![]() |
docent Duits of geschiedenis
Ik zit in havo5 en moet dus dit jaar mijn studiekeuze maken. Nu wilde ik altijd docent geschiedenis worden, maar na opendagen te hebben bezocht leek mij de opleiding tot docent Duits ook fantastisch. Ik wil later waarschijnlijk zowel Duits als geschiedenis gaan geven op een middelbare school, maar nu weet ik niet met welke studie ik moet beginnen. Mijn docenten Duits en geschiedenis vinden beide dat ik wel geschikt ben om docent in een of beide vakken te worden.
Nu was mijn vraag aan jullie: met welke studie kan ik het beste beginnen en waarom? |
Ik zou beginnen met geschiedenis...al is het alleen maar omdat die opleiding op meer plaatsen gegeven wordt, meer studenten heeft, enz. En geschiedenis wordt ook gewoon aan meer klassen op de middelbare school ed gegeven.
|
Ik geloof dat er heeeel erg weinig mensen zijn die Duits studeren. In Utrecht waren er maar 5 eerstejaars.
|
Citaat:
|
Er is ontzettend veel vraag naar mensen die Duits hebben gestudeerd aan de universiteit en les willen geven, dus daar zou ik voor kiezen. :)
|
Het gaat TS niet om de universiteit, volgens mij.
|
Ach ja, natuurlijk, het gaat hier om een HBO-opleiding. In dat geval raad ik de TS aan op de één of andere manier Duits te gaan studeren aan de universiteit, want er is, zoals ik al zei, heel veel behoefte aan docenten Duits die een universitaire opleiding hebben voltooid. Bovendien zou het zonde zijn als je met al die ambitie om leraar te worden geen universitaire opleiding zou overwegen, want zeg nu zelf, een écht goede leraar die veel weet van zijn vak word je toch pas als je een wetenschappelijke opleiding die te maken heeft met dat vak hebt voltooid?
|
Of je een goede leerkracht wordt heeft niet per se met de hoogte van je opleiding te maken. Of je veel weet ook niet altijd. Maar als je de mogelijkheid hebt om een universitaire opleiding te volgen, dan is dat natuurlijk altijd de moeite waard.
Eerst hbo en dan universiteit kan natuurlijk altijd. |
Niet per se natuurlijk, maar over het algemeen zijn docenten die een academische opleiding hebben voltooid veel beter in hun vak dan docenten die dat niet hebben gedaan. Bovendien maakt niemand me wijs dat er docenten zijn die niet veel baat zouden hebben bij het volgen van een academische opleiding wanneer zij er nog nooit één gevolgd hebben.
|
Citaat:
|
Citaat:
Mijn punt is dat de TS een betere leraar zal worden als hij een academische opleiding zal voltooien dan wanneer hij dat niet zal doen, omdat hij dan meer weet van zijn vak, het al dan niet goed zijn in het overdagen van kennis is, volgens mij, al behoorlijk duidelijk bij hem. Het lijkt me overigens dat hij er aardig goed in is, want zijn docenten beamen dat hij wel een goede leraar zou zijn en hij is geïnteresseerd in het beroep. |
beide tegerlijkertijd als je het kan. :p
Uni is denk ik wel beter dan HBO |
Citaat:
Als je Universiteit doet wordt je leraar 1e graad en dan kun je ook lesgeven aan bovenbouw havo en vwo. Ik las ergens dat er een schakelprogramma is van een jaar, als je na het HBO je Master wilt halen. |
Citaat:
|
Citaat:
Hoor je mij zeggen dat iemand slechter wordt door het volgen van een universitaire studie? Nee, ik zei wat anders. Ik zei dat je niet per se een universitaire studie nodig hebt om een goede docent te worden. Ik denk dat docenten op de middelbare school weinig kunnen zeggen over of iemand wel of niet geschikt is. Ze kunnen zien of iemand goed is in de vakken en ook hoe iemand is, maar hoe iemand als docent is kunnen ze niet weten (tenzij de leerling ook les geeft ed). |
Mijn docente Duits uit het vwo gaf ook geschiedenis. Geen idee hoe ze dat gedaan heeft maar misschien kan je beide studies combineren?
|
vroeger moest je bij lerarenopleiding altijd twee vakken kiezen, daarom had jouw lerares waarschijnlijk duits en gs gecombineerd heeft, daantje.
zelf zou ik voor duits kiezen. idd omdat er een enorme behoefte aan is, en het is nog leuk ook! |
Ik geef studeer zelf leraar geschiedenis. Dit heeft als voordeel dat je gediplomeerd wordt voor de vakken geschiedenis, maatschappijleer en godsdienst en dat je vakbekwaam wordt verklaard voor economie en aardrijkskunde.
Het nadeel alleen is dat (hier in nijmegen tenminste) leraar geschiedenis één van de populaire vakken is. Ook is er op de markt een stuk minder vraag na. Duits heeft als voordeel dat het inderdaad een heel klein groepje is en dat de vraag na duits docenten enorm is. |
Wij hebben 3 Duits docenten bij ons op school kunnen allen geen les geven. Geschiedenis docenten hebben we er 5 van die wel les kunnen geven op een na dan. Bij ons op school zijn er elk jaar een paar nieuwe Duits docenten aangezien ze nooit iets kunnen. Er zijn er dus heel veel nodig bij ons.
Als je dus een baan wilt na je studie kan je het beste Duits studeren. Bij geschiedenis moet je vaak ook maatschappijleraar zijn dus let daar op |
Hey bram, jij hier :)
Je moet gewoon geschiedenis gaan doen, dat kun jij echt super goed (y) |
Waarom gewoon niet allebei studeren? Dan kun je eventueel daarna nog kiezen.
Er is trouwens ook een leraar op mijn school, die zowel Duits als geschiedenis geeft. |
Jullie worden allemaal hartelijk bedankt voor jullie reacties!! Al hoewel ik al jaren docent geschiedenis wilde worden, heb ik ervoor gekozen om te beginnen met de opleiding tot docent Duits 2e graads. Ik wil als het mogelijk is later beide vakken gaan geven op de middelbare school. Ik heb ervoor gekozen om met Duits te beginnen omdat ik na afloop van mijn studie vrijwel zeker ben van een baan. Ook ben ik tot deze keuze gekomen omdat ik van veel kanten het advies kreeg om met de taal (in dit geval Duits) te beginnen omdat het heel moeilijk is een taal opnieuw te leren na er 4 jaar niet meer mee bezig te zijn geweest. Na afloop van deze studie ben ik echter wel van plan om ook mijn bevoegdheid voor het geven van geschiedenis te behalen (als het lukt uiteraard), omdat ik, zoals gezegd, graag beide vakken wil gaan doceren.
|
En toch zou ik je aanraden vwo te halen en naar de universiteit te gaan om daar duits te studeren. Kan je eerstegraads docent worden en dan kan je én ook bovenbouw les geven én je verdient uiteindelijk een stuk meer.
|
Blackwater_Park: waarschijnlijk ga ik na afronding van de studie tot docent Duits 2e graads ook proberen mijn 1e graads lesbevoegdheid te halen, maar ik ben niet van plan om eerst nog VWO te doen. Voor mijn gevoel ben ik toe aan iets nieuws na de HAVO en na de middelbare school in het algemeen. Daarom begin ik nu eerst met een HBO-opleiding, en probeer ik later mijn 1e graads lesbevoegdheid te halen.
|
Is ook heel goed mogelijk natuurlijk. Mijn ervaring met het hbo is alleen zéér belabberd dus ik raad mensen het zoveel mogelijk af. ;)
|
Citaat:
Trouwens ;), zou je me misschien kunnen uitleggen wat er zo leuk is aan Duits? ;) Ik moet nog een jaartje du2 doorkomen, en wat meer motivatie zou wenselijk zijn ;). Pm maar als je een leuke motivering vindt ;)! |
Dat kan ik je wel vertellen: Duits is de conservatiefste germaanse taal. Gevolg daarvan is, dat het Duits over een nog vrij (in ieder geval vergeleken met de overige germaanse talen) uitgebreid flectiesysteem beschikt, tot uiting komend in nominale declinatie (de vier naamvalletjes) en betrekkelijk gedetailleerde werkwoordsvervoeging met inbegrip van een heuse en vol functionerende aanvoegende wijs (der Konjunktiv). Los daarvan heeft het Duits een heel rijke woordenschat, die zich ook makkelijk laat uitbreiden vanwege een soepel woordvormingssysteem.
Al dit betreft louter de systematische kant. Men kan de taal natuurlijk ook gewoon mooi vinden. :) |
Tja, het blijft een geval apart qua taal. Gelukkig vind ik Duitse literatuur wel prachtig, dus dat is mooi meegenomen. Maar het zal nooit de taal worden die ik zou gaan studeren.
|
Oh, ik heb zelfs een hele tijd Duitse taal en cultuur willen studeren. :p Maar nu vind ik Duits niet leuk genoeg meer vrees ik. :o Al blijft het een prachtige taal. :)
|
Citaat:
|
Ik vind dat ook altijd nogal gezeik, zo de nadruk leggen op het feit dat het echt niet alleen de opleiding is die je tot een goede docent maakt. Natuurlijk is dat waar. Maar een prettige persoonlijkheid, goede didactische vaardigheden, mensenkennis en een doceerstijl die jongeren aanspreekt leer je nergens uit een boekje. Dat moet je voor een gedeelte in je hebben en voor een ander gedeelte moet je het gewoon in de praktijk leren. Dat geldt dus zowel voor HBO-docenten als voor docenten met een universitaire opleiding.
Wat echter blijft is het - grote - verschil in beheersing van de taal zelf, tenslotte de kerntaak van een docent. Wat je zelf niet hebt, kun je ook niet overbrengen op je leerlingen. Het is dan ook wenselijk om naar de universiteit te gaan. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:43. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.