![]() |
Gevangenis straffen
Ik hoorde laatst iets erover dat straffen altijd maar voor 2/3 worden uitezeten. Nou is mijn vraag:Waar slaat dit op? Als de rechter levenslang geeft moet het toch ook levenslan lijven? :s
|
Levenslang is dan ook echt letterlijk levenslang. Maar bij de tijdelijke straffen komt iedereen in aanmerking voor vervroegde invrijheidsstelling.
|
Citaat:
Ik hoorde trouwens op de radio vanmiddag dat er explosief meer levenslang-straffen worden opgelegd. In de afgelopen 50 jaar waren dat er 6 stuks, en ik hoorde dat er de afgelopen 5 jaar weer 6 bij zijn gekomen. Opvallend. |
Maar wat vinden jullie daarvan, ik zelf denk: eigen schuld dikke bult
|
Citaat:
Hoewel je gratie kan vragen bij een levenslang, heeft de geschiedenis uitgewezen dat de kans dat dit ookgebeurd nihil is. |
Citaat:
|
Als ik me goed herinner van het journaal tussen 1950-1996 6 keer levenslang, en 1996-2004 23 keer levenslang opgelegd.
Tja, tis veel. |
Citaat:
|
Ik vindt het simpelweg een slechte ontwikkeling dat we in de roep naar meer veiligheid en de terorrisme dreiging (voorzover je ervan kunt spreken), ook onze strafmaat aan het aanpassen zijn en steeds zwaardere straffen aan het opleggen zijn.
Het is een hype van de laatste jaren en iedereen gaat daar maar klakkeloos in mee, maar wat schieten we daar nou helemaal mee op? |
Citaat:
|
Ho..W8 eens even, het hangt ervan af welke straf je opgelegd krijgt.
Je hebt verschillende soorten straffen onder levenslang o.a: - Levenslang met kans op vervroegde vrijlating -Levenslang zonder kans op vervroegde vrijlating Tjah. Bij dat 2de geval lijkt het eigenlijk onwaarschijnlijk dat je dan 2/3 van je straf uitzit. |
Citaat:
Er zijn een hoop aantal gevallen waar het toch mis loopt. En op welke manier zou een (ex) crimineel dan nuttig zijn? Ik denk niet dat merendeels van de werkgevers zo iemand in dienst zou willen nemen? |
Citaat:
|
ik dacht dat we zulke 'lage' straffen hebben omdat hogere straffen toch niet het gewenste afschrik-effect hebben (kijk maar naar Amerika) en ze kosten de overheid (ow, wacht... de burger) alleen maar meer geld.
|
Citaat:
Maar ik kan het natuurlijk fout hebben... |
Citaat:
|
Citaat:
Maar studeer je strafrecht of iets in die richting dan? |
Citaat:
Trouwens: http://nl.wikipedia.org/wiki/Gevangenisstraf [edit] Offtopic: Aangezien alles inmiddels wel te 'checken' is op internet, is dit gehele forum overbodig :rolleyes: . |
Citaat:
Overigens was het niet aan jou gericht. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Alleen voor bepaalde banen kom je niet meer voor in aanmerking, dacht ik... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
ik vind eht wel raar dat men rechters niet de vrijheid geeft om die invrijheidstelling te verkleinen in specifieke gevallen
|
Citaat:
Normaal gesproken is het zo dat iemand 'automatisch' na 2/3 vrijkomt. Ik zet automatisch tussen aanhalingstekens omdat het er in de praktijk op neerkomt dat er gewoon VI wordt verleend tenzij er ernstige bezwaren tegen zijn. Het gebeurt niet volledig zonder toezicht. Waar het gaat om een ernstig geruchtmakende zaak zal men echt niet zomaar overgaan tot VI. Wat Volkert van der G. betreft, daarvan durf ik best te stellen dat hij niet zomaar na 2/3 vrijkomt. |
Citaat:
Of is dat niet zo |
Citaat:
|
Waarom zou het uitkomen?
|
Citaat:
|
Waarom niet?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Er is altijd wel een reden te vinden om een vervroegde vrijlating toe te staan. Ook al is die reden er eigenlijk niet, als de pers komt verzinnen ze er altijd wel een.
|
Het is natuurlijk uitermate treurig dat het vaak slechte tweederde van de straf betreft wat ze echt moeten zitten. Echte redenen zijn er dan ook niet.
Overigens vind ik de titel vrij misleidend. Je hebt teveel vrijheid, om echt over gevangenis te spreken en de straf is vaak te mild om echt over straf te spreken. Het zou beter zijn om een woord te zoeken dat de lading wel goed dekt. (y) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:01. |