![]() |
Stop de herdenking?
Hoe lang moeten we nog doorgaan met het herdenken van 4 en 5 mei. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat steeds meer mensen bij oorlog denken aan de Golfoorlog en de oorlog in Irak. De Canadese organisatie ThankYou stopt na dit jaar met het naar Nederland halen van Canadese veteranen, want ze worden te oud.
Hoelang zijn er nog bevrijdingsfestivals, kransleggingen en parades en moeten we vooral de 2e WO herdenken of ook andere oorlogen en bijvoorbeeld het terrorisme, aanslagen e.d. Of vind je we moeten er maar eens mee stoppen ? |
4 mei is bedoeld voor alle nederlandse slachtoffers in elke oorlog vanaf WO2, dus bijvoorbeeld ook voor die twee mensen in irak afgelopen jaar.
als je er niet bij stil staat, zal de herinnering langzaam wegzakken en dan loop je het risico dat we niets leren van de geschiedenis. als jij vergeet dat er miljoenen doden zijn gevallen in WO2, dan zul je niet zo snel ingrijpen als eenzelfde situatie dreigt te ontstaan. je ziet het bij jongeren die de tweede wereldoorlog wel "goed" vinden omdat bepaalde bevolkingsgroepen toen vervolgd zijn. met een beetje voorlichting (4, 5 mei) zijn deze neo-nazietjes nog te redden. overigens is 5 mei ook een moment om eens stil te staan bij alle luxe die we hebben, en die op veel plaatsen op de wereld nog niet geldt. je mag 346 dagen zeiken over de meest onbenullige dingen (waar wij nederlanders goed in zijn) maar sta eens 1 dag stil bij hoe goed we het hebben. en het zou sowieso geen kwaad kunnen om op 365 dagen allemaal eens wat vaker 2 minuten onze bek te houden... |
Schandalig dat hierover een topic is.
|
Ik was eigenlijk een voorstander van een versobering van de herdenkingsceremonie, maar nu er weer meer domme kransschoppende allochtonen en onderontwikkelde Lonsdalemongolen zijn die de geschiedenis niet kennen, ben ik weer voor een volledige herdenking.
|
Citaat:
|
ach.
dit nooit weer is het motto van doden herdenking en bevrijdingsdag. Maar het blijft gebeuren, wat verder weg van huis, maar genocide is er nog steeds. dus het heeft niet veel zin |
Herdenking mag van mij afgeschaft worden, herhaling is toch onvermijdelijk.
|
Er mag best een moment zijn waarbij men stil staat bij wat er in het verleden is gebeurd.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Beter geschiedenisonderwijs lijkt me nuttiger dan een herdenking die allang niet meer over WO 2 gaat.
|
Citaat:
Alhoewel in sommige landen zullen ze het nooit leren. :bloos: |
Citaat:
Wat is het nut van een herdenking als de mensen die de juiste fouten maken in een oorlog niet stil staan bij een nationale herdenking? Of, welke idioot op deze aarde gelooft er nou in de goedheid van de mens. :confused: |
Citaat:
|
Het doet mijzelf persoonlijk niets. Dus ach, van mij mag je het afschaffen.
|
Citaat:
|
Citaat:
Dus ook dingen die totaal niet goed gingen. ;) |
Citaat:
|
Wat een debiellentopic.
|
Citaat:
|
Citaat:
http://www.spokaneyoungdems.org/arch...vil%20Bush.JPG Gimme a break, je kunt de man niet uitstaan: oké, maar weet te relativeren. |
Citaat:
Het is cool om Bush te haten. :p |
Citaat:
|
Citaat:
http://mdn.mainichi.co.jp/politics/0409/koizumi.jpg Junichiro Koizumi - Premier van Japan. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Hallo ontopic :nono:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Het is niet geoorloofd in dit tijdperk om te geloven in de goedheid van de mens.
Weet je nog wat er gebeurde toen iedereen begon te geloven in de goedheid van Hitler? Herdenken is terugkijken in de geschiedenis, als wij 'de mensheid' terugkijken in het verleden dan zie je zelf ook toch wel dat wij mensen niet deugen? Naja, laat mensen zelf beslissen of ze iets willen herdenken. Ik vind het verspilde moeite, de goedheid van de mens, bah. |
Waarom zou je níet herdenken? Er is minder reden er mee op te houden dan om het te doen.
|
Citaat:
In het begin was het nog puur natuur, jagers en verzamelaars. De ramp begon toen de mensheid zich begon te dupliceren en meer hersenen kregen. Ik ben dus eigenlijk voorstander van een leven in de natuur, maar in deze maatschappij verklaren ze me dan meteen voor een idioot die niet weet hoe hij zijn kont moet afvegen met behulp van WC papier. Maar mensen mogen doen en herdenken wat ze willen, een kenmerk van een normaal mensenleven is immers vrijheid. Edit: Die vrijheid wordt door sommige mensen in de wereld niet al te goed gebruikt. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Wat Ganralph zegt
|
Citaat:
|
|
Citaat:
|
Citaat:
lol @ http://web.inter.nl.net/users/Paul.T...ekvervoer.html |
Wat een malle mensen heb je toch.
|
Die gast maakt veel los :s Resultaten 1 - 10 van circa 52.700 voor Paul Treanor (0,08 seconden)
|
Citaat:
Citaat:
|
Zolang er mensen zijn die WOII hebben meegemaakt moet de herdenking blijven. Wat daarna gebeurd maakt mij niet zoveel uit maar op dit moment zijn er nog mensen die er behoefte aan hebben.....
F. |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:16. |