![]() |
Ben een beetje vastgelopen bij het oplossen van een meetkundesom.
De eigenlijke opgave was natuurlijk moeilijker dan deze, maar ik ben al zover. Men neme een driehoek ABS. Hoek S = 90 graden AB is de schuine zijde, AB = 5 De oppervlakte van de driehoek is 9 De vraag is: bereken AS en BS. Nu dan. O (ABS) = 9 O = 0,5 * basis * hoogte 9 = 0,5 * AS * SB Dus: AS*AB = 18 Ik dacht eerst: oh, het is gewoon zo'n 3-4-5-driehoek, dus 1 zijde is 3, eentje 4 en de schuine is 5. Dit kan echter niet, want de oppervlakte van de driehoek moet 9 zijn. Plaatje ter verduidelijking komt eraan. |
http://www.webdeveloping.nl/upload/?6255454506
(Je zou de vraag dus ook anders kunnen formuleren: We hebben een rechthoek met een oppervlakte van 18 (namelijk, twee van die driehoekjes) en de diagonaal is 5, geef de lengtes van de zijden.) |
Citaat:
AS^2 + (9 / (0,5 * AS))^2 = 25 En dan oplossen :) [edit: 81 moet 25 zijn] :o |
Citaat:
Maar dan zijn AS en SB toch evenlang? Want als ik vervolgens SB wil berekenen, krijg je er toch hetzelfde getal uit als bij AS..? (arg ik heb me nog nooit zo dom gevoeld) |
Citaat:
|
zijde AS noem ik a en zijde BS noem ik b.
Er geldt: a2 + b2 = 52 dus: b2 = 25 - a2 b = wrtl( 25 - a2 ) Verder geldt: 1/2*a*b = 9 a*b = 18 Vervang b door b = wrtl( 25 - a2 ) en je krijgt: a*wrtl( 25 - a2 ) = 18 wrtl( 25a2 - a4 ) = 18 25a2 - a4 = 324 - a4 + 25a2 - 324 = 0 D = 252 - 4 * 324 = - 671 D<0 Dus er zijn geen oplossingen... Ra ra, hoe kan dat? :confused: |
Citaat:
SQRT(5^2 / 2) = 3.535 :D (3.535 * 3.535) / 2 = 6.25 MAX :) [edit: het kan dus ook niet, bij een lengte van AB = 5 is de maximale oppervlakte gelijk aan 6.25] :) |
Volgens mij klopt je vraag niet.
Als je namelijk 2 gelijke zijdes neemt, en daarbij de schuine zijde buiten beschouwing laat, krijg je het volgende: 0,5*a*a = 9 a*a = 18 a = wrtl(18) Bereken je nu de schuine zijde dan krijg je: a2 + a2 = AB2 2*wrtl(18)2 = AB2 AB2 = 36 AB = 6 Groter dan 5... |
Mjah, ******** komt dus tot dezelfde conclusie ;)
|
Citaat:
|
Bij gelijke zijdes kun je dat nl. in 1 oogopslag zien: 0.5 * (5 / SQRT(2))^2 :)
|
Je weet dat AS ^ 2 + BS ^2 = 5^2
BS = 18/AS want AS * BS * 0,5 = 9 Dit samenvoegen levert AS ^ 2 + (18/AS) ^ 2 = 25 AS noem ik nu x en dan krijg je x ^ 2 + (18/x) ^2 = 25 x ^ 2 + (324/x ^2) = 25 In principe is dit natuurlijk op te lossen, alleen het vervelende is dat ik de laatste stap niet kan maken, ook niet op verschillende manieren. Een beetje klooien met de afgeleide levert op dat de functie f(x) = x^2 + (324/x^2) als minimale waarde 36 heeft. Lager komt 'ie niet, 25 zou 'ie dus nooit worden. Conclusie: zo'n rechthoek bestaat niet. Ik zag net dat er al meerdere mensen tot die ontdekking gekomen zijn..:) |
Ok, het lag dus niet aan mij dat ik vastliep. *voelt zich weer iets slimmer*. Bedankt!
|
Nee, lag niet per se aan jou, alleen vraag ik me wel af waarom jij opgaven moet beantwoorden waarop geen antwoord mogelijk is?
Of je moet stellen dat zo'n rechthoek niet bestaat en aantonen waarom, dat zou ook de bedoeling kunnen zijn. *zich voorbereidend op wb2 toets morgen* |
Neenee, het ligt wel aan mij. Dit was namelijk niet de opgaven zoals ik hem kreeg. Die ging over een ruit, ik had al een heel ding opgelost, dus ik dacht: ik vraag alleen dit stukje. ik heb dus blijkbaar al eerder een fout gemaakt waardoor ik er nu niet uitkwam.
|
Dan zou ik zeggen: post de hele opgave maar!
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:19. |