![]() |
Verschillende tussen Christelijke stromingen
Kan iemand mij de verschillen in het geloof van de Christelijke stromingen uitleggen? (katholicisme, protestantisme, gereformeerd, hervormd etc.) En valt bijv. gereformeerd onder het protestantisme of katholicisme?
Ik ben zelf niet gelovig maar vrienden van mij wel en ik zou er graag wel iets meer van willen weten. :) |
De verschillen zitten in de details, allen geloven ze in de heilige drie-eenheid.
|
Het verschil zit hem in kleine dingen. Wel doop, geen doop, wel paus, geen paus, de rol die Jezus toebedeeld krijgt.
Gereformeerd hoort onder het protestantisme. Hervormd ook. Er zijn echter zoveel stromingen dat je door de bomen het bos niet ziet. :o |
Het gaat inderdaad om details. Al zullen de christenen dat zelf nooooit zeggen. Ik meen me zelfs te herinneren dat er kerkscheuringen zijn geweest om het wel of niet zingen van bepaalde gezangen.
Hervormd is iig een afscheiding van het katholicisme. Bij de katholieken kun je van je zonden afkomen door te biechten en boete te doen en dat soort dingen, soms door aflaten, bij de protestanten moeten je zonden worden vergeven. Katholieken hebben ook nog allerlei heiligen die voor je bij God kunnen pleiten als je tot hen bidt, protestanten hebben dat niet. Bij het katholicisme heeft Maria ook een veel belangrijkere rol. Binnen het protestantisme zijn er ook weer verschillende stromingen. Hervormd is zeg maar de originele protestantse kerk, die zijn calvinistisch. Je hebt ook nog Luthers, daar weet ik niet zoveel van, komt in Nederland ook niet zoveel voor. De hervormde kerk in Nederland bestaat alleen niet meer want die zijn gefuseerd met de Lutherse en de gereformeerde kerk tot PKN. Je hebt ook nog allerlei evangelische gemeenten en wat orthodoxere stromingen, maar dat komt grofweg op hetzelfde neer, het ligt er maar aan hoe zwaar het accent ligt op hel en verdoemenis. Maar als je er nou echt meer over wilt weten raad ik je aan een boek erover te lezen, want het is ondoenlijk om dat zomaar allemaal uit te leggen. Heb je dat trouwens nooit op school gehad? Bij mij is die hele kerkgeschiedenis er grondig ingestampt. |
http://members.chello.nl/wkoolstr/So...stantisme.html
Redelijk overzicht van het ontstaan van de verschillende protestantse kerken. Dan heb je nog katholieken. (herkenbaar door veel pracht en praal in de kerk, en maria verering) Verder heb je nog de evangelisen. |
Citaat:
|
Katholieken zijn over het algemeen gezelliger, wat losser en zijn niet zo superdogmatisch ingesteld als veel protestanten. Een docent van mij op de middelbare school, zelf toch een echte katholiek, beweerde altijd dat er geen vloekers waren zo erg als katholieken. Het wordt naar het mij voorkomt wat simpeler beleden, minder het opgeheven vingertje, wat blijer en naïever.
En inderdaad, zoals Cartman zegt, het katholicisme neigt meer naar pracht en praal, hetgeen ze vroeger natuurlijk ernstig is kwalijk genomen omdat het volk buiten de kerken verpauperde terwijl van het goud waarmee de kerken bekleed waren een hele stad in leven kon worden gehouden. Maar dat is juist mooi zeg ik, hou jij ze dom, dan hou ik ze arm. (y) :D |
Citaat:
|
Citaat:
|
Mijn wijlen opa en oma aan mijn vader's kant waren ook katholiek. Die waren echt enórm gezellig...
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
|
Ik ben Anglicaans. Dit is ontstaan omdat Henry de weet-ik-hoeveelste wilde scheiden van zijn vrouw en dat mocht niet van de Paus, hebben de Britten zich afgescheiden. Met Het staatshoofd (Koning of Koningin dus) als hoofd van de kerk (in GB Defender Of The Faith genoemd).
Aelin x x x |
Citaat:
|
- gaven v/d geest
- rol oude testament - rol v/d kerk - apocalypse |
Citaat:
|
Citaat:
|
Cgk<3
|
Citaat:
|
Ohoh, en Christelijk-gereformeerd "Het Gekrookte Riet" die heb je ook nog.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Edit: Ik lees niet goed, laat maar :bloos: Anyway, ook mijn ervaring is dat Katholieken wat losbandiger zijn en het geloof met een korrel zout nemen. Ik denk dat dat mede komt omdat ze een perfect instument kennen wat zeker helpt als het gaat om vrijer en blijer leven: De biecht. Maak je een fout? Kijk je naar de vrouw van een ander? Geen probleem, even biechten en daar ga je weer. No problemo (in het ergste geval koop je je gewoon een weg de Hemel in). Bij Protestanten heb ik het idee dat als je een fout maakt, dat je dan gedoemd bent. Ze zijn strenger en stellen eisen waar een normaal mens niet naar kan handelen. "One strike, you're out"-gedachte. Ik ken ook niet zoveel Protestanten. Amsterdam is een Katholieke stad :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
In elk geval bedankt voor alle reacties tot dusver, ik begin het onderscheid tussen de stromingen een beetje in te zien. Ik weet dat het 'm vooral in de details zit, maar daar ben ik ook juist in geïnteresseerd. Als jullie boeken oid. weten waar het duidelijk in staat uitgelegd, ik ben benieuwd. :) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Het verschil tussen katholieken en protestanten is best wel groot, katholieken geloven dat je door werken (dingen dóen) en boete doen en sacrementen (soort rituelen) in de hemel komt, en protestanten geloven dat je alleen en ook zeker weten in de hemel komt door genade. katholieken hebben nog weleens twijfels of ze in de hemel zullen komen, protestanten (bijna) niet. Ook vereren katholieken dingen en mensen, en protestanten vereren alleen de drieënig God. (dus niet maria en al de andere "heiligen")
verschil tussen verschillende stromingen in het protestantisme, is vaak idd gebaseerd op kleine dingetjes, de essentie is natuurlijk hetzelfde. Gereformeerde gemeente -> ongeveer het zwaarste, sommige wetjes die Paulus aan bepaalde gemeentes gaf, die in die tijd van toepassing waren maar nu niet meer volgen ze nog steeds strikt op. (bijv. hoedjes op in de kerk) Ook vinden zij dat je heel eerbiedig met God moet omgaan (dat is ook zo natuurlijk) en vinden daarom bijv, dat je als je tot God zingt niet heel uitbundig mag klappen en zingen en ook geen drumstellen of elektrische gitaren mag gebruiken. Vaak is het ook zo dat in Gereformeerde gemeentes heel weinig plaats is voor mensen die net iets anders denken over het geloof dan zij, en in sommige kerken is het zelfs zo dat je een hoed op móet en een rok aan moet als je bij hun een dienst wil bijwonen (nietchristenen die toevallig geen hoed of rok aanhebben mogen dus niet de kerk in)maar dat komt weinig voor. hervormd is wel een klein beetje hetzelfde, het is wat lichter, wetjes worden minder letterlijk genomen, er is meestal wel behoorlijk veel ruimte voor mensen met andere ideeën, dat wil niet zeggen dat de kerkdienst daardoor veranderd maar je mag iig altijd in de kerk komen en wordt niet gauw met de nek aangekeken als je ergens iets anders over denkt. vaak zitten in een hervormde kerk, mensen die tot de zwaar gereformeerde kant neigen en mensen die eerder naar de evangelische kant neigen. Toch is er geen ruzie over wat nu goed is of niet (bij ons niet iig, ik ga zelf naar de hervormde kerk al voel ik me ook prima thuis in een evangelische) dan heb je nog gewoon gereformeerd , das weer iets lichter, vaak wordt daar de nieuwe psalmberijming gezongen. dan heb je evangelisch (je hebt heel veel verschillende namen van bep. kerkgenootschappen die ik allemaal maar evangelisch noem) In dat soort kerken wordt wat uitbundiger gezongen en gespeeld, er is veel aandacht voor de Heilige Geest, men heeft vaak niet een bepaalde liturgie waar men zich strak aan houdt. Men doet niet meer aan evangeliseren dan een hervormde gemeente ofzo, dat is per gemeente verschillend, sommige evangelische gemeentes evangelisereen minder en sommige meer. Als je dominee in een evangelische gemeente wil worden heof je geloof ik geen theologie gestudeerd te hebben, in hervormd/gereformeerd wel. ik zal nog een paar kerken die ik evangelisch noem eruit lichten: baptisten : ze doen hier niet aan kinderdoop maar je moet zelf kiezen wanneer je je laat dopen. Als je wel als kind gedoopt bent, en je maakt later in je leven nog echt een keuze voor Jezus laat je je nog een keer dopen. pinkstergemeente : hier ligt de nadruk heel erg op de Heilige Geest en vooral de gaven van de Heilige Geest, bijna iedereen die in zon kerk zit heeft/wil zon gave, zoals tongetaal, profetieën, gebedsgenezing etc. de vergadering der gelovigen: dit is een gemeente die vasthoud aan hoe de gemeente vlak na de hemelvaart van Jezus was, dus hoe de gemeentes in de bijbel waren. Alle mannen mogen spreken als ze wat op hun hart hebben (niet een speciale dominee ofzo), en er zijn nog wel meer dingen maar die weet ik niet zo goed allemaal. |
shit hé, als je al die namen leest zou je er tureluurs van worden. Het leuke is, die namen zeggen niet veel, als je hervormd of gereformeerd ziet staan weet je dat het iets met zwaar te maken heeft en als je evangelisch ziet staan heeft het iets met licht te maken, je moet gewoon een kerk bezoeken om te weten wat voor kerk het is.
|
Citaat:
|
Citaat:
Je woont in Leiden, zat je op GSR? |
kerkgeschiedenis heb ik ooit op de basisschool wel gehad, trouwens, in de 1e, 2e en 3e volgens mij ook wel, maar dat leerde ik nooit, dat vond ik nutteloos en afgrijselijk saai dus leerde ik het niet. Er wordt op mijn school zeker wel van mij verwacht wie Luther, Calvijn, en al die andere kerkvaders waren en hoe hun leven was, maar dat weet ik dus echt niet. Trouwens, onze kerkgeschiedenis ging niet over verschillende kerken, alleen over de hervormde/gerfermeerde, dus dat zijn lang niet allemaal. Maar vroeger bestond de evangelische kerk natuurlijk nog niet.
|
Wow, veel argumenten om het bijzonder onderwijs te verbieden hier. :)
|
hoezo?
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Tussen zwaar en licht, denk ik aan tussen zwarte kousen en atheistisch. Alhoewel ik zulke vrijzinnigen niet eens meer christenen kan noemen. |
Citaat:
De gergem is niet de zwaarste, je hebt ook nog de oud gereformeerde gemeente, de gereformeerde gemeente in nederland, en de oud gereformeerde gemeente in nederland. Over die wetjes dat heb je goed, alleen ben ik dus van mening dat die wet over hoedjes nog steeds geld, maar dat terzijde. Ook dat over de eerbied heb je goed. Ik snap even niet goed hoe je dat bedoel over dat anders denken. Maar je hebt wel gelijk als je bedoeld dat gergemmers over het algemeen erg rechtlijnig denken. In de zin van dat ze over 'grote' zaken in de Schrift hetzelfde denken. En bij ons hoef je als niet christen geen hoedje op en rok aan, maar als je blijft komen, dus lid wordt van onze kerk, word er wel verwacht dat je een hoedje op doet en en rok aan trekt. Maar zoveel niet-christenen komen er niet in onze kerk (de Veluwe, he :p ) @ Hugo Chrétien: bedoel je de Gergem met 'zwarte kousen'? |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:56. |