![]() |
Phi
Ey :)
ik las net het boek van Dan Brown 'de Da Vinci code' en daar hadden ze het over het getal Phi... omdat ik er nog nooit van gehoord had en het me best wel interessant lijkt ging ik even wat opzoeken op internet maar er zijn bijna alleen Engelse sites en hele vage sites... weet iemand nog een (het liefst) een Nederlandse site over het getal Phi? Waar het duidelijk uitgelegt word enzo? en dan nog iets, misschien wil ik mijn PWS er wel over doen, als het mogelijk is zeg maar... maar zou iemand dan weten hoe je over zo'n onderwerp een PWS doet? Ik heb N&G op VWO niveau, maar BVD |
zoek maar eens op gulden snede
|
cos ( q n-1 - 2p * ( Fn-2 / F n-1 ) * Dm )
P cel m + Dm = [ r n-1 * { } + sin ( q n-1 - 2p * ( Fn-2 / F n-1 ) * Dm ) cos ( q n - 2p * ( Fn-1 / F n ) * Dm ) + r n * { } ] sin ( q n - 2p * ( Fn-1 / F n ) * Dm ) hahaha, dit is echt TE ingewikkelt voor me :P maar bedankt wiskunde, ik kijk nog wel even verder |
zebrareeks gulden snede. huur dit boek :)
Phi is x²+x-1 je hebt bijvoorbeeld een lijnstuk AB je wilt het lijnstuk zo verdelen zodat de grootste stuk:kleinste stuk= hele stuk/kleine stuk. bijv: A-----------------------------B A-------C--------------------B dus met C verdelen we het lijn stuk in tweeen BC/AC=AB/BC stel dat lijn AB is 1 dan: BC/(1-BC)=1/BC = BC²+BC-1 noem BC ff x an heb je dus x²+x-1 |
Bedoel je niet x² + x - 1 = 0?
Het is toch iets met wortel 5 erin? Die kun je heel makkelijk benaderen met de Babylonische reeksontwikkeling. |
Citaat:
|
Phi = (√5+1)/2
1/Phi = (√5-1)/2 Dit op zich is al "gulden". |
okeej :) bedankt,
ik zal wel even kijken voor dat boek, maar ik zat eigelijk te denken aan Phi in de biologie oid... in dat boek stond namelijk dat bepaalde 'dingen' in de biologie aan het getal Phi voldeden 1,618 bijvoorbeeld je totale lengte : lenge tot aan je navel = 1 :1,618 of verhouding mannelijke bijen : vrouwelijke bijen in een korf = 1 : 1,618 en dat soort dingen maar zou je hiermee een PWS kunnen maken? en dan niet puur wiskunde maar meer de biologie kant op? aangezien wiskunde niet mijn sterkte vak is |
Citaat:
|
Citaat:
maar niemand heeft ooit iets gehoord van Phi in de biologie? |
Citaat:
Engelstalig, maar niet moeilijk: http://library.thinkquest.org/C005449/biology.html http://www.geocities.com/Area51/Shad...4/Biology.html |
www.kennisnet.nl
dan ga je naar devindi, de zoekoptie op kennisnet. Vul dan maar eens phi in. Het eerste artikel is denk ik al ver in de richting die jij zoekt. Succes ermee |
Phi is toevallig niet PI?
PI= 3,14 of 3,17 ofzo gebruik je met wiskunde als je cirkeloppervlakten etc. moet berekenen :o |
Citaat:
De waarde is (1+Sqrt(5))/2 = (+/-) 1.618 |
De Gulden Snede is op hee lveel amnieren te benaderen. In "Getal & Ruimte" van VWO 5 of 6 staan een hele hoop van dit soort dingen.
Ook in het pentagram (ook belangrijk in Dan Brown boeken) komt de gulden snede voor, je kan allerlei verschillende afmetingen van het pentagram door elkaar dleen en steeds op phi uitkomen. De letter phi wordt in het Grieks geschreven als φ, maar op het internet wordt om technische redenen vaak het Deense ø (Alt+0248) gebruikt. Phi komt ook voor in de natuur. Bijvoorbeeld de verhouding tussen je eigen lengte en de lengte tot aan je navel (je zwaartepunt) is phi. Of de verhouding tussen de hoogte en breedte van je gezicht. Mentaal heeft het ook nog een betekenis, als je iemand vraagt zomaar een rechthoek te tekenen, zal deze meestal ongeveer de verhoudingen van phi hebben. Dit komt omdat phi de perfecte balans is tussen een "vierkantig rechthoek" en een "langwerpige rechthoek". Dit is overigens imo hèt onderwepr voor een WI PO (samen met de fibonacci reeks 1,1,2,3,5,8,13...). |
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:19. |