![]() |
De Rover van hier Boven
de Rover van hier Boven
ril de kil de wil de niet; nimmer nergens niemand in een onbegonnen zelfverzonnen tranendal maar waar niet wel, wel of niet waar; immer ergens iemand ontvangt als groot cadeau de dood in vrije val heeft het leven wél verdiend, zweefde níet naast eigen lijf, blikken zijd’lings – ik verstijf – ik wil de waarheid nog niet zien is de Rover van hier Boven afgedaald om te verov’ren, weer een leven weggegeven; is het over, over |
Nice! Heerlijk, die woorden, vooral in die combinaties! Die laatste twee strophes komen dan toch als een soort verrassing. Prettig. Als je het gedicht in je hoofd opleest, klinkt het zelfs nog beter :)
|
Heerlijk. Het spel met klanken, rijm, alliteratie, enjambement, alles.
Het gaat over sterven, de rover is Magere Hein, of God, zoiets? De -ik verstijf- is ook heerlijk dubbelzinnig. :) |
Zoals Sketch al zei, je speelt inderdaad echt met woorden. Ik vind dit een heel mooi gedicht. (y)
|
Bedankt voor de reacties. :)
Sketch: niet Magere Hein en niet God, hoewel dat ligt aan waarin je zelf gelooft. Maar omdat ik niet weet waarin ik geloof, en toch geloof dat er iets/iemand is die ingrijpt in het leven, en dat er toch iets is waar we naartoe gaan na onze dood. Vandaar dat ik niet spreek over God en hemel, maar over de Rover en hier Boven. :p |
Citaat:
|
Citaat:
|
het is egt mooi :)
|
:)
Waarom vind je dat dan? |
je gaat er in mee.. door de manier waarop het geschreven is, ook vind ik het mooi dat het begint met ril de kil de wil de
niet; Zoiets pakt je aandacht al, waardoor je verder gaat lezen dna kom je er dus in, je 'glijdt' mee over die zinnen, woorden apart zelfs misschien en komt er een onderwerp wat wel aanspreekt.. het is egt mooi :) |
Citaat:
maar waar niet wel, wel of niet waar; immer ergens iemand ontvangt als groot cadeau de dood in vrije val vind ik het mooiste, trouwens :) Leuk om weer eens wat van je te lezen (Y) |
De titel is briljant, dat meen ik echt. Heerlijk, het heeft wat folk/mythisch achtig. De tegenstellingen die je schept zijn ook heel mooi, ik ben nog niet helemaal uit de inhoud. Het is interessant, al had ik op een gegeven moment wel even de neiging om eerst het einde te lezen, heel vreemd. Toch leest het fijn en is het echt een gedicht om over na te denken.
|
Bedankt voor jullie commentaar. :)
Xineof: over de inhoud... wat ik wilde weergeven in dit gedicht, is de machteloosheid die je voelt over het leven (van jezelf of van anderen), omdat dat in één keer weg kan zijn. |
Jaaa!...... Mooi inhoudelijk, de klanken, alliteratie, speling. Echt leuk om te lezen en Goed!
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:49. |