![]() |
uitzendkracht==>opzegtermijn?
Het zit dus zo:
Ik werk nu bijna een jaar bij een bedrijf, maar mijn contact is via een uitzendbureau, P-flex (Randstad). Ik werk dus gewoon wanneer ik ingeroosterd word. Nu is het zo dat ik al tot Juli ben ingeroosterd, maar ik heb de kans om een ander baantje te krijgen waar ik 2x zoveel verdien. Onlangs ben ik er bij toeval achter gekomen (ik belde Pflex voor een andere vraag) dat mijn contract net is beeindigd, maar mijn baas zij dat ze hem wel ging verlengen. Mijn vraag is dus, moet ik bij dat bedrijf blijven werken tot Juli of kan ik er eerder onderuit, zodat ik dat veel beter betaalde baantje kan gaan doen? En zo ja, wat is dan mijn opzegtermijn, of heb je die helemaal niet als uitzendkracht? Alvast bedankt :) |
Als uitzendkracht heb je in verhouding tot het bedrijf waar je werkt geen opzegtermijn. Je hebt daar immers ook geen (arbeids)overeenkomst mee. De enige waar je een overeenkomst mee hebt is het uitzendbureau. Het kan wel zo zijn dat je in verhouding tot Randstad verplicht bent minstens een x aantal dagen/weken vantevoren te zeggen dat je wilt stoppen met werken bij dat bedrijf, maar dat is niet een opzegtermijn in arbeidsrechtelijke zin. Dat is gewoon een termijn die het uitzendbureau heeft ingevoerd om zichzelf te beschermen, omdat ze anders misschien schadeplichtig worden jegens het bedrijf als er ineens geen uitzendkrachten meer komen opdagen.
Maar, kortgezegd, je hebt niet een juridische opzegtermijn tegenover het bedrijf waar je werkt. :) |
Ik geloof dat je maximaal 5 werkdagen vantevoren tegen Randstad moet zeggen dat je wilt stoppen met werken.
In feite kun je stoppen met werken wanneer je wilt. Als je het maar tijdelijk meldt aan Randstad. |
Mijn vriend is heel erg lullig behandeld door zijn ex-uitzendburo, ze zaten altijd te zeuren dat ze hem er zo uit konden gooien enzo, wat ze ook konden; de konden bij wijze van spreken de ene dag zeggen dat hij de volgende dag niet meer terug hoefde te komen.
Op een gegeven moment kreeg hij een vaste baan aangeboden, per direct. Toen ineens kon hij het niet maken ineens weg te gaan, bladiebla. Maar hij heeft laten merken dat hij het wel kon. Nooit meer wat van gehoord, terwijl hij er bijna een jaar gewerkt heeft. |
Ik heb ooit 1 ochtend via een uitzendbureau gewerkt (de meest vreselijke dag van mijn leven), ik heb de bus naar huis genomen en het bureau gebeld en mijn ontslag aangekondigd :D Nooit meer iets van gehoord (krijg officieel nog 30 euro van ze ;))
Maar je hoeft natuurlijk nooit tot juli te blijven werken, ookal hebben ze je ingeroosterd. En als jij 2x zoveel kan verdienen met een andere baan, zou ik gewoon ontslag nemen. Misschien inderdaad nog een weekje werken, maar that's it :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik kan het voor je uitzoeken. Ik werk ook bij een ander bedrijf en ben 'in dienst' van randstad. Er zit namelijk wel verschil in, heeft te maken met hoe lang je in dienst bent. Heb je geen werkpocket oid randstad (waar je werkbriefjes inzitten) daar staat het ook in.
Als je het nog wil weten kan ik het van de week wel voor je opzoeken. |
Citaat:
Dat komt er in feite op neer dat je gewoon bij dat bedrijf werkt alsof je er echt werknemer zou zijn, alleen je hebt geen ontslagbescherming omdat je formeel uitzendkracht bent. De betaling gaat dan via het uitzendbureau en dat kost het bedrijf wel meer, maar dat hebben ze er graag voor over blijkbaar. Maar inderdaad, vanuit jouw beleving ben je gewoon 'in dienst' bij het bedrijf waar je werkt. Ik heb het zelf ook wel eens gehad, dat ik alleen bij Randstad ingeschreven stond omdat ik toevallig bij een bedrijf werkte dat de betaling via Randstad regelde. Ik wilde mezelf toen ook uitschrijven, maar dat hadden ze liever niet, omdat ze hun pool van uitzendkrachten graag zo groot mogelijk willen houden. Of je nu ja zegt of niet, bellen kan altijd, dus daarom laten ze mensen in principe zichzelf niet uitschrijven. |
Verschilt per fase. Fase A telt geloof ik 78 weken. Hierin heb je geen verplichtingen mbt een opzegtermijn.
|
Citaat:
|
Citaat:
Wat jij zegt, betaling via het uitzendbureau kost het bedrijf meer; Ik hoorde van een collega dat zij het uitzend bureau ongeveer 10 euro meer moeten betalen dan ik krijg. Klopt dat een beetje :confused: Want dat vind ik wel vreemd, kunnen ze me dan niet gewoon een contract van een paar uurtjes geven? Trouwens, kan ik opslag vragen (mocht dat nieuwe baantje niks worden) ook al werk ik via een uitzendbureau? |
Ik heb geen idee. De marges voor het uitzendbureau zullen verschillen per branche, per leeftijd en per uitzendbureau. Daar kan ik geen zinnig woord over zeggen.
Vragen om opslag heeft in de regel geen zin. Immers de meeste uitzendbureau's betalen hun uitzendkrachten gewoon via de uitzend-cao, ongeacht of het nu administratief of productiewerk is. Ze gaan niet voor jou een uitzondering maken. |
Dus alle uitzendkrachten via Randstad verdienen dus hetzelfde? Ik dacht dat mijn baas wel kan beslissen hoe hoog mijn salaris is. Toen ik dat contract tekende kon je namelijk bij salaris een leeftijd aankruizen met het daarbij behorende loon of een ander loon invullen.
Nouja dan hoop ik nu echt heel erg dat ik wordt aangenomen bij dat andere baantje. Bedankt voor de hulp! :) |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:18. |