![]() |
wie doet hier twee (universitaire) studies tegelijk of is dit van plan te gaan doen?
hoihoi!
ik vroeg me af of hier mensen waren die twee (universitaire) studies tegelijkertijd doen of dit van plan zijn. Als je dit al doet; welke studies doe je dan? (welk jaar zit je?) ben je aan beide tegelijk begonnen? is dit goed te combineren? heb je veel overlap van colleges? hoe zit het met het dubbele collegegeld? op welke universiteit studeer je? als je dit wil gaan doen: welke studies wil je gaan doen? wat weet je er al over? bij welke universiteit? thanxxx |
Wil je dat dan gaan doen?
Of was je enkel nieuwsgierig :) |
Eigenlijk zou ik wel een tweede studie erbij willen doen, maar ik ben er te lui voor.
|
Geneeskunde en GLTC (Griekse en Latijnse Taal en Cultuur)
Ja ik weet dat het een rare combi is :P, maar ik vind het allebei leuk :D Ikzelf wil het het liefst aan de UvA doen, maar dat ligt er ook aan waar ik voor Geneeskunde wordt ingeloot... :o |
Begin maar met één propedeuse, daarna kan je verder plannen.
|
Ik plan een andere studie te doen nadat ik mijn huidige heb afgerond. Ik doe liever geen twee dingen tegelijk.
|
-Criminologie en psychologie
-allebei 3e jaars -1ste jaar crim. staat gelijk aan 1ste jaar psych. -goed te combineren -weinig overlap -geen dubbel collegegeld -VU |
Als je de twee studies aan dezelfde universiteit volgt hoef je iig niet dubbel collegegeld te betalen. Ik overweeg zelf om zowel economie als rechten te gaan studeren in Groningen. Ik weet dat er in Rotterdam een drs.mr.-programma is, waarin je in 6 jaar zowel economie als rechten studeert, maar ik wil absoluut niet naar Rotterdam. Ten eerste is dat voor mij te ver weg en ten tweede trekt de stad mij ook totaal niet.
|
Citaat:
Ik heb dit jaar geprobeerd tegelijk hbo pedagogiek (derde jaar HRO) en universiteit pedagogische wetenschappen (eerste jaar Universiteit Leiden) te doen, maar door een blindedarmontsteking en extra stage, colleges op dagen dat ik al les had en/of stage moest lopen enz. is dat niet helemaal gegaan zoals ik had gehoopt. Nu ga ik eerst het hbo afmaken en dan misschien in twee jaar onderwijskunde in Utrecht. |
Citaat:
|
geen dubbel collegegeld??? :D jippie :D :cool:
nog meer mensen? |
Ik studeer nu IB&L en ik ben van plan om volgend jaar Spaans erbij te gaan doen.
|
Ik studeer nu onderwijskunde en mocht ik toegelaten worden op de HkU dan wil ik daar een aantal vakken van erbij blijven doen.
|
Momenteel studeer ik geschiedenis en vanaf volgend jaar ga ik daar Russisch en een paar vakken Finoegristiek bij doen.
Ik raad je aan om eerst 1 propedeuse te halen, zeker bij de twee zo ver uit elkaar liggende studies als jij wilt en pas later verder te gaan met een andere studie erbij. Geneeskunde zou ik niet te hard onderschatten, je hebt veel college. Bij RTC is dat wat minder, maar het begin is erg pittig, zoals bij alle talen. Ik zou wel meteen beginnen als het een gecombineerde bachelor/master is, zoals bijvoorbeeld geschiedenis en filosofie in Groningen en het drs./mr. programma in R'dam waar Gerwin het over heeft. |
Citaat:
Ik ken wel wat mensen die dat hier gecombineerd doen en scheint best goed te gaan. Citaat:
Verder ben ik het er wel mee eens: als het geen vastgestelt programma is (zoals economie en rechten hier) dan is het denk ik beter om eerst een P te halen. |
Ik ben wel van plan het te gaan doen: heb het altijd ontzettend makkelijk op school gehad en bovendien kan ik niet goed kiezen. Beetje risico's spreiden dus. ;)
Ik weet nog niet wat, maar sowieso de maatschappelijke kant op... |
Citaat:
Maar besef je wel dat dat echt behoorlijk zwaar is? Waarschijnlijk qua stof al, en bij geneeskunde heb je ook behoorlijk veel (verplicht) les, dus dan kom je denk ik wel behoorlijk in de knoop met je klassieke talen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
@roosjemarijn: Natuurlijk zijn die zo verschillend. HBO is veel meer praktijk en universiteit is veel meer theorie. Toch wel een erg groot verschil en daardoor inderdaad geen verkeerde keuze om beide opleidingen te volgen. Maar je hoeft dan inderdaad geen dubbel collegegeld te betalen, maar de studie duurt dan toch ook 2 keer zo lang? :| Een vriendin van mij doet economie en rechten in Rotterdam en is daar 6 jaar lang mee bezig (bachelor). Uiteindelijk betaal je dus wel "dubbel" collegegeld of in ieder geval net zoveel als wanneer je ze achter elkaar zou doen. Die vriendin heeft ook helemaal niet zo'n asociaal druk rooster (ze moet wel 4 tot 5 dagen naar school, maar het zijn korte dagen). |
Ik begin volgend jaar aan nederlands recht, als dat goed gaat wil ik nog een tweede studie er achteraan doen. Dat zou dan al met al nog maar 2 jaar extra kosten, ben alleen nog niet eruit of ik dan fiscaal of europees recht erbij wil doen.
|
Ik ga Rechten Management doen in Nijmegen, dat zijn de studies Nederlands recht en Bedrijfswetenschappen.
|
Citaat:
Anders ligt dat soms bij een stnadaardcombinatieprogramma, zoals jouw vriendin doet. Zelf zou ik ook eerst maar een jaar 1 studie gaan doen. Ik doe een vrij gemakkelijke studie, maar er gaat best veel tijd zitten in cases etc. Als je dan daarnaast nog met aan andere studie zit, lijkt me toch wel erg zwaar hoor. Soms zul je tegelijkertijd drukke momenten hebben. Tegelijkertijd colleges. Tegelijkertijd toetsen.. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Leuke combi, geneeskunde en GLTC!!
Zelf ga ik naar de universiteit Antwerpen en daar ga ik Spaanse en Duitse taal en cultuur studeren. Twee letteren studies dus en je hebt daarbij ook nog vrije ruimte voor iets anders.... Als je in Antwerpen een taal wil studeren, moet je er wel gelijk twee doen. Het collegegeld is gewoon voor één studie en is in België ongeveer 1/3 van het Nederlandse collegegeld.;) Succes met je keuze!! |
Ik zou het liefst Criminologie en Rechten combineren. :)
|
Citaat:
Tuurlijk is studeren anders dan school, dat doet er niks aan af dat de studies die ik wil doen niet als zwaar / tijdrovend bekend staan. Ik ken gneoeg mensen die studeren, kan goed plannen, dus ik denk dat ik wel realistisch ben :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
ik ga politicologie in Leiden doen.. als ik mijn p daar gehaald heb wil ik dit eventueel gaan combineren met economie, journalistiek of misschien zelfs engels. Eerst die P maar eens halen.. dan zien we wel verder :D
|
Citaat:
|
Ik kan mezelf voor mijn kop slaan dat ik er psychologie niet naast heb gedaan. Dat had in mijn geval makkelijk gekund met zo'n prutstudie als rechten, studiebelasting van bijna nul uur. :o
|
Ik doe nu geneeskunde (1e jaars) en volgend jaar wil ik er wiskunde bij gaan doen. Allebei op de VU.
Als ik jou was zou ik eerst een jaar één studie doen en het tweede jaar de tweede erbij. Of je kunt alvast beginnen met GLTC mocht je uitgeloot worden. |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
De enige studiebelasting die ik had, was de piekbelasting net voor de tentamens. De rest van de weken deed ik niets, behalve dan wat extensieve werkcolleges volgen om aantekeningen te maken. Psychologie had er dus best naast gekund. Jammer.. :o |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:48. |