![]() |
ontloedering der nederlandse taal
Jullie beseffen je vast wel dat de Nederlandse taal harder als wat dan ook aan het verpauperen is. Wat is de meest ergerlijke fout?
|
ik vindt
hij vind |
Verloedering?
"Dat hebben hun gedaan" mag tegenwoordig wel, jammer genoeg. "Ik vindt" is inderdaad vreselijk. |
ik vondt is nog veeel erger :o
|
En het is "harder dan wat dan ook". (of was het expres?)
|
Citaat:
Maar ik hoorde laatst iemand ontloedering zeggen :( |
Citaat:
Ja het was expres, net zoals 'ontloedering' en 'jullie beseffen je natuurlijk' |
Vooral aan werkwoord vervoegingen.
Ik betrapte mezelf trouwens laatst op een die/dat foutje :o |
Citaat:
:o |
Verkeerde intrepetatie van 'De kinderen keken naar een programma dat/wat de ouders goedkeurden' is ook irritant.
|
Werkwoorden fout vervoegen, en dan consequent, vind ik heel erg. Af en toe een foutje maken moet kunnen, omdat je snel typt bv. Dat doe ik ook. Maar echt consequent 'ik vindt' of 'hij vind' schrijven, of erger nog; 'ik vondt', dat vind ik echt heel erg.
Dingen als 'overnieuw' vind ik niet zo erg. 'Groter als mij' en meer van die 'als mij/als ik/dan mij'-fouten vind ik ook niet super ergelijk. Wel een beetje. |
En 'Ik behoor tot één van de besten'
Of 'Eén van de beste dingen mij ooit is overkomen' (ipv 'zijn overkomen') |
Ten alle tijde. Zegt mijn leraar Nederlands altijd :|
Voor de laatste keer: TE ALLEN TIJDE En dan nog mensen die 'ik vind' oid niet kunnen spellen. :( |
Had laatst een discussie met een jongen, die zeker wist dat het 'ik vindt' is. "want die zit in het kofschip"
:confused: WTF??? |
beter dan en beter als wordt veel te vaak door elkaar gehaald:(
Erg jammer, want zo moeilijk is het niet. |
Citaat:
|
alles mbt groter als ik, even groot dan ik etc
|
Dingen als 'ik besef me' en 'behoren tot één van de besten' vind ik niet onoverkomelijk, want die klinken niet zo fout.
Qua schrift vind ik 'ik vindt' heel erg. |
Fouten met voltooid deelwoorden. :o Dat is zo irritant. :eek:
|
Citaat:
|
je beseft iets, of je realiseert je iets
en je behoort tot de besten, of je bent één van de besten. |
Mensen die 'hun' gebruiken waar het 'zij' moet zijn......AAARGH! :mad:
Die mensen mogen wat mij betreft bij het maken van zo'n fout meteen standrechtelijk geëxecuteerd worden :mad: |
Ik wordt. Hij werdt. :|
|
Als mij in de spreektaal... Ik vondt en dergelijke in de schrijftaal.
En ik vind het over het algemeen ook vrij storend dat er zoveel Engels tegenwoordig in het Nederlands voorkomt. En dat mensen dan over ontloedering praten in plaats van verloedering:p |
Citaat:
|
Taal verloedert niet (en hij 'ontloedert' al helemaal niet, argh), dat vind ik op zich al irritant om te horen.
Maar de irritantste fouten vind ik toch wel d/t-fouten. Kan me niet schelen wie ze maakt, als je er een beetje moeite voor doet dan kan iedereen dat goed doen. |
Citaat:
'Ik besef me' is idd minder erg omdat het geen kwestie van logica is. |
Citaat:
|
Citaat:
En wat er fout is aan 'behoren tot één van de besten' weet je wel. Toch? :( |
Citaat:
Hoe oud is die? |
Marrokanen.
|
Citaat:
|
ik irriteer me aan
:( nog 1 keer: je ergert je AAN iets en iets irriteert je |
Citaat:
|
nachecken
|
Mensen die "ik kon diegene in 2002 al" schrijven ipv "ik kende diegene in 2002 al". Hoe dom kan je zijn.
|
ik vindt/vondt oid. (n)
En waar ik ook een gruwelijke hekel aan heb is als mensen zeggen: 'Dat kost duur.' of 'Ik weeg zwaar.' :mad: |
Citaat:
|
Citaat:
Maar "als mij", of nog erger "als jouw", overtreft toch wel alles - naast die stomme dt fouten dan. |
Ik wordt en dergelijke.
Als...zijnde trouwens ook. (n) |
Citaat:
|
De d's en t's... de ij's en de ei's etc. Ken bijvoorbeeld iemand die het woord "bed" een keer met een t schreef. :|(n)
Maar bij mij vallen taalfouten wel mee. Als ik ze maak, is het meestal door slordigheidsfoutjes, niet omdat ik iets niet weet te schrijven of zo. En ja, Breezertaal is natuurlijk zeer irritant. |
"Ik kon hem al lang" :( AAARGH
"Het kost duur" En soms kan ik veel te goed nederlands en hoor ik alle foutjes en dat is heel irritant, maar soms kan ik zelf nauwelijks meer een fatsoenlijke zin bouwen. |
Oeh, ik vind 'zowel ... en ...' ook erg trouwens, of 'ik weet niet als ik dat mag', of als mensen 'mits' zeggen terwijl ze 'tenzij' bedoelen.
Ik vind het niet erg als iemand niet kan spellen, maar je zou toch wel moeten kunnen práten... Ik stem maar gewoon op 'anders, namelijk...' |
Citaat:
|
Anders, namelijk: Ontloedering ipv Verloedering. :nono:
Verder stoor ik me aan alle mogelijke taalfouten, ik heb een zwaar leven. :( |
Citaat:
|
Een foutje is overkomelijk terwijl structurele fouten niet te tolereren zijn.
|
Citaat:
Lees mijn naam, doos. Maar je zou je sowieso wel moeten realiseren dat ik die fout expres gemaakt heb, lijkt mij zo. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:40. |