![]() |
Interesse
Wat maakt dat iemand geinteresseert raakt voor iets?
Dat de persoon zich erin herkent? Of dat zou willen? Vroeg ik me ineens af...(excuses als dit hier niet thuishoort) |
Hum, interessante vraag. :) Op cognitief niveau heeft het denk ik wat te maken met associaties. Hetgene waar interesse voor opgewekt wordt heeft, bewust of onbewust, een bepaalde associatie met eerdere (positieve) ervaringen of positieve anticipaties en dat leidt ertoe dat mensen er meer over willen weten en er tijd en aandacht aan willen besteden.
Op biologisch niveau zou je het kunnen gooien op neurotransmitters en verwanten. Een actie of waarneming roept bepaalde neurotransmitters op (bijvoorbeeld dopamine, endorfine of serotonine), wat een goed en voldaan gevoel geeft, waardoor iemand de actie of waarneming weer zou willen meemaken. Komt op hetzelfde neer ja. ;) |
inderdaad, wat kruimel zegt... associaties en herkenning. Ook heeft het met conditionering te maken. Als iemand over iets begint waar je al eerder te maken mee hebt gehad (of iets wat er op lijkt) zal deze dit associëren en de persoon 'lekker' voor iets maken.
|
'k Denk ook dat je aanleg een rol speelt. Iemand met een goed ruimtelijk inzicht zal waarschijnlijk eerder geïnteresseerd zijn in bijvoorbeeld wiskunde of in het heelal e.d.
Als je dan een paar vakken leert kennen in school of een programma er over ziet of gewoon als iemand er over vertelt, zal je het dan wel makkelijk gaan begrijpen en zo er nog meer willen over weten. Mja, 't is het eerste wat in me opkomt als verklaring. |
Citaat:
|
Behalve cognitief en biologisch zou je het natuurlijk ook nog sociaal kunnen bekijken.
Iets wat in jouw 'ingroup' als interessant wordt beschouwt, zal jij zelf ook als interessant gaan beschouwen. Je wilt je namelijk conformormeren aan wat de groep doet, zodat je het gevoel krijgt er bij te horen. Dit zal er dus ook weer toe leiden dat mensen er tijd in willen steken en zich erin willen verdiepen. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:24. |