Scholieren.com forum

Scholieren.com forum (https://forum.scholieren.com/index.php)
-   Werk, Geld & Recht (https://forum.scholieren.com/forumdisplay.php?f=60)
-   -   gerold in amsterdam (https://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1167757)

salieee 30-04-2005 21:46

gerold in amsterdam

edit

PV 30-04-2005 22:00

Past beter op Werk Geld en Recht, verplaatst dus.

ekki 30-04-2005 22:04

Vervelend, joh!

Je moet inderdaad extra betalen voor je paspoort (of id-kaart) omdat je de oude kwijt bent. Bij het aanschaffen van een nieuwe moet je namelijk de oude kunnen overhandigen.

Volgens mij moet je je treinkaartjes naar je opleiding gewoon betalen, daar is geen vervangend iets voor ofzo.

En van die aangifte weet ik niet, ik zou gewoon naar de politie Zwolle gaan, dan hoor je het daar wel. Kunnen ze het doorsturen naar Amsterdam (dat zullen ze toch wel doen?).

Succes!

Chaucus 30-04-2005 22:04

Ik dacht dat aangifte ook in eigen woonplaats kon.

Aanvraag OV kost idd geld, in de tussentijd mag je dacht ik 1 kaartje declareren, rest is eigen risico

Ik dacht dat je nu ook gewoon Paspoort kunt aanvragen...maar dat weet ik weer niet zeker

TheRedArrow 30-04-2005 22:07

Ik heb een keer een paspoort aangevraagd en gekregen zònder mijn oude indentiteitskaart te moeten overhandigen...

Miracle 30-04-2005 22:08

Citaat:

TheRedArrow schreef op 30-04-2005 @ 23:07 :
Ik heb een keer een paspoort aangevraagd en gekregen zònder mijn oude indentiteitskaart te moeten overhandigen...
Ik ook inderdaad.

Levitating Nun 30-04-2005 22:17

Ignoramous, dat soort dingen (MP3-speler) moet je thuislaten. Alle onnodige spullen moet je thuislaten.
Zelfs die ID kaart kon je thuislaten (alsof je gecontroleerd zou worden, ya right!). Overigens kom je met een ID zonder problemen Turkije binnen.

Dinalfos 30-04-2005 22:18

Inderdaad.

nare man 01-05-2005 00:15

Ik denk niet dat ze zit te wachten op vermanende vingertjes.

Gimme more beer 01-05-2005 00:30

Citaat:

TheRedArrow schreef op 30-04-2005 @ 23:07 :
Je mag paspoort en ID samen hebben, dus als jij een ID had en een paspoort aanvraagt, hoef je je oude ID niet in te leveren. Anders moet je een bewijs van aangifte laten zien.

LisanneOUD 01-05-2005 18:00

Je kunt inderdaad een nieuwe ov aanvragen voor 30 euro. In de tussenliggende tijd (10 werkdagen) moet je zelf je treinkaartjes betalen.

Bartje 01-05-2005 18:28

Citaat:

Lisanne schreef op 01-05-2005 @ 19:00 :
Je kunt inderdaad een nieuwe ov aanvragen voor 30 euro. In de tussenliggende tijd (10 werkdagen) moet je zelf je treinkaartjes betalen.
of je kunt proberen te reizen met je aangifte van je gestolen ov.

Een vriend van mij is dat de eerste week gelukt, de rest van de dagen moest hij wel kaartjes kopen

LisanneOUD 01-05-2005 20:13

Citaat:

Bartje schreef op 01-05-2005 @ 19:28 :
of je kunt proberen te reizen met je aangifte van je gestolen ov.

Een vriend van mij is dat de eerste week gelukt, de rest van de dagen moest hij wel kaartjes kopen

Lukt heel vaak niet, ik heb het ook geprobeerd, maar helaas.

DWW 01-05-2005 21:18

Met een doorlopende reisverzekering is het geloof ik ook mogelijk om alle gemaakte kosten (ov aanvragen, mp3speler etc) terug te krijgen. Is mij ooit wel gelukt na het verliezen van een portemonnee.

Succes iig, goodday.

Andijvie 02-05-2005 09:01

Citaat:

Gimme more beer schreef op 01-05-2005 @ 01:30 :
Je mag paspoort en ID samen hebben, dus als jij een ID had en een paspoort aanvraagt, hoef je je oude ID niet in te leveren. Anders moet je een bewijs van aangifte laten zien.
Je hoeft hem niet in te leveren, maar een paspoort aanvragen zónder je te identificeren kan niet. Dus je moet je oude identificatie bewijs wel laten zien. Wanneer je die kwijt bent moet je je via die aangifte legitimeren en een boete betalen.

OV kan je vrij snel regelen; bij het postkantoor een formulier halen voor wanneer hij gestolen/kwijt is, dat invullen, stempel van de politie erop, formulier weer inleveren bij het postkantoor, betalen (iets van 35 euro) en tien dagen later krijg je bericht dat je hem af kan halen (je kan dan níet wisselen van kaart!). Tot die tijd moet je dus zelf voor je vervoer betalen.

Gimme more beer 02-05-2005 10:00

Citaat:

Andijvie schreef op 02-05-2005 @ 10:01 :
Je hoeft hem niet in te leveren, maar een paspoort aanvragen zónder je te identificeren kan niet. Dus je moet je oude identificatie bewijs wel laten zien. Wanneer je die kwijt bent moet je je via die aangifte legitimeren en een boete betalen.
Dat lijkt me zo logisch dat het niet eens gezegd hoeft te worden...

mwja 02-05-2005 12:00

Citaat:

Lisanne schreef op 01-05-2005 @ 19:00 :
(y) Pas als de dader is gepakt (lijkt me sterk), kun je t op hem verhalen.

ganralph 02-05-2005 13:41

en ja, je kunt overal aangifte doen (leuk als je in een intercitytrein beroofd wordt, zou je moeten gaan kijken in welke gemeente je toen was?;))

het belangrijkste is namelijk dat jij een bewijs van aangifte hebt (is tegenwoordig ook geldig als legitimatiebewijs). de kans dat je spullen gevonden worden is erg klein, maar als de politie ze vindt, dan zoeken ze gewoon naar jouw adres en niet of er in hun district aangifte voor is gedaan (zonder aangifte krijg je teruggevonden spullen namelijk ook terug)

Andijvie 02-05-2005 15:25

Citaat:

Gimme more beer schreef op 02-05-2005 @ 11:00 :
Dat lijkt me zo logisch dat het niet eens gezegd hoeft te worden...
Maar blijkbaar weet niet iedereen het, veel mensen denken dat je je oude paspoort gewoon thuis kan laten wanneer je de nieuwe laat maken. TheRedArrow zegt hier ook dat hij z'n ID niet hoefde te overhandigen, dat doet denken dat je zónder identificatie een paspoort/ID-kaart kan krijgen.

salieee 03-05-2005 17:46

edit

770 08-05-2005 08:35

Ghehe. Volgende keer beter opletten. :D

ID-kaart kwijtraken gaat je nog een behoorlijk cent kosten. Je moet sowieso aangifte doen (en wel meteen) bij verlies of diefstal van een paspoort of ID-kaart. En met het proces-verbaal naar de gemeente, waar je dan extra moet betalen om een nieuwe te krijgen.

Voor Turkije heb je overigens geen paspoort nodig. ID-kaart is daar ook geldig.

koekiemonstertje 14-05-2005 12:45

ow wat een rompslomp! Dat is eigenlijk nog wel het vervelendste...

Toen mijn tas gejat was heb ik het lekker laten zitten, de politie deed lomp en ik moest overal serienummers ofzo van hebben en toen dacht ik: Laat maar!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:44.