![]() |
Waar luisteren jullie naar...?
Neen. Geen luistertopic!
Voor muzikanten: als jullie live spelen, opnemen of jammen, in elk geval spelen met je hele band tegelijk... Waar luister je dan naar om te zorgen dat je het ritme houdt? Of ben je een zogenaamde 'asociale' medespeler die alleen naar zijn/haar eigen instrument luistert? Bijvoorbeeld: als gitarist, luister je naar de bas, voor de grondtoon of het ritme, of juist alleen naar de drums? En als drummer? En als bassist? En, niet onbelangrijk, als zanger? Ik wil namelijk de meeste efficiente manier doorgronden om livespel harmonieuzer te laten klinken. Dus verlicht me. |
Onze drummer is retestrak, en speelt ... hard, dus daar let ik meestal op denk ik.
|
Citaat:
|
Overigens, bedenk ik me nu, zou dit best op GIDG kunnen horen, maar ja. Dat merken we vanzelf wel.
|
Citaat:
|
met gitaar spelen, let ik vooral op de drums, totdat de bassist na verloop van tijd harder gaat spelen.
|
De manier om meer als een ´band´ te klinken, écht samen te spelen, is gewoon te luisteren. En dan niet alleen naar de drummer, maar naar elkaar. Hoeveel muzikanten zijn er wel niet, die puur gefocust zijn op hun eigen instrument...
Je moet zorgen dat je als een geheel klinkt, dat je met je instrument iets toevoegt aan het liedje, niet dat je alleen maar je eigen ding doordrukt. Als je echt geinteresseerd bent, op de Muzikantendag binnenkort geeft Beef een workshop samenspel:p. |
Citaat:
Maar het probleem dat ik ondervind (misschien omdat ik nooit les heb gehad en gitaar geen automatisme is voor mij) is dat als ik teveel naar de andere instrumenten luister, mn eigen ritme kwijtraak en mee ga spelen met, bijvoorbeeld, de improvisaties van de drummer. |
Oja, als er 2 melodieen door elkaar lopen (bijv. gitaar en zanglijn), hoe dan...?
|
Ik let nagenoeg altijd op de drummer, en in zekere mate op de bassist. En wat Metallicat typte over het ritmegevoel ben ik het ook mee eens. Veelal speel ik ook gewoon op 'gevoel', wat zo af en toe wat kleine slordigheden tot gevolg heeft.
|
PINK FLOYD ,a momentary lapse of reason, 1987 (EMI)
http://www.waste.org/~polaris/graphics/moment-cover.jpg |
Nieuwe cd van The Starting Line
|
Citaat:
|
ik als bassist let voornamelijk op de drummer ... dit voornamelijk omdat dit mn neefje is en wij een vage muzikale band hebben, waardoor samenspelen echt TE gemakkelijk gaat, vanaf het begin al :d en onze gitaristen zijn erg slordig en trekken zich enigszins aan ons op, voor zover ik gehoord heb van mensen die op de optredens zijn geweest
|
Drummer.
|
Ik let eigenlijk op alles wel een beetje... We hebben geen drummer dus daar kan ik alvast niet op letten, maar iedereen in de band heeft eigenlijk wel een meer dan degelijk ritmegevoel dus het loopt eigenlijk altijd wel.
|
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
En danke sehr voor de reacties allemaal (y) |
Alternatieve rock/postrock als ik het beestje een naampje moet geven.
Om je een idee te geven: we hebben binnenkort een optredentje, en naast drie eigen nummers doen we een cover van dEUS, één van the mars volta en één van a silver mt. zion. We hebben een bassist/zanger een gitarist/zanger/bassist een gitarist/clarinetist/zanger/drumcomputeraar en ik doe zang/gitaar/piano |
Ik zing en ik wil altijd de bassdrum, snare en gitaar horen. Oh en mijn eigen zang zodat ik ongeveer weet hoe mijn stem op dat moment klinkt en of ik harder moet bleren enzo.
|
Citaat:
Maar de titel van het topic deed mij toch anders vermoeden. :o |
Toen ik nog in een band zat als zanger lette ik vooral op de gitaren.
|
ik luister vaak naar de gitaren, maar meestal naar de tekst...
|
Citaat:
Lees maar eens mijn nieuwe aanwinst die ik nu net binnenkreeg. (y) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:00. |