![]() |
Groenten bakken in olie
Hoi allemaal,
Ik bak vaak groenten in olijfolie (gewoon een beetje olie tegen aanbakken) en ik dacht altijd dat ik heel gezond bezig was, maar nou zei iemand laatst tegen me dat het zo'n beetje even 'slecht' is als friet (n) Omdat je bij friet ook iets gezonds (namelijk een aardappel) bakt in vet. Klopt dit ? |
teveel vet is nooit goed, maar in olijfolie zitten 'goede' vetten, in tegenstelling tot frituurvet
|
Wat een onzin.
Olijfolie is goed want het bevat veel onverzadigde vetten (of iig een stuk meer dan verzadigd frituurvet) |
Er is een enorm verschil tussen een hele pan frituurvet, of 1 à 2 eetlepels olijfolie. Geroerbakte groenten zijn eerder te vergelijken met gebakken aardappels. Maar dan met minder zetmeel.
|
Dikke onzin. Bij patat wordt de friet helemaal ondergedompeld in vet. Als je groenten bakt, met een klein beetje olie, blijven ze knapperig en worden ze helemaal niet vet. Het is dus niet zo ongezond als een patatje ;)
|
Gut, gut, je gaat niet dood aan vet. Vet heb je zelfs nodig.
Zorg alleen voor een goede balans en vreet niet te veel. Van de hele dag fruit wordt je ook dik en verrotten je tanden. |
De meeste oliesoorten bevatten een 100cal per eetlepel dacht ik. Daar zul je dus echt niet van dik worden en vet heb je idd nodig
|
Je wordt echt niet dik van frieten, wel van de mayo en andere prut die je erbij eet.
Als je gewoon normaal beweegt is vet helemaal niet slecht voor je. Waarom moet toch altijd iedereen lijnen. Als je je groenten mooi pakt in een hete pan, met een beetje olie of room boter. Daarna afblussen met water bijvoorbeeld, anders verkleuren ze. En op een zeefje eventjes laten uitlekken. Klaar is kees, overtollige vet weg. En jij kan lekker smullen van je groenten. |
Citaat:
|
Citaat:
Anyway, ik denk zowizo niet dat het gezond voor je groenten is als hij in een pan wordt gegooid die ongeveer 180 ºC is, daar gaan je mooie groene en stevige groenten. |
Citaat:
|
Ik vind het juist lekker als er nog een kleine bite in zit.
Mhzhhzhz |
Het is ook gezonder dan bakboter als ik me niet vergis. Daarom (roer)bak ik meestal in olie.
|
Wokken/Roerbakken wordt zowizo meestal gedaan in olie, snel alles dichtschroeien e.d.
Maar lekkerste is nog altijd in room boter, of eventjse roomboter erna eroverheen. Geklaarde boter, dat blijft nog het beste :D. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Niks boven de 180 graden Celsius in de olijfolie. Geweldig trouwens, er is nu ook olijfolie om in te frituren, speciaal omdat het zo gezond is hahahahaha. edit: Frituurolie is vaak niets anders dan zonnebloemolie met een anti-schuimmiddel (E300 ofzo). |
Volgens mij is het frituren niks meer dan het vocht in een product vervangen door vet. Althans, dat vertelden ze mij in de fabriek van Hegro (producent van frituurovens voor cafetaria etc.).
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:51. |