![]() |
verplichte werktijden
Mijn vriend die werkt bij een bedrijf waarbij hij al om 9 uur aanwezig moet zijn, verplicht. Om alles door te nemen en vanuit het bedrijf naar de locatie te gaan. Dan gaan ze opstraat verkopen van 12 tot een uur of 5 of 6. Hij krijgt de tijd vanaf 12 uur maar uitbetaald.
Dit kunnen ze toch niet maken? Als je verplicht wordt op een tijd aanwezig te zijn door je wergever moet je dan ook niet vanaf dat tijdstip betaald worden? |
Ja vind ik wel. Ik zou er niet eens gaan werken als het niet zo is. Ik weet niet of het verplicht is.
|
weet iemand misschien een site waar dit op staat? Of een rechten student die hier meer van weet?
|
het lijkt mij (heb er dus geen verstand van) dat een werkgever je alleen de uren hoeft uit te betalen die jij werkt. Als hij tussen 9.30 en 12.00 uur niet werkt, dan hoeft hij dus ook niet uit betaald te worden. Ze verplichten hem toch ook niet om in die tussentijd op het bedrijf te blijven? Hij kan dan dus doen wat hij wil.
En het feit dat ie dan toch om 9.00 uur al aanwezig moet zijn is iets waar jouw vader mee akkoord is gegaan. |
Citaat:
Weet niet of dat doornemen een kwartier duurt of 3 uur... Dat maakt nogal een verschil natuurlijk. Het was trouwens dr vriend, niet dr vader ;) |
Citaat:
Maar goed ze verplichten je op die tijd aanwezig te zijn omdat ze dan dingen over die dag gaan uitleggen en daarna beetje koffie drinken en naar de locatie vertekken. Hij werkt dan wel niet het werk waar hij voor aangenomen is maar dan kunnen ze lijtk mij je ook niet verplichten om op die tijd aanwezig te zijn zonder ervoor betaald te worden. Zo lang je maar op tijd begint met werken... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En hoe ik erbij kwam dat het over je vader ging, geen idee :D |
Citaat:
Maar ze moeten wel bijelkaar blijven, in dat bedrijf zeg maar. Ze gaan vanuit daar als het tijd is naar ''ergens anders''. Dus lijkt mij gewoon een werktijd |
het lijkt mij gewoon werktijd hij moet bij het bedrijf aanwezig zijn. Dus kan hij niks voor zichzelf doen. ik zeg 9 tot 5
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Hij moet even in zijn contract kijken, want als er in staat dat je 9 uur er moet zijn, zonder uitbetaling, en hij heeft er voor getekend, dan mag dat gewoon. Als je dat niet wilt moet je er niet voor tekenen.
Ik heb namelijk ook een 'uitwerk' halfuur na sluitingstijd waar ik niks voor krijg, dus toen had ik ook even gevraagd, en toen bleek het dus in m,n contract te staan... :o |
Citaat:
|
Citaat:
|
staat dit ergens op internet?
Want ik was er van overtuigd dat het niet mag, moet alleen nu nog een ''bewijs'' hiervan hebben |
Citaat:
Bovendien even iets anders: je zei: "Als je verplicht wordt op een tijd aanwezig te zijn door je wergever moet je dan ook niet vanaf dat tijdstip betaald worden?" Dit is niet waar: bij veel bedrijven moet je 20-30 minuten van tevoren aanwezig zijn: dit krijg je ook niet uitbetaald. Nu is 3 uur wel iets anders dan 30 minuten, maar je snapt wat ik bedoel. |
Citaat:
|
Citaat:
Probeer anders de fnv (www.fnv.nl) eens |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:46. |