![]() |
Vriendendienst
Wie o wie heeft ervaring met de stichting vriendendiensten Nederland?
Het is een organisatie die vrijwilligers bijeen brengt met een persoon met psychiatrische klachten, zodat die vrijwilliger een half jaar lang een maatje voor die persoon kan zijn, en leuke dingen kan doen etc. http://www.vriendendienstennederland.nl/ Ik ben zeer geïnteresseerd hierin en hoor graag ervaringen. Wat vinden jullie van zo'n initiatief? Degenen met psychiatrische klachten onder jullie: zouden jullie een dergelijk maatje op prijs stellen? |
Ik weet niet of het via dezelfde organisatie is maar m'n oma is ook een maatje van iemand. Toen zat die vrouw opeens een hele verjaardag erbij en ze zei letterlijk niks, was wel grappig. :)
Een tante van me lijdt aan schizofrenie en volgens mij heeft zij ook een maatje, daar weet ik eigenlijk niets van maar als er negatief nieuws was had ik het wel geweten. |
Ik heb er geen ervaaring mee maar het werd me wel aangeboden. :eek:
|
Ik niet alleen ik heb er toevallig gisteren een heel artikel over gelezen in de Ypsilon.
Er is ook een boek over geschreven. 'Onder vrienden' heet het geloof ik en het zijn 20 losse verhalen die aan zo'n vriendendienst hadden meegedaan. (Er is ook nog een ander boek door 1 van die 20 verhalenschrijvers maar dat is volgens Ypsilon een heel negatief boek waarin de schrijver heel negatief over zijn 'vriend' schrijft. Als je wil zoek ik daar ook even de titel van op) Ik vind het een goed initiatief maar het is op dit moment niks voor mij. |
Ik vind het een Mooi en Goed initiatief.(wat kan ik ook anders zeggen als projectleider van een maatjesproject;))
Naast dat ik zelf een maatjesproject heb opgezet en leid ben ik 2x een jaar een maatje geweest. 1x bij een maatjesproject voor ex-psychiatrisch patienten en 1 x een maatje van een alleenstaande minderjarige asielzoekster. Allebei heel anders, erg leuk om te doen, ondernemend, leerzaam en het is mooi om te zien dat de ander er iets aan heeft. En ook gewoon heel gezellig; leuke activiteiten doen, lekker ongedwongen. Denk je er zelf aan om maatje te worden? of wil je je aanmelden als deelneemster? |
Wil jij maatje worden of er een krijgen?
|
Ik wil maatje worden.
Maar waar ik bijv. heel erg over twijfel is: kan ik dat wel aan? En ook: ik las op de site dat je een dagdeel per twee weken, gedurende een half jaar, verplicht bent om het te doen, en daarna schijnt het contact weer te verwateren. Is dat niet onwijs moeilijk? Kan je dan daarna zelf ook nog contact houden etc? Of is dat juist niet nodig? Ik heb een beetje het gevoel, dat als het min of meer verplicht is, het niet meer zo spontaan is en misschien 1 van de 2 of allebei er op een gegeven moment geen zin meer in heeft/hebben. |
Citaat:
|
Citaat:
Bedankt voor boekentip :) |
Ik woon beschermd/begeleid en krijg soms wel eens van die foldertjes door de bus.
Eerlijk gezegd; mij niet gezien! Ik heb liever mensen die omgaan met mij zonder dat ze weten dat ik een 'psychiatrisch en/of ex- psychiatrisch' patient ben of ben geweest en me dan ook normaal behandelen. Neh, ik zit daar écht niet op te wachten. maar wel goed dat het er is want sommigen zijn erg alleen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
:confused: *denkt nog steeds na over opmerking*
|
Citaat:
Ehm ik weet niet of je het kan bestellen of kopen. Je kan lid worden en zo het blad ontvangen. Het is Jaargang 21 nummer 2 van april 2005. Ik kan als je wil wel even aan mijn moeder vragen of zij het ook goed vindt (het is haar blad) en het blad dan aan jou opsturen. :) Ik heb nog even gelezen en er staat ook nog een ander artikel in over een vrijwilliger die 'vrienden' werd met een oud psychiatrisch patient en vervolgens daar vrienden mee blijft. Deels omdat ze het zelf leuk vind. Deels omdat die vrouw verder niemand heeft en ze haar niet in de steek durft te laten. Ik heb ook even die twee boeken nog eens opgezocht. Onder vrienden gaat over 11 journalisten die tijdelijk maatje waren van psychiatrische patienten, (onder begeleiding van Sonja van Rooijen). Het andere boek is van Jaques Kraaijeveld en heet 'Even goeie vrienden'. |
Citaat:
|
Citaat:
|
ok :)
|
Citaat:
Het stuk over dat meisje dat vrijwilligerswerk had gedaan. Het stuk over die twee boeken? |
Hee hallo!
Ik wilde net een topic starten over de Vriendendienst. IK heb mij hier opgegeven als vrijwilliger, en krijg binnenkort een maatje toegewezen! Leuk leuk leuk! Je moet eerst een gesprek doen, en dan ga je kijken wat je wensen zijn, hoe jij het zou willen, etc. Ik ben vorige week naar een introductie geweest (je bent verplicht om deze eerst te volgen) en dat was echt ontzettend leerzaam! Onbegrijpelijk! Die man die het vertelde deed het zo goed. Ik kreeg ook een map mee met allemaal uitleg over verschillende ziekte, etc. Verder heb ik morgen weer een gesprek, en komt het er dan op aan dat ik mag beginnen bij de vriendendienst! Ik raad het je erg aan als het je nu al zo aanspreekt. Wat je twijfels betreft; daar wordt je enorm bij geholpen hoor! grtjs. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:46. |