![]() |
Is het mogelijk om in ascese te leven?
In ieder geval met betrekking tot de liefde, en dat zonder jezelf ermee te kwellen?
|
as·ce·se (de ~ (v.))
1 onthouding van alle zingenot uit religieuze overwegingen => ascetisme, onthechting, versterving Het zal vast wel mogelijk zijn, anders waren zoveel mensen niet het klooster ingegaan/priester geworden (geen flauwe grapjes over misdienaars en koorknaapjes hier). Wat mij betreft: het is niet vanuit religieuze overtuigingen, maar ik heb gewoon geen andere keus. ;) |
ik denk dat als je een tijdlang niets met seks te maken hebt, dat je het dan na een tijdje ook niet meer mist, omdat je er aan went.
|
Ik denk het niet, er zijn wel mensen die daar geen behoefte aan hebben maar die hebben daar niet voor gekozen uit religieuze overwegingen, dat is onbewust.
|
Niet wanneer je liefde definiëert als de affectie die het gevolg kan zijn van intermenselijk contact dus gewoon vriendschappelijke liefde.
Leven zonder seksuele verlangens kan prima. |
liefde in alle manieren van t woord niet denk ik.
|
ehm, liefde als in genegenheid voelen voor mensen, dat valt toch niet onder 'zingenot'?
|
wrom wil je da weten?
|
is dat nodig dan?
|
Waarom zou dat niet kunnen.
Bijvoorbeeld mensen stoppen met roken en onthouden zich dan ook van het genot van een sigaret vanwege verschillende redenen. Beetje simpel voorbeeld, maar als het met roken kan waarom niet met sex... ik zou overigens niet zonder kunnen :D |
Misschien, het is in iedergeval niet voor mij weggelegd, goede genade:bloos::d
|
Citaat:
|
Citaat:
Daarom vraag ik me het ook af, als het noodgedwongen niet mogelijk is, zou het dan wel vrijwillig kunnen? |
Vrijwillig wel denk ik... Want dan zal je er wel een reden voor hebben.
|
Denk dat t wel mogelijk is ja
|
Ja, dat kan. Op één manier, namelijk castreren.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Als ik geen vriend zou hebben zou ik het wel kunnen (en moeten ;)) maar in een relatie, zeker als je beter weet, zou ik het (denk ik) niet kunnen.
|
Sommige mensen zullen best zonder kunnen hoor...
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik weet alleen dat ik 't niet zou kunnen, me daarvan onthouden. ZEKER niet zonder me te kwellen. Daarnaast in ieder geval niet om religieuze redenen, ik onderbouw mijn ideeën graag met dingen die ergens op slaan. (y)
|
Citaat:
|
Citaat:
Behoort sex tot onze (eerste) levensbehoeften? |
Citaat:
|
Citaat:
Binnen een relatie; wel. |
het zou wel kunnen , en dan heb ik t over leven zonder seks, leven zonder liefde lijkt me moeilijker.
|
Volgens de boeddhistische leer is een zekere mate van ascese (even voor het gemak vertaald met onthechting) nodig, omdat je dan pas tot medeleven en liefde voor alle organismen kunt komen.
Ascese heeft in feite alles te maken met liefde. Maar ik denk niet dat het compatibel is met de westerse opvattingen over relaties...helaas. |
ik denk dat je toch je "zwakke momenten" hebt waarin je ontzettend geil wordt, ookal worden die misschien minder frequent als je langer zonder zit. die kan je vast proberen te negeren, en dat zal ook wel lukken, maar ikzelf ga liever op die gevoelens.
tuurlijk zou ik, als het echt moet, net als iedereen zonder kunnen, maar liever niet. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Jouw cel-biologie boek gooit wel alle diertjes op één hoop:p. Men gaat voorbij aan het feit dat er solitaire dieren zijn, en kuddedieren, zoals mensen. |
Citaat:
Ik bedoel dus, dat ik binnen een relatie niet zonder seks kan en vooral wil. Als ik geen relatie heb, is die behoefte er minder omdat ik niet zo nodig maar met de eerste de beste vreemde het bed in moet duiken. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Wennen kan volgens mij altijd.. Maar toch.. volgens mij kan niemand zonder liefde.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Is er iemand die het al eens geprobeerd heeft, uit overtuiging dan?
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 05:44. |