![]() |
nask vragen over het licht
Heej mensen,
Ik weet het, het hele forum staat al vol met deze vragen, maar ik snap die uitleg niet. Willen jullie mij deze vragen nog een x uitleggen? Dank jullie! Dit zijn de vragen: 1. Leg uit wat de term accomoderen betekent. 2. Leg uit hoe het oog werkt. 3. Hoe bereken je het brandpuntafstand. 4. Beschrijf wat een reeel beeld van een voorwerp is bij een bolle lens en hoe je het moet berekenen. Ik snap nix van deze vragen..... Alvast bedankt, Groetjes Sharon |
Hallo,
Accomoderen moet ik even voor je opzoeken, maar hoe het oog werk weet ik wel. Als je dichtbij kijk, wordt je lens bol. En als je ver kijk wordt je lens hol. Met lens bedoel ik natuurlijk je ooglens en geen lens. Messchien kan je bij de biologie afdeling bij google kijken om een meer gedetailleerde uitleg hoe het oog werkt (y) De rest weet ik niet. Brandpunt afstand... ik heb dat alleen geleert door te tekenen. :) |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Hierbij is v de voorwerpsafstand (afstand van het voorwerp naar optisch middelpunt van de lens), b de beeldafstand (afstand van het beeld naar het optisch middelpunt van de lens) en f de brandpuntsafstand. Dus gewoon even invullen. Citaat:
Je vult bij v de voorwerpsafstand in en bij b de beeldafstand. Je krijgt dan N (= de vergroting). Dan pak je opnieuw de formule N = b/v. Je vult nu de zojuist berekende N in. Bij v vul je de grootte van het voorwerp in en dan kan je b uitrekenen. B is in dit geval de grote van het beeld. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:53. |