![]() |
Vakanties student (geneeskunde)
Kan iemand mij meer vertellen over de vakanties die een (eerstejaars) geneeskundestudent heeft? Is dat per opleiding (of per universiteit) verschillend?
Hoe lang duurt de zomervakantie? Is er een kerstvakantie? Ik heb op google geprobeer hiernaar te zoeken, maar het is moeilijker dan ik dacht..... |
Kijk misschien even op de sites van de universiteiten. Kerstvakantie en zomervakantie heb je wel (in de zomervakantie wel hertentamens), de rest verschilt geloof ik per universiteit.
|
Verschilt per universiteit. Maar je hebt meestal gewoon kerstvakantie (= twee weken, vaak zijn daar vlak na direct tentamens, dus je moet wel wat doen) en de zomervakantie begint vaak ergens in juni, hou er wel rekening mee dat je op sommige universiteiten in de zomervakantie moet herkansen etc.
|
Citaat:
En op de site van Leiden valt al helemaal niets te vinden...... Ga even op andere universiteitsites zoeken. -edit- Kijk nou naar België, daar mogen we een voorbeeld aan nemen ;) Daar staat het gewoon duidelijk op, zie maar http://www.ugent.be/nl/studenten/studeren |
Bij de RUG:
zomervakantie is juli en augustus, in de eerste twee weken van augustus heb je wel herkansingen, dit is je enige mogelijkheid tot herkansing (ja, je kunt natuurlijk wel een blok opnieuw volgen, dan heb je weer een kans). Kerstvakantie is laatste week van het jaar en eerste week van het jaar, ongeveer; meestal heb je een tentamen vlak er vóór, zo niet dan vlak erna (je hebt steeds 1 groot tentamen na 4/5/6 weken). Herfst- en voorjaarsvakantie heb je officieel niet. Ik weet niet naar welke universiteit je wilt, want het is inderdaad overal anders. |
Citaat:
Want daar gaat het mij om, ik wil dit jaar een supervakantie afzeggen, om zo volgend jaar 6 weken lang op vakantie te zijn. Maar als er tentamens zijn, dan kan ik waarschijnlijk niet ongestoord 6 weken op vakantie, net als nu dus (kan ook niet ivm loting, aanmelding, e.d.) -edit- Misschien weet jij dit: zijn die hertentamens voor iedereen, of mogen alleen degene die niet genoeg ects hebben deze herkansen. |
Citaat:
|
iedereen mág ze herkansen, maar in de praktijk doen alleen de mensen met te weinig ect's dat, en een paar strebertjes. In principe kun je zonder rare dingen uit te hoeven halen, elk tentamen meteen de eerste keer halen.
|
Ik denk dat die hertentamens ook per studie verschillen. Maar er zal toch geen enkele studie/universiteit zijn die de hertentamens midden in je vakantie aflegt?
|
Ik weet ook alleen hoe het bij de RUG zit, niet bij andere universiteiten.
Bij de RUG heb je op zich ook wel een soort van voorjaarsvakantie vind ik, ik geloof dat heel geneeskunde standaard een roostervrije week heeft dan. De hertentamens zijn voor iedereen, en je móet ook al je blokken halen, dus ook al heb je verder al je ect's, dan moet je hem wel herkansen, of ben ik nu gek? Als je de studie gewoon aankunt kun jij best gewoon 6 weken ongestoord op vakantie. @lollol: De RUG doet dit dus wel... |
Ik begrijp uit de reacties (als het goed is) dat een hertentamen heel anders is dan een herkansing op het middelbaar onderwijs.
Bij ons (6VWO) is het namelijk normaal dat 90% van alle leerlingen enkele vakken herkans, maar op de universiteit is het juist andersom (als ik het goed begrepen heb)? |
Leiden:
Kerstvakantie (2 weken) Meivakantie (1 week) Zomervakantie (2 maanden), behalve als je hertentamens moet maken, de eerste 2 weken van de zomervakantie zijn hertentamens. Dan heb je daarna dus nog 6 weken achter elkaar vakantie. De hertentamens mag je alleen maken als je een onvoldoende voor een van die vakken hebt gehaald. |
Citaat:
dat noem ik wel midden in m'n vakantie... en met de kerst had ik maar 1 week vakantie en direct de maandag en de dinsdag na de vakantie waren de herkansingen. maar goed, ik zie die herkansingen op ongunstige tijden alleen maar als extra stimulans om m'n tentamens te halen :) |
Citaat:
|
Bij geneeskunde in Rotterdam is het zo dat je wel twee weken kerstvakantie hebt, maar verder heb je in principe geen vakantie (maar wel regelmatig een lang weekend).
Zomervakantie is dit jaar in principe van 9 juli tot 5 september, maar de hele zomer lang zijn er hertentamen, waardoor je vakantie alweer wat ingeperkt wordt. |
Citaat:
|
In Utrecht bij geneeskunde heb je 7 blokken van 6 weken, dus 42 weken les. Qua vakantie heb ik dit jaar:
3 weken kerstvakantie (Niet normaal, was ook voor het eerst dit jaar en volgend jaar waarschijnlijk weer 2. Ik weet niet waarom het zo was, maar ze hadden denk ik vakantie over ofzo :confused: ) 1 week meivakantie helaas maar 5 weken zomervakantie.. en als je dus blokken niet haalt kan je die herkansen in de middelste drie weken. Hier kan je het jaaroverzicht van dit jaar vinden. Mocht je nog vragen hebben, hoor ik het wel... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik zie wel enorme verschillen tussen universiteiten met dezelfde studie.
Geneeskunde @ Rotterdam: 8 weken zomervakantie Geneeskunde @ Utrecht: 5 weken zomervakantie |
Citaat:
|
Citaat:
|
Op de VU heb je ook 2 weken kerstvakantie en ongeveer 8 weken zomervakantie, met daarin de hertentamens, verspreid over de hele vakantie. Wel heb je voor een tentamen de rest van de week vrij.
http://www.med.vu.nl/images_upload/2...66738ABE40.pdf |
Leuven (voor diegene die misschien wil vergelijken NL - B):
2 weken kerstvakantie 1 week voorjaarsvakantie 2 weken paasvakantie van half juli tot half september zomervakantie met van half augustus tot half september herexamens. |
Citaat:
|
Bedankt voor alle reacties (y)
ff een vraag offtopic: moet je voor elk tentamen een voldoende halen? of mag een tentamen ook onvoldoende afgesloten worden? (Bij VWO kun je bijv. door twee onvoldoendes te hebben alsnog slagen) |
Citaat:
@ lollol: Dat denk ik dus niet, je moet echt alles gehaald hebben, desnoods het volgende jaar (of bij een herkansing), maar je moet het wel echt gehaald hebben. Je kunt het niet compenseren. Maar misschien weet Sarah het beter, hoe het zit. Trouwens, ik vind het ook maf dat er zo veel verschillen tussen de vakanties zitten. Sowieso weinig vakantie, vind ik. |
Citaat:
Als je alle 60 ECTS uit het eerste jaar hebt gehaald, dan heb je je propedeuse. In je eerste jaar moet je er minimaal 30 hebben voor je studiefinanciering en (meestal/altijd?) voor een positief overgangsadvies. Je propedeuse moet je (meestal) in 2 jaar hebben gehaald. Het is dus niet heel erg als je sommige vakken niet hebt gehaald, maar je moet er wel voor zorgen dat het er niet teveel zijn. Je kan overigens een vak ook het jaar erop nog een keer volgen en nog een keer herkansen. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Het vak (blok, eigenlijk) het volgende jaar over doen is trouwens niet zo'n geslaagd idee in groningen. Dan moet je het tegelijk met het tweedejaarsblok doen, en dan kom je meteen behoorlijk in de knoop, geloof ik.
Citaat:
|
Ik zit nu in mn 1e jaar in Utrecht. Onze vakantie begint op 22 juli en duurt tot de week van 1 september geloof ik. Niet zo heel erg lang in vergelijking met andere studies dus. Daarnaast hebben we onze herkansingen in de vakantie (is de enige herkansingsmogelijkheid); die herkansingen zijn verspreid van 2 augustus tot 19 augustus. Als je veel tentamens niet haalt, blijft er dus vrij weinig van je vakantie over :p
|
Citaat:
gefeli Andijvie :) |
Het scheelt erg veel als je gewoon al je tentamens in 1x haalt, ik zie een herkansingsweek ook gewoon als vakantie.. :)
En je hoeft nieteens perse in de zomervakantie te herkansen...kan altijd paar maanden uitgesteld worden.. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:30. |