![]() |
[Wi] directe formule
Stel, ik het deze getallenrij:
12, 17, 22, 27, 32... Hoe maak ik daar een directe formule bij? |
Ik ben niet zeker wat een 'actieve formule' is, maar als je directe of expliciete bedoelt lijkt me t(n) = 5n+7 wel te kloppen voor n vanaf 1.
|
Citaat:
Maar hoe weet je dat? Want dat is inderdaad het antwoord, maar ik snap niet hoe je aan die zeven komt. |
Het is een rekenkundige rij, de elementen stijgen telkens met 5. Er zal dus sowieso al een lineair verband zijn met 5, in functie van het rangnummer n.
Je stelt voor: t(n) = 5n en ziet wat er nog aan schort, dat is een constant verschil van 7 :-) |
Volgens mij is dat het startgetal.
|
Maar hij vraagt wel hoe, niet zomaar om het antwoord!
Wat ik meestal doe is de verschilrij opschrijven dus: u(n) = 12, 17, 22, 27, 32, ... v(n) = 5, 5, 5, 5, ... = 5 nu kan je zeggen dat u(n) de somrij is van v(n), met de formules die je daarvoor vast kent, maar ik inmiddels ben vergeten: u(n) = 5*n + 12 voor n=0,1,2,3,... Als u(n) nou ingewikkelder is, dan dan je nog een keer de verschilrij nemen van v(n) (w(n)) en dan zeggen dat v(n) de somrij is van w(n) en u(n) daar weer de somrij van. [edit] stomme smilies |
Citaat:
En hoezo eigenlijk 5n. Het is toch steeds plus vijf, niet keer? |
Citaat:
|
Citaat:
Ik snap het niet. Wel dat je vijf moet hebben, maar de rest niet. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Het ligt er maar aan hoe de vraag is gesteld, jij hebt bij 12,17,22,.. neit gezegd of de erste term is voor n=0 of voor n=1, veel wiskundeboeken op de middelbare zijn daar nogal laks in, ik vind zelf het rekenen vanaf n=0 het makkelijkste.
|
Trek van elke t(n) eens 5n af en je krijgt allemaal 7's.
Of, zoals ik eerder postte, het verschil dat je nog hebt tussen alle elementen van de rij wanneer je al tot het verband t(n) = 5n bent gekomen is overal 7. |
Citaat:
t(0) = 12 - 5 = 7 |
Citaat:
Dus als ik 5n+12 zou doen zou het ook kloppen? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Oké, nieuwe reeks want die andere snap ik nu zo ongeveer...
1, -1/4, 1/9, -1/16, 1/25 1 is het startgetal, dus het is iets met +1? Maar van de rest? |
Had ik niet aan gedacht dat, maar in principe moet je het wel altijd definieren, het is dus ook wel handig dit te doen als je ee nvraag stelt, want dan komen alle antwoorden tenminste overeen.
|
Citaat:
Met andere woorden: ik had het ook niet door. |
De kwadraten in de noemers zouden je toch moeten opvallen?
Je kan dan denken aan t(n) = 1/n² maar dan krijg je: 1, 1/4, 1/9, 1/16, ... Bij de even elementen ontbreekt een min-teken, dit doet men gewoonlijk door een factor (-1)n+1 toe te voegen, of enkel een macht n wanneer het min-teken bij de oneven elementen hoort. Dus: t(n) = (-1)n+1/n² (n begint hier bij 1, voor alle duidelijkheid...) |
Noemer en teller apart doen, de teller is gewoon altijd 1, de noemer is 1,-4,9,-16,... dat is (-1)^(n-1) * n^2
dus: u(n) = (-1)^(n-1)/n^2 1/1, -1/4, 1/9, -1/16, 1/25 |
Citaat:
En als het bij de nul begint?:) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
En hoe kan je zien of iets exponentieel is? Gewoon als het niet lineair is?:p |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
In het eerste geval zag je dat de toename constant was, dus rekenkundige rij, dus lineair. In het tweede geval vielen die kwadraten in de noemers toch echt op... |
Het minteken is omdat dit een alternerende rij is, waarbij een willekeurige term gedeeld door de term ervoor een negatief resultaat geeft.
De manier waarop je zo'n alternernerende rij opschijft in ee ndirecte formule is met (-1)^n (als de term n=1 negatief is) of (-1)^(n+1) (als de term n=1 negatief is). Als de eerste term 0 is kan je gewoon de rij laten beginnen bij n=0, of je kan in de formule n vervanden door (n-1) |
Citaat:
Nou ja, dat maakt dus niet uit:) 2, 4, 8, 16, 32... Dat is dan: un= 2*n^2 Of niet? |
Citaat:
Oké... |
Citaat:
2, 4, 8, 16, 32 ... = 2^1, 2^2, 2^3, 2^4, 2^5, ..., 2^n. Controleer je eigen voorschrift voor een drietal waarden en je zult zien dat er wat schort... |
Teken is plus of min.
Bij een expnentiele rij heb je dat u(n)/u(n-1) = constant. De formule voor zo'n rij is vrij eenvoudis: u(n) = u(0) * gn met n = 0,1,2,... waarbij g = u(n)/u(n-1) |
Voor het voorbeeld:
2, 4, 8, 16, 32... zie je: g=32/16=16/8=8/4=4/2=2 dus: u(n)=2*2n met n=0,1,2,.... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Nog de laatste, nu we toch ze gezellig bezig zijn:
2, 5, 10, 17, 26 Ik doe met nul, hè;) un= 2*iets tot de n |
dit is geen exponentiele fucntie, want:
2, 5, 10, 17, 26 26/17 != 17/10 Dus we gaa nweer leuk een verscilrij maken: u(n) = 2, 5, 10, 17, 26, ... v(n) = 3, 5, 7, 9, ... allebei met n = 0,1,2,... Nou kan je wel zien dat v(n) = 3+2n met de formules voor somrijen die ik al weer ben vergetn kan je nu u(n) opstellen. |
Citaat:
1, 4, 9, 16, 25, ... = 1², 2², 3², 4², 5², ... = n² Terug eentje bijtellen geeft: t(n) = n² + 1 (voor n vanaf 1) |
Citaat:
un=3n+2 Ik snap het(y) |
Citaat:
|
Citaat:
|
Probeer de formule dan een paar keer en je zult zien dat het niet klopt.
De formule staat in mijn post een beetje hoger. |
Citaat:
Ik snap wel dat het niet klopt, trouwens. Maar ik weet niet wat het dan wel moet zijn. |
Citaat:
Ow.. Daar was ik dus zelf nooit opgekomen. |
Citaat:
Je moet dit soort zaken proberen te zien, patronen moeten je opvallen. Eenvoudig is het niet altijd, maar zolang ze uit zo'n boekje komen zijn ze meestal niet al te ingewikkeld, de uiteindelijke formules dan... |
Citaat:
Ik zie de patronen wel, maar ik weet niet goed hoe ik daar dan een formule van moet maken:s En het is gewoon het boek uit de vierde klas, maar ja:o |
Succes in elk geval, als je ergens vastzit horen we het wel :)
|
| Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:34. |