![]() |
Voedsel, rechten en plichten
Is er iemand die daar wat meer verstand van heeft, of een plek weet waar ik het kan vinden?
Ik ben vooral benieuwd naar hoe het zit met over-de-uiterste-verkoopdatum-producten. Mag je korting eisen, als je bij de kassa ontdekt dat jouw product al over de uiterste verkoopdatum heen is? Is de winkel in overtreding als ze een product in de winkel hebben liggen wat over datum is? Kortom, wat zijn de rechten en plichten van de verkoper en koper. Ik werk zelf in een soort supermarkt en het gebeurt af en toe dat er overdatum producten toch in de schappen liggen. Dat is natuurlijk niet netjes, maar mijn baas doet er niet zo moeilijk over. Daarnaast zie ik soms zelf ook over-datum producten liggen, die ik eigenlijk wilde kopen. Wat kun je in zo'n situatie doen, behalve een ander product kopen? |
Als je op www.vwa.nl zoekt, kom je op een gegeven moment uit bij het volgende infoblad:
http://www.vwa.nl/download/infoblade...aarbedrijf.pdf Hierin valt bijvoorbeeld te lezen dat de winkelier de uiterste houdbaarheidsdatum niet mag verlengen. |
Citaat:
|
Citaat:
Daar ging het me niet om, lees nog maar een keer de laatste vragen in m'n openingspost. :o |
Citaat:
Ik wilde even iets te snel en kwam bij het verkeerde zinnetje uit :o |
Citaat:
maar ja, anders wordt het niet verkocht he:) |
Zowizo is het niet meer dan normaal. Ik zelf werk in de horeca, altijd met verse producten. Maar ik hoor zo verhalen, dat ze gewoon de THT datum van verschillende producten iets langer maken bij de supermarkten/groothandels. Beetje zonde, je kan er hartstikke ziek van worden.
Je hebt een verantwoordelijkheid als verkoper. Sla de HACCP regels er maar op na, rare is dat ze nu weer minder regels gaan opstellen. |
We zijn veel te stroef met de tht datums. Als iets tht 30 april is, betekent het niet dat het daarna meteen verrot.
TENMINSTE houdbaar. Dus het kan nog langer. Alleen dan is de fabrikant/verkoper niet verantwoordelijk meer voor eventuele gevolgen. Maar wat ik al zei, wij zijn er veel te stroef mee. Je kan alles wat 'over datum' is vaak nog een halve week gebruiken, met uitzondering van vers/zuivel, wat sneller verrot. Dus je kan gewoon die producten kopen en eraan ruiken en kijken hoe het eruit ziet. |
Artikelen die over de datum zijn mogen niet meer worden verkocht.
Je mag geen korting eisen bij artikelen die houdbaar zijn tot de dag waarop jij ze koopt. Als je weet dat ze bij jouw supermarkt ze afprijzen, kun je het altijd even vragen. Soms is jouw product dan gewoon over het hoofd gezien. Maar bij ons (AH) worden sommige artikelen bijvoorbeeld pas vanaf een bepaald tijdstip afgeprijsd, en kun je daarvoor dus geen korting eisen. |
Citaat:
Als het nog WEL in de winkel ligt is de winkel WEL aansprakelijk |
Bij ons (De 3e AH in dit topic ;)) Verkopen we geen producten die over datum zijn. Wanneer een product houdbaar is tot bijv vandaag, dan doen we er een 35% korting sticker op. Bljft het liggen, dan gooien we het de vlende dag weg.
Bij welke AH's werken jullie eigenlijk? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Wanneer de Detailist de tht datum verlengt is dit de verantwoordelijkheid van hemzelf en niet die van de consument, daarom gebeurd het zelden omdat er een te groot aaansprakelijkheids risico aan zit. |
Citaat:
Ze stoppen zoveel kleur/geurstoffen/conserveringsmiddelen in producten dat het gewoon niet meer vers is. Dat zie je, aan de kwaliteit, je proeft het. Verse groenten, vlees, vis, zuivel is veel betere kwaliteit dan van die zooi over THT. Zo een THT staat er niet voor niks op, elk product kan anders zijn, Filet American, zou ik niet langer dan 3 dagen bewaren, zelfde geld voor garnalen. Je kan er echt zwaar ziek van worden. Lees de HACCP eens door zowel van de boeren, de transporters, de supermarkten, evenals de horeca. |
Citaat:
|
Toen ik in een supermarkt werkte werd het idd eerst afgeprijst en de dag waarop het niet meer goed was moest het uit de schappen, ook al kwam je er bij de kassa pas achter dat het niet meer goed was dan toch mocht het niet verkocht worden.
Alleen was onze vers chef soms erg lui en keek hij zijn schappen twee dagen niet na ofzo :/ |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:35. |