Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Verhalen & Gedichten (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=25)
-   -   Ode aan C. (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1162608)

Dreamerfly 24-04-2005 07:52

Ode aan C.

dat je weer ademt.
onder de zongeregen dageraad

blikt een uitgestrekt madeliefenbed
Mag je omarmen.

Ook al tikt tijd van het grauwe gebloem
Zal wel verwelken

En onder de boom die je groeit,
bloeit jouw bloem naar het leven.

Opgedragen aan een goede vriendin in nood

Vogelvrij 24-04-2005 09:13

Die laatste twee zinnen vind ik echt geweldig:)
En madeliefenbed vind ik een gek woord, schrijf je dat echt zo? Normaal zeg je bij het meervoud eerder madeliefjes, daar ligt het denk ik aan:o

Dreamerfly 24-04-2005 12:20

Citaat:

Vogelvrij schreef op 24-04-2005 @ 10:13 :
Die laatste twee zinnen vind ik echt geweldig:)
En madeliefenbed vind ik een gek woord, schrijf je dat echt zo? Normaal zeg je bij het meervoud eerder madeliefjes, daar ligt het denk ik aan:o

Dankje voor je reactie!
Madeliefenbed is ook een gek woord en hoort naar de nederlandsemaatstafentaal niet, maar ik heb het er wel heel bewust zo neergezet en dat mag je zelf ontdekken;) (en ik houd er ook van om dwars te liggen:p, weg met die clichematige troep:o)

Dreamerfly 24-04-2005 12:25

Ps: wie weet betrappen jullie mij wel op een veel gezegde uitspraak of uitspraken....omarmen, een bloem die bloeit...;)...maar dan heb je ook nog de context.

Thoughtful 24-04-2005 21:00

Ik ben best wel benieuwd naar enige uitleg van jou, want ik mis geloof ik geheel de strekking van je gedicht. Ik vind sommige zinnen wel mooi, maar ik weet gewoon echt niet wat ik er mee moet :o

Dreamerfly 24-04-2005 21:12

Citaat:

Thoughtful schreef op 24-04-2005 @ 22:00 :
Ik ben best wel benieuwd naar enige uitleg van jou, want ik mis geloof ik geheel de strekking van je gedicht. Ik vind sommige zinnen wel mooi, maar ik weet gewoon echt niet wat ik er mee moet :o
Die uitleg laat ik nog even achterwege ok? Ik ben benieuwd of er doppers zijn die er wat van kunnen breien. Maar is het zo lastig dan? Ik meende wel vrij begrijpelijk:). Wat maakt het dat je niet weet wat je er mee moet?

Thoughtful 24-04-2005 21:13

Ik kan me er wel een beeld bij vormen, maar ik heb het gevoel dat je er meer mee wilt zeggen, maar ik weet niet wat.
Ik ben ook wel benieuwd of andere DoPpers er iets mee kunnen :)

xineof 24-04-2005 22:28

dat je weer ademt.

Wauw, dit is één van de beste openingszinnen die ik ooit gelezen heb, dat meen ik. Ik las het en ik kreeg echt zo'n 'golf' door me heen, hoe noem je dat, als iets je schokt of als iets je ineens heel erg treft. Deze zin knált echt in het gedicht, je zit er meteen in als lezer.

Over de rest heb ik niet zo heel veel te zeggen, ik vind 'zongeregen dageraad' een prachtig vervolg op de eerste zin en dat houd je wel vast vind ik, ook al kan geen enkele zin meer tippen aan die eerste.

Vogelvrij 25-04-2005 13:33

Citaat:

xineof schreef op 24-04-2005 @ 23:28 :
dat je weer ademt.

Wauw, dit is één van de beste openingszinnen die ik ooit gelezen heb, dat meen ik. Ik las het en ik kreeg echt zo'n 'golf' door me heen, hoe noem je dat, als iets je schokt of als iets je ineens heel erg treft. Deze zin knált echt in het gedicht, je zit er meteen in als lezer.

Over de rest heb ik niet zo heel veel te zeggen, ik vind 'zongeregen dageraad' een prachtig vervolg op de eerste zin en dat houd je wel vast vind ik, ook al kan geen enkele zin meer tippen aan die eerste.

Dat is natuurlijk een nadeel van zo'n spetterende openingszin, dat de rest er dan niet meer echt aan kan tippen;)

Ik zie het als een gedicht dat gaat over hoop..

Nijn* 25-04-2005 16:46

Hoop, volhouden, de tijd zijn werk laten doen.. iets in die richting? Ik vind het in elk geval een heel mooi gedicht. De zinnen zijn los van elkaar al goed maar samen zijn ze nog mooier. :)

Halogeen 26-04-2005 16:27

Die laatste strofe vind ik echt geweldig samen met de eerste zin, maar de rest van het gedicht grijpt me niet. Ik geloof ook dat ik het niet helemaal begrijp :).

Thoughtful 26-04-2005 17:49

Ga je het nog een beetje uitleggen, Dreamerfly? :)

xineof 26-04-2005 19:05

Citaat:

Vogelvrij schreef op 25-04-2005 @ 14:33 :
Dat is natuurlijk een nadeel van zo'n spetterende openingszin, dat de rest er dan niet meer echt aan kan tippen;)
Dat klopt, maar dat is niet erg.

Dreamerfly 28-04-2005 07:21

Allemaal bedankt voor de reacties!, ik zal het vanavond wat toelichten!

scrooping~paper 28-04-2005 09:09

Hoe ik het me interpreteer: Iets maken van je eigen leven en je niet laten leiden door de misčre van anderen.

(Ook al tikt tijd van het grauwe gebloem
Zal wel verwelken : het slechte om haar heen?)

(En onder de boom die je groeit,
bloeit jouw bloem naar het leven: Dat haar leven veel beter kan zijn?)

Ik vind de openingszin ook heel erg mooi. De laatste regel sluit echt precies aan op je openingszin (y)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:32.