![]() |
Fysiologische zoutoplossing maken
Het is dan wel geen huiswerk maar het zou er wel voor door kunnen:
Ik wil een fysiologische zoutoplossing maken (0,9% NaCl), moet ik hiervoor 9 gram zout oplossen in 10 liter water of maak ik nu een denkfout? |
volgens mij is dat 9 gram op 1 liter
|
Citaat:
maar als t een molaire oplossing is dan is t anders dacht ik |
Citaat:
|
je moet een 0,9%-NaCl-oplossing maken
dat betekent dus op 100 mL (100g) water 0,9 gram NaCl toevoegen. (of, zoals eerder correct is gezegd, 9 gram op 1 liter water) |
bij fysiologisch zout is het percentage inderdaad gram per 100ml
|
volgens mij is dat altijd het geval tenzij je vol% zegt. maar volgens mij als je het over een x%-oplossing hebt dan zit er x gram in 100 mL H2O.
|
Ah okee, dan was mijn gedachte goed alleen zat ik een nulletje verkeerd :)
|
Citaat:
|
idd
|
vergeet niet dat je moet aanvullen tot en niet zoveel lieter erbij moet doen
|
kortom: aan 100 mL water 0,9 g zout toevoegen.
|
Citaat:
Lost het trouwens beter op in warm water? Dus aan de kook brengen of verander je dan de concentratie weer, ja toch? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Dat oplossen zal niet het probleem met zo'n kleine hoeveelheid zout niet zijn. Met koken verander je de concentratie omdat je water verdampt. Wat je wel kan doen in sommige situaties is koken en nadien terug aanlengen met water omdat het zout (bijna) niet mee zal verdampen.
Over de oplossing nog: je doet bij 0,9 g zout water tot een totaal gewicht van 100 g, niet 100 g water erbij doen, want dan heb je een oplossing die iets minder is dan 0,9 m%. |
Niet aan de kook brengen, dan wordt je volume weer kleiner omdat er water verdampt.
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:50. |