen vooraan in beeld krijgen".
Ik gok op Zabel ! |
Citaat:
Wat Boogerd in het verleden vaak een overwinning heeft gekost is het te vroeg in de koerst demareren. De laatste keer dat ze over de Gulpenerberg gaan is er nog 30km te rijden, is dit niet ook erg vroeg?. Daarbij komt dat de kant waar ze op rijden de 3e keer de "korte kant" is (vanuit het dorp, voor de kenners). Maar het is inderdaad erg belangrijk dat Boogerd tot ver in de finale nog ploegmaats bij zich heeft. Citaat:
|
Citaat:
Rabo heeft nu wel een sterk team opgesteld maar ik denk dat Boogerd minder sterk is dan vorig jaar omdat hij op sprints heeft getraind kan hij misschien minder met zijn sprint. Favorieten zijn voor mij Valverde, Rebellin Di Luca en toch Boogerd en hoe staat Bettine er voor :confused: |
Citaat:
Citaat:
|
die keutelberg en de ijserbosweg ben ik afgelopen zomer opgefietst, staat nog op tape. Die keutelberg is gewoon erg stijl, maar erg kort, echt daar fiets je 7 km/uur ofzo voor 50 meter. De ijserbosweg dinges die wordt steeds stijler, rechtsaf het bosje in is het stijlst, wel een gave aanloop hoor. :)
De bemelerberg is ook wel aardig, maar die kan van 3 kanten op gereden worden, ligt er dus een beetje aan welke kant, maar deze is ook zwaar! De Gulperberg en de Kruisberg zijn weer iets minder zwaar. Dat zijn de bergen die ik heb gehad. Ja en natuurlijk de Cauberg, niet heel stijl, maar wel lang, slopend en continu even stijl. :) Laatste stukje naar de finish ietsje minder stijl, dus een zware sprint na de beklimming. Weekje Valkenburg, gaaaaaaaaaaaf :) Mark :cool: |
Btw...
Als ik goed zou zijn, zou ik hier de beslissing forceren: 28 Eyserbosweg (900 meter / 11,5 %) 231 km Mark :cool: |
Citaat:
Citaat:
|
Ik verwacht een mooie koers en ik hoop dat Rabobank weer wat kan laten zien. Eyserbosweg in de gaten houden want dat is wel zo ongeveer dé plaats voor een beslissende demarrage. Ik ga er in ieder geval goed voor zitten. (y)
|
Citaat:
Misschien ga ik zondag wel ergens op de Eyserbosweg staan... of misschien op de Cauberg. Maar als puntje bij paaltje komt blijf ik waarschijnlijk gewoon thuis op TV kijken. Kan ieder jaar nog op het parcours gaan kijken. ;) |
Citaat:
|
Rabobank moet hier de zege pakken, met zo'n sterke ploeg. Als het niet Boogerd of Dekker wordt, dan maar Freire.
|
Citaat:
|
Citaat:
De ploegleider van de Rabobank zei gisteravond op de Limburgse Televisie dat hij zichzelf geen grote kans gaf. Valverde, Rebellin en Di Luca waren volgens hem de grote kanshebbers. Dekker was in de ronde van Vlaanderen niet in topvorm dus het is afwachten hoe hij gaat presteren zondag. Hij had het ook nog over Freire als favoriet. Maar over Boogerd heeft hij het eigenlijk niet echt gehad als kanshebber. Maar toch hoop ik op een Rabo-overwinning, ze hebben helemaal aan het begin van dit seizoen al wat goede resultaten geboekt. En wat is er nu beter dan nu voor eigenlijk puliek winnen. |
Even een favorietenlijstje opstellen:
- Di Luca (nummer 1 favoriet van me om te winnen) - Rebellin - Boogerd - Vinokourov - Wesemann - Merckx - Bettini (?, weet niet of hij op dit moment daadwerkelijk zo goed is) - Jäksche - Valverde - Mancebo - Osa - O'Grady (zou voor een sprinter lang mee kunnen) - Freire (idem) - Dekker (beiden ;) ) - Celestino - Astarloa Mja, zijn er nog veel op te noemen, maar ik denk dat dit een mooi lijstje is. ;) |
Ben benieuwd of de winnaar er bij zit :)
Vanavond is bekend geworden wie er van de Raboploeg zal rijden: 171 Kroon, Karsten 172 Dekker, Erik 173 Boogerd, Michael 174 Freire Gomez, Oscar 175 Posthuma, Joost 176 Weening, Pieter 177 Den Bakker, Maarten 178 Dekker, Thomas |
Met zo'n ploeg moet je winnen. Als ze niet winnen vind ik dat wel een hele grote afgang voor de Rabobank-ploeg. :o
Ik hoop dat Dekker wint. Ach, en verder zijn er nog een aantal outsiders waar je rekening mee dient te houden (die Oizo ook al noemde). :o Het wordt een leuke koers. :cool: |
Citaat:
Voor morgen voorspel ik een zeer op de overwinning gebrande Rebellin aangezien er alles uit de kast zal worden gehaald de negatieve publiciteit rond Gerolsteiner (/Hondo) te doen verbleken. |
Citaat:
Citaat:
|
Dichte mist en lichte regen hier in Zuid-Limburg ik hoop dat het snel beter weer wordt ..
|
Citaat:
Ik hoop ook op een leuke koers :) (Had de Amstel Gold Race eerst een andere naam? Zo ja, welke?) |
Citaat:
|
Citaat:
Had ik me net verheugd op een lekker middagje AGR! (n) |
Uitslag:
1. Di Luca (een van de grote favorieten) 2. Boogerd (voor de 3e keer op de 2e plaats) 3. Celestino 4. Rebellin 5. Perdiguero 6. Sinkewitz 7. Leukemans 8. David Etxebarria 9. Pineau 10. Freire Boogerd zei in een interview dat hij de sprint wou aantrekken voor Freire. Maar Freire zat er door en dus trok hij eigenlijk de sprint aan voor Di Luca. |
Idd Boogerd kwam eigenlijk te vroeg op kop om zelf voor de overwinning te kunnen gaan, jammer, maarja niks aan te doen. Slecht gecommuniceerd misschien.
|
Puur zonde dat Boogerd, Dekker en Freire allemaal nog mee waren, Boogerd trekt aan voor Freire maar daar zit Di Luca, resultaat Di Luca wint en Boogerd tweede. Stevig balen zeg, Rabo had moeten winnen.
Heb me ook dood lopen ergeren aan de mist waardoor er niet uitgezonden kon worden. |
Pfff wat een koers.
Meer kan ik er niet over zeggen. |
Citaat:
Op een gegeven moment zeiden ze op tv (ik dacht bij de VRT). Dat er een groep van 12 man ontsnapt was met Kroon, Boogerd, Dekker, Freire en den Bakker en er was nog 5 km te rijden. Toen dacht ik ook als dat waar is (slechte communicatie/berichtgeving), dan moet er zeker iemand van Rabo kunnen winnen. Uiteindelijk onderaan de Cauberg zag je Dekker, Boogerd en Freire aan de kop. Aan kop zaten vrijwel alle favorieten maar zij zaten allemaal zonder ploeggenoten. Teleurstellend dat Rabo hier niet meer uit heeft weten te halen. |
dikke pech!
wel mooi staaltje rijden van de rabo´s en onbetaalbaar dat commentaar van Karsten Kroon.. en ook van Boogerd `Di Luca stond wel als een van de favorieten` Boogerd: `Ja... ik ook` :cool: die was stil :p |
Ja, geweldig om die emoties te horen (y)
|
Citaat:
Kroon was terecht gefrustreed, al vraag ik me af of hij Di Luca had kunnen verslaan. Die laatste opmerking van Boogerd was inderdaad mooi :D |
Ik vond dat de NOS trouwens wel iets meer had kunnen doen dan zich slechts neerleggen bij het slechte weer. Zij zonden motorsport uit.
De Belgen hadden het beter geregeld: ook zij hadden nauwelijks beelden, maar wel een studiootje met gasten, informatie uit de koers, en na afloop schoven Thomas Dekker, Boogerd en Di Luca aan. Waarom deed de NOS niet zoiets? |
Citaat:
De NOS heeft de gewoonte 5-10 minuten na de finish de berichtgeving over een wielerwedstrijd te stoppen. Dus geen tijd voor een interview. Voorgaande jaren hadden ze wel altijd een soort van voorbeschouwing in de mobiele studio van de NOS (dat UFO-achtige ding). Dit jaar was die studio niet aanwezig waarom dat weet ik ook niet. Dus ook geen plek voor een fatsoenlijke voorbeschouwing. Inderdaad de Belgen hadden het beter geregeld. Tenminste acutele info uit de koers. Ik snap ook niet waarom er motorsport werd uitgezonden het lijkt mij dat er meer Wielerfans dan Motorfans zijn in Nederland. En dan de regie in de laatste kilometer. 3× schakelde de regie véél te laat over naar de volgende camera. |
omdat de NOS mijlenver achterloopt bij de Belg wat wielrennen betreft. al zou er vandaag wel uitgezonden kunnen worden, zou de NOS nog tot 3 uur met studio olympia of iets dergelijks oninteressants aan komen zetten.
gelukkig ben ik daar wezen kijken. was best mooi allemaal, alleen had ik niet hoeven te komen om de tweede plaats van boogerd te voorspellen zeg... die kunnen we onderhand dromen. |
Klote-mist! :mad: (n) Hele middag een beetje voor nix voor de TV gezeten... of ja ik heb nog Henin-Golovin op de Belg gekeken. Dus eigenlijk niet voor nix, want Golovin ziet er wel leuk uit... ;)
Maar goed, ontopic: Een hele saaie koers, die maar niet open wilde gaan. Toch wel mooi, al die mannen op de Cauberg. En Di Luca he! Ik zei het toch? :p Boogerd weer tweede! Derde jaar achter elkaar, vierde jaar in totaal. Het pakte totaal verkeerd uit voor de Rabobankploeg op de Cauberg. Freire kon niet in het wiel van Boogerd komen die denk ik ook te vroeg aan kop werd gezet door Dekker. Haha, en Kroon was ontzettend boos na afloop van de wedstrijd, dat niemand wilde meerijden omdat ze voor die en die reden. Tja, kan hem wel een beetje begrijpen, zo wordt het nooit een interessante koers. |
Citaat:
Maar nu de hele koers niet uitgezonden kon worden, konden ze toch wel een goed alternatief bedenken? Er zaten zoveel wielerfans voor de tv, in zo'n geval zou ik het net als de Belgen over wielrennen gaan hebben in plaats van motorsport. Maar ja. De laatste kilometer had beter gekund, vond ik ook. Maar misschien moeten we blij zijn dat we uberhaupt de finish hebben gezien. |
Citaat:
Jammer voor Boogie, volgende week LBL dan maar. :p :o |
Citaat:
|
Ik heb er niets van kunnen zien, maar ook niets gemist dus.
Altijd leuk, je verjaardag vieren in een periode waarin klassiekers verreden worden:o |
Citaat:
Uit Dagblad De Limburger: Citaat:
Tja de regiseur kan er niet veel aan doen ... behalve aan de regie in de laatste kilometer... |
Citaat:
Maar ach. Volgend jaar beter. :p |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|