![]() |
[ak gitaar] zere vingers
Ik heb een beetje last met mn akkoestische gitaar, ik speel ook elektrisch en daar is alles helemaal ok, maar bij de akkoestische krijg ik nogal snel last van zere vingertoppen, de snaren zitten way hoog en moet dus hard indrukken
heeft het dan zin om dunnere snaren erop te zetten en ook de brug (dat witte ding, een kam?) lager te doen door te vijlen, en dan de onderkant of de bovenkant vlijlen? (misschien klinkt t zo nogal stom:p) |
Zeurpiet, blijven spelen tot ze bloeden.
Pijn van gitaarspelen :rolleyes: |
De actie moet inderdaad niet te hoog staan afgesteld. Hoeveel mm is de afstand toets tot snaar bij de twaalfde fret?
Verder zou ik niet zelf aan mijn gitaar gaan zitten, maar hem even naar een vakman brengen. Kom a.u.b. niet met reacties 'doorspelen tot je leegbloedt', elke professional (leraar of muzikant) zal je vertellen dat dat niet deugt. |
akoestisch speelt nu eenmaal zwaarder, beetje eelt kweken lijkt me
|
mja indd sowieso niet aan je gitaar gaan lopen kutten als je niet weet wat je doet.. dan beter naar iemand brengen die dat wel weet..
en ja, eelt kweken indd.. op een ggm zijn je vingers er ook minder gevoelig voor ofzo (iig dat lijkt bij mij zo) volgens mij zeg ik hier niks wat nog niet gezegd is :| :o |
Akoustisch speelt idd zwaarder, en heeft ook een compleet andere actie (hoogte snaren-fretboard) dan een elektrische, hoort zo, ga der alsjeblieft niet zelf aan vijlen en zagen, maar laat em anders een keertje afstellen bij een gitaarzaak.
|
Citaat:
|
Ik ben zelf wel voorstander van kloten aan je eigen gitaar. Dingen zoals je actie verlagen en intoneren (hoewel dat niet echt kloten is, want dat is allemaal ongedaanbaar te maken) moet je gewoon zelf een keertje doen, want dat is niet moetlijk.
Hoe dat bij akoestische dingen zit weet ik trouwens niet, of je daar makkelijk zelf aan kan kloten. Maar bij electrische gitaren blah blah blah. Oke.. |
na een tijdje krijg je eelt, en heb je er normaal gesproken geen last meer van.
|
Citaat:
Maar er zit wel een verschil tussen de actie en de brug die te hoog zijn en je gewoon aanstellen. Zelf heb ik ook niet zulke dikke snaren en is m'n semi-akoestische al eens beter afgesteld. |
Als je een tijdje niet speelt, krijg je ook weer last, soms een blaartje.
|
Wennen, en in dit geval zou ik idd de actie beter (laten) afstellen.
|
Gewoon doorraggen pussy! :P
|
gewoon doorspelen, eelt kweken, op een gegeven moment is het overrrr
|
Correctamundo. Ik heb met bloedende vingertoppen gezeten toen ik begon met spelen. Nu heb ik overal eelt en in sommige vingers zelfs een "sleufje" waar precies een snaar in past :D
|
Heel leuk en aardig allemaal, maar ik denk toch echt dat TS gewoon ff zijn gitaartje beter moet afstellen.
|
Vijltje pakken en je kam btje bijvijlen.
|
Citaat:
|
laten zoals het is moet je gwn komen hoor was bij mij ook zo :) of gwn door oefene :p
|
Citaat:
eelt kweken jij! |
ja en niet zo snel opgeven
eens gitaar spelen altijd gitaar spelen:D |
Heb ik ook. Maar het wordt al steeds minder, elke keer als ik erop ga. =)
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Niet zo zeuren. Toen ik begon met bassen had ik continu blaren, da's nu ook niet meer... Gewoon doorblijven spelen. Dan komt dat eelt vanzelf wel :o
|
Ik heb nog nooit blaren gehad van 't bassen. En ik heb eigelijk ook geen eelt op mijn vingers. :s
|
Citaat:
|
Blaren zijn voor Untermenschen. (n)
|
Citaat:
|
hoe kan het dat toen ik een neiuwe gitaar had, en ff een dag intensief ging spelen, dat de pijn daarna weg was
en dat jij er nu nog last van hebt je bent gwn geen bikkel :cool: |
Citaat:
|
Citaat:
@TS: Zoals al gevraagd werd: hoe hoog is de afstand tussen je snaren en je toets bij de 12e fret? Ik neem aan dat je op een klassieke gitaar speelt? die spelen inderdaad een stuk zwaarder, stel het komt door de snaren op een western model dan is het zoiets van, niet aanstellen, dagje spelen en het is over, dan heb je namelijk gewoon kantoorhanden. Maar als je het hebt over echte kramp dan zou ik toch kijken voor een goede afstelbeurt of anders eventueel een 3/4 model gitaar ipv een vol model gitaar. |
Citaat:
t is gwn waar :D |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
|
ja ja ja ja ja
:D ik ook nou break a leg, en tot ziens maar weer xx |
oefenen slet! godverdomme
|
Hmmm, ik zou nog ff doorgaan. Ik speel een paar jaar akoestisch en elektrisch en heb dit weekend een bass gekocht... Het is weer een stapje zwaarder en ik heb wat meer pijn... Maar het is idd een kwestie van wennen. Als het echt nodig is kun je je kam (laten!) bijvijlen, maar probeer 't eerst nog maar ff zo zou ik zeggen ;)
|
En je actie aan de brug kant verlagen.
|
... Was het nodig om deze topic meer dan 3 maanden levend te houden :eek:
het is een western, en de afstand bij fret 12 is halve cm of meer t is nu ook een stuk minder/bijna weg hoor :cool: |
pussys die niet hard durve spele vanwege de blaren zijn untermenschen :evil: ! gwn doorspele, tgaat vanzelf wel over
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:36. |