Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   De Rover van hier Boven (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1155509)

Reem 14-04-2005 19:49

De Rover van hier Boven

de Rover van hier Boven

ril de kil de wil de
niet;
nimmer nergens niemand
in een onbegonnen
zelfverzonnen
tranendal

maar waar niet wel,
wel of niet waar;
immer ergens iemand
ontvangt als groot
cadeau de dood
in vrije val

heeft het leven wél verdiend,
zweefde níet naast eigen lijf,
blikken zijd’lings – ik verstijf –
ik wil de waarheid nog niet zien

is de Rover
van hier Boven
afgedaald om
te verov’ren,
weer een leven
weggegeven;
is het over,
over

I C U 14-04-2005 20:16

Nice! Heerlijk, die woorden, vooral in die combinaties! Die laatste twee strophes komen dan toch als een soort verrassing. Prettig. Als je het gedicht in je hoofd opleest, klinkt het zelfs nog beter :)

Sketch 14-04-2005 20:31

Heerlijk. Het spel met klanken, rijm, alliteratie, enjambement, alles.

Het gaat over sterven, de rover is Magere Hein, of God, zoiets?

De -ik verstijf- is ook heerlijk dubbelzinnig.

:)

Paris 14-04-2005 20:46

Zoals Sketch al zei, je speelt inderdaad echt met woorden. Ik vind dit een heel mooi gedicht. (y)

Reem 15-04-2005 17:45

Bedankt voor de reacties. :)
Sketch: niet Magere Hein en niet God, hoewel dat ligt aan waarin je zelf gelooft. Maar omdat ik niet weet waarin ik geloof, en toch geloof dat er iets/iemand is die ingrijpt in het leven, en dat er toch iets is waar we naartoe gaan na onze dood. Vandaar dat ik niet spreek over God en hemel, maar over de Rover en hier Boven. :p

Sketch 15-04-2005 19:55

Citaat:

Re3m schreef op 15-04-2005 @ 18:45 :
Bedankt voor de reacties. :)
Sketch: niet Magere Hein en niet God, hoewel dat ligt aan waarin je zelf gelooft. Maar omdat ik niet weet waarin ik geloof, en toch geloof dat er iets/iemand is die ingrijpt in het leven, en dat er toch iets is waar we naartoe gaan na onze dood. Vandaar dat ik niet spreek over God en hemel, maar over de Rover en hier Boven. :p

Ja, ok. Dat bedoelde ik ook ongeveer, en ik gebruikte God en MH als metafoor voor het 'iets' ;)

Reem 16-04-2005 16:13

Citaat:

Sketch schreef op 15-04-2005 @ 20:55 :
Ja, ok. Dat bedoelde ik ook ongeveer, en ik gebruikte God en MH als metafoor voor het 'iets' ;)
Ach, ik dacht, ik leg het even uit. :p

roma 16-04-2005 16:36

het is egt mooi :)

Reem 16-04-2005 16:42

:)
Waarom vind je dat dan?

roma 16-04-2005 18:28

je gaat er in mee.. door de manier waarop het geschreven is, ook vind ik het mooi dat het begint met ril de kil de wil de
niet;
Zoiets pakt je aandacht al, waardoor je verder gaat lezen dna kom je er dus in, je 'glijdt' mee over die zinnen, woorden apart zelfs misschien en komt er een onderwerp wat wel aanspreekt..

het is egt mooi :)

Thoughtful 21-04-2005 18:16

Citaat:

Sketch schreef op 14-04-2005 @ 21:31 :
Heerlijk. Het spel met klanken, rijm, alliteratie, enjambement, alles.
Hier ben ik het helemaal mee eens. Het is zo leuk hoe je met woorden speelt, het maakt echt dat ik je gedicht aandachtig ging zitten lezen.
maar waar niet wel,
wel of niet waar;
immer ergens iemand
ontvangt als groot
cadeau de dood
in vrije val

vind ik het mooiste, trouwens :)

Leuk om weer eens wat van je te lezen (Y)

xineof 21-04-2005 21:54

De titel is briljant, dat meen ik echt. Heerlijk, het heeft wat folk/mythisch achtig. De tegenstellingen die je schept zijn ook heel mooi, ik ben nog niet helemaal uit de inhoud. Het is interessant, al had ik op een gegeven moment wel even de neiging om eerst het einde te lezen, heel vreemd. Toch leest het fijn en is het echt een gedicht om over na te denken.

Reem 24-04-2005 13:44

Bedankt voor jullie commentaar. :)
Xineof: over de inhoud... wat ik wilde weergeven in dit gedicht, is de machteloosheid die je voelt over het leven (van jezelf of van anderen), omdat dat in één keer weg kan zijn.

Dreamerfly 24-04-2005 17:34

Jaaa!...... Mooi inhoudelijk, de klanken, alliteratie, speling. Echt leuk om te lezen en Goed!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:49.