![]() |
ietsisme
Ik zag pas een stuk van koefnoen, en dat ging over het ietsisme, die vond ik echt sterk, die uitzending. Jammer genoeg kun je het niet kijken op omroep.nl Volgens mij hangt echt wel ong 90 procent van de mensen het ietsisme aan. Ze kunnen er eigenlijk best een religie van maken :D klinkt zo lekker dom, ja ik geloof wel dat er iets is maar weet niet wat dat is (heb geen zin om na te denken over wat dat is)
|
agnosme, heet dat geloof ik
verder is 90 % ontzettend overdreven, te bedenken dat iets van 8 % mensen in nederland islamitisch is :o |
Agnosticisme is heel iets anders dan het ietsisme. Een agnost zegt niet te (kunnen) weten of god bestaat, een ietsist vermoed dat er wel iets is, maar ze benoemen het niet als god omdat ze niet weten wat ze nou eigenlijk geloven.
|
een ietsist is ook maar een verzinsel van koefnoen hoor, het staat niet in het woordenboek :)
ja, foutje van mij, je hebt gelijk, ik bedoel dat 90 procent van de mensen die geen religie aanhangen wel in iets geloven. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Een agnost gelooft niets, een agnost accepteert alleen dat het niet in zijn macht ligt om uitsluitsel te geven over de vraag of er een god bestaat of niet. Hij waagt zich gewoon niet aan de vraag.
Een ietsist daarentegen is iemand voor wie de vraag of er iets is, al bevestigend beantwoord is, maar die er nog niet uit is of dat bijvoorbeeld een god als in de monotheïstische godsdiensten is, of misschien een ander opperwezen. |
Het is slecht een sarcastische naampje dat gelovigen zelf verzonnen.
|
Ach ja, je hebt gelovigen die zó graag per se willen 'aantonen' dat agnosticisme, atheïsme, wetenschap en dergelijke ook 'vormen van geloof' zijn. Laat ze :)
|
Nee ik bedoel het serieus. Bij mijn weten minachten sommige 'echte' gelovigen (mensen die dus vol katholiek, protestant, moslim, joods, etc. zijn) mensen die wel dachten dat er 'iets' was, maar niet wisten wat. Nu moet ik zeggen dat ik mensen die in 'iets' geloven ook niet al te serieus omdat dat in mijn ogen een beetje simpel is.
|
bestond het woord ietsisme al voor koefnoen dan :confused:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:15. |