![]() |
[laptop] Cpu snelheid vermindering uitschakelen.
Hey,
Ik had een vraagje m.b.t. de cpu snelheid van mijn laptop, deze staat nl. op 554mhz als deze niet aan de netspanning hangt. Is er ook een manier waarop ik deze op de gebruikelijke 1500 mhz kan laten lopen? Het betreft een: Acer Travelmate 4000 (4001WMLi) Pentium-M 1.50GHz 2mb Intel Montara-GM+ i855GME (centrino) Ik weet niet of dit in windows of via een tooltje moet, Alvast bedankt, |
Hij gaat vanzelf sneller als het nodig is, maar voor een beetje office is dat niet nodig :p
|
Kan je dat niet instellen bij bureaublad/eigenschappen/schermbeiveliging/energie.
En dan op prestatie zetten? Weet niet hoe dat zit bij een laptop maar dat is zo bij mijn desktop. |
Citaat:
@**********, dat doet hij niet altijd, wat erg vervelend is, -edit- ik kan nergens de optie prestatie niet vinden, de energie schema's zorgen alleen voor het uitschakelen voor de monitor en de hdd etc. |
Bios al bekeken?
|
Citaat:
Ik ging er eigenlijk meer vanuit dat dit simpel zou kunnen... |
Er is wel een programma waar je zelf het kan instellen, dat was zo voor Athlon 64, misschien ook voor Intel. Eventjes zoeken.
Probeer: dit eens Je moet trouwens eens zoeken in Windows of in de Bios op de Speedstep functie. |
Dit is toch gewoon speedstep? Dan draait hij op een lagerekloksnelheid en voltage als je de processor nauwelijks gebruikt, maar zet je een koe aan ov prime95, dan zou je je volledige kloksnelheid moeten krijgen. Check dit ff, zo ja dan is het allemaal maar gunstig.
In het ideale geval draait je processor op 1MHz en 0,1V als je hem niet gebruikt. ;) |
Citaat:
|
Citaat:
misschien ligt het daar ook aan, alleen soms draaien spellen echt beroerd zonder netspanning.. |
je kan speedstep ook gewoon uitzetten hoor :|
|
Citaat:
|
bij mijn notebook kon het met het intel speedstep programma onder windows.. ( en volgens mij ook in de bios)
mail anders even de fabrikant of zoek op www.google.nl |
Had je al geprobeerd wat ik voor je had gegoogled?
|
Citaat:
|
Wat bij mij werkt is gewoon de energieinstellingen van Windows aanpassen. Als het goed is heb je onderaan op de taakbalk je icoontje staan van de batterij. Klik daar eens op en zet het energieschema op "Altijd Aan".
|
Ik kan in de bios niets vinden, maar het lijkt me ook een achterlijk bios, je kunt er praktisch niets in veranderen..
|
Moet je eens in je handleiding kijken, soms moet je iets doen voor speciale functies te unlocken, bij de Vaio's destijds, cmos batt eruit halen. Shift + F2 of zo wil ook wel eens dat doen.
|
Citaat:
|
Moet je eens in je handleiding kijken.
|
Citaat:
|
:D
*mental note: post RTFM in first post* |
Het is mij nog steeds niet duidelijk waarom je Speedstep uit zou willen schakelen. Daar heb je nu juist zoveel geld voor betaald dat die CPU die optie had, wat revolutionair genoemd mag worden.
|
Omdat hij bij hem niet altijd op full speed ging draaien als hij ging gamen.
Dat kan een drivers kwestie zijn, of een foute instelling ergens. |
Citaat:
Maar Speedstep uitschakelen is wel een grote concessie, methinks. Zeker voor een laptop.. |
Citaat:
|
Citaat:
Je zit dus altijd met een soort peformace lagggg .:) |
Citaat:
|
Zodra je gaat overlocken moet je C & Q uitzetten, anders krijg je instabiliteits problemen :).
Klopt voltage/ht niet meer, etc. Vind het maar nutteloos ik merk het toch niet. Hij is toch even stil :). |
Oke dit is wel grappig, ik kwam er achter dat als mijn cpu nog op 1500 mhz staat en ik werk met de accu gaat alles nogsteeds langzaam..
Wat blijkt, bij mijn Ati drivers staat Ati Powerplay aan wat de GPU downclocked.. Uitgezet en loopt als een zonnetje, Zo los je weer eens wat op :D En bedankt allemaal :D |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:40. |