![]() |
[WI] vraag over normale verdeling
Ik heb twee vragen over de normale verdeling:
- Hoe reken je de normale verdeling uit zonder je rekenmachine?? Er is wel een heel ingewikkelde formule, maar in het antwoordenboekje gebruiken ze iets heel simpels met fie.. en ik snap niet hoe ze daarop komen. (ze doen volgens mij 1- fie( x-m/s), maar wat is fie hier dan???) okey mijn tweede vraag was deze opdracht die ik niet snap: Een machine produceert koperen spijkers. Het gewicht van deze spijker is normaal verdeeld met een gemiddelde van 8,90 gram en een standaardafwijking van 0,50 gram. Nou neemt iemand willekeurig 40 van deze spijkers. Hoe groot is de kans dat het totale gewicht minder dan 350 gram is? Ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden, alvast bedankt. |
Citaat:
Dan nu de opgave: er is gegeven: m=8,90 gram en s=0,50 gram. Als je 40 spijkers neemt moet het gewicht van 1 spijker dus minder dan 350/40 gram=35/4 gram=8,75 gram zijn, dus als X het aantal gram voorstelt krijg je: P(X<8,75)=fi[(8,75-8,90)/0,50]=fi(-0,15/0,50)=fi(-0,30)=0,3821. |
Citaat:
1/(sigma*sqrt(2*Pi))*e-0,5((x-mu)/sigma)^2 sqrt=wortel mu=verwachtingswaarde sigma=standaarddeviatie (wortel uit de variantie) e=het bekende getal e uit de exponentiële functie |
Citaat:
maar in mijn antwoordenboekje komen ze hierop uit : 0,0287 edit: en ik zat nog eens te kijken.. maar welke waarde heeft fi dan??? want fie had toch een vaste waarde?? of zit ik het nu te verwarren met een andere fi? |
Pi heeft een vaste waarde. Phi hangt af van z (z = (x - m)/s).
|
Citaat:
|
sorry ik ben lastig... maar "fi hangt af van z" maar op welke manier dan???
waarom heb ik verd*mme zo'n rot wiskunde boek, want dit wordt gewoon niet uitgelegd. Ik weet ook wel hoe het met de rekenmachine moet hoor.. maar ik wil ook weten hoe het zo moet. En trouwens van die andere vraag, dan zal het antwoordenboekje het wel weer eens fout hebben gedaan.... thx nog |
Citaat:
|
okey ik snap hem nu op een ding na..
hoe bereken je phi.. in mijn boek staat bijv. phi(0,5)=0,6921 of phi(-2.33)=0,0099 dat zal vast wel heel easy gaan met de rekenmachine maar ik weet nie meer hoe dat moet thx!!!! |
Citaat:
|
Citaat:
Je voert in normalcdf(linkergrens,rechtergrens,verwachtingswaarde,standaarddeviati e). Om phi(0,5) uit te rekenen, kun je normalcdf(10^(-99),0.5,0,1) intoetsen (10^(-99) komt het dichtst in de buurt van min oneindig). |
ik heb hem helemaal!!! yeeeeh
alleen eh.. het moet -1^99 zijn en niet 1^-99 ;) heel erg bedankt |
-1^99 = -1, he bedoelt toch zeker -e^99
|
nou.. dat zat ik ook al te denken maar in de handleiding van mijn gr staat -1^99 (of in rekenmachine taal -1E99 maar daar bedoelen ze hetzelfde mee..)
en als ik dan de opdrachten uit mijn boek daarmee maak kloppen ze allemaal. edit.. : het is natuurlijk niet hetzelfde, het is -1 x 10^99 nu snap ik hem al.... heel erg stom, ik vergat een nulletje :d |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:09. |