Ik vind het niet goed, en daarom geef ik een zin-voor-zin analyse:
Citaat:
keukentrappetje schreef op 16-04-2005 @ 22:34 :
Voorzichtig draai ik me om en leg m'n hoofd weer op m'n kussen.
|
Ten eerste had ik het veel mooier gevonden als deze zin er niet had gestaan. Zin twee is een prachtige openingszin. Daarnaast voegt het niets toe, en als je er over nadenkt: waarom zou je in godsnaam met je rug naar hem toe hebben gelegen, en 'if so', boeiend! Ik zou 'm schrappen.
Citaat:
Het geeft me een rustig, maar vooral warm gevoel van binnen.
|
Het ritme van de ademhaling geeft je een warm gevoel? Leg maar eens uit, dat klopt niet natuurlijk.
Citaat:
Door het maanlicht dat door de veel te dunne gordijnen naar binnen valt, neem ik de stoppels op je linkerwang waar.
|
Hier begint het gooien met bijvoeglijke naamwoorden. Het deel voor de komma is één grote bijzin, en daar staat dan ook nog eens de prachtcombinatie 'veel te dunne'. Ik vond het meer storend dan mooi.
Citaat:
De slaap kan ik niet vatten,
|
Voor die mededeling is het nu al een beetje laat. Die had beter gestaan aan het begin, het is nu al duidelijk dat je wakker blijft dus je stoort alleen maar met duidelijke feiten. Daarnaast sluit de volgende zin prima op de stoppels aan, en is deze dus eigenlijk overbodig.
Citaat:
Je bent zo mooi als je slaapt. Je haar, blond en licht krullend, zit na de wilde nacht nog in model. Je wimpers, vol en rond, aan de oogleden die je mooie, maar moeie ogen bedekken. En dan je neus; heel fijntjes, maar tegelijk stoer en mannelijk. Het kriebelt in mn buik als ik naar je lippen kijk; zo vol en zacht.
|
Hiermee weet ik ook niet wat ik moet. Het is gewoon een opsomming van hoe mooi hij is. Maar dat weten we al. Bovendien heb ik dan zoiets: 'volle, ronde wimpers, is dat mooi? En wat is 'vol'? en 'rond'? Ik vind het gewichteloze zinnen, ik sla ze liever over.
Citaat:
Heerlijk als je me daarmee kust.
|
Tja, okee. Erg fijn, maar wederom is dat gewoon een mening, en maakt het niets af. Het enige wat je vertelt is dat je niet kan slapen omdat je naast een té knappe jongen ligt. Dat zal best!
Waar het dus op neer komt: het is een beschrijving. Erg fijn, maar wat heeft het voor nut om iets te beschrijven waar verder niets mee gebeurt? En ik krijg er dus ook geen gevoel bij, omdat ik niet de ruimte krijg om mezelf erin te zien. Jij hebt alles al voorgeschreven, en dat is dat.
Maar troost je, iedereen schrijft dit soort dingen, en mijn reactie is eigenlijk gewoon het gevolg van onkunde in het benaderen van dit soort 'teksten'.
en ik heb behoorlijk wat tijd aan je besteed, dus ik bedoel het goed :)