![]() |
[WI] Simpele vraag over Nulhypothese toetsen
Ik snap een vraag niet uit de examenbundel, Wiskunde B. Is een oefenvraag van Combinatoriek, kansrekening, toetsen. Blz. 71, som 30.
Aangenomen werd: m=3592, s=96. Iemand denkt dat dat hoger ligt. Een steekproef onder 200 proefpersonen gaf een gemiddelde van 3605. Onderzoek of dit steekproefresultaat voldoende aanleiding geeft deze onderzoeker gelijk te geven. Neem als significantieniveau a=0,05. Dus je stelt de volgende proef op: H0: m=3592 H1: m>3592 s=96 n=200 Dus ik dacht: normalcdf(3605,999999999,3592,96) maar dat is niet goed. Bij de uitwerkingen hebben ze het over een Z-toets, maar daarmee hebben wij nooit gewerkt! Het moet toch ook op een andere manier kunnen? En waar vind ik eventueel die Z-toets op de GR (TI-83)? (staat wel onder catalogus, maar dan kan je alleen kiezen voor m is ongelijk aan en niet m is groter dan) Wie helpt me deze som op te lossen? Snap niet dat ik er niet uitkom, want dit is 't makkelijkste onderdeel :$ |
s=96. is dat de s voor een steekproef van 200 personen, of de standaard s? Want bij een steekproef wordt de s anders.
Oh, en wij moeten altijd 10^99 nemen. |
Citaat:
Ik heb idd ook allemaal gehad op de middelbare maar ben het sindsdien vergeten (gr's zijn verboden op de uni). De z toets werkt op de volgende manier Z = X (input) - gemiddelde / Standaarddeviatie Z = 3605 - 3592/ 96 z = 0.1354 dit geeft een z waarde van 0.0517, wat groter is dan 0.05 dus de nul hypothese wordt afgekeurd. Dus de persoon met het vermoeden heeft gelijk. |
Je hebt hier de wortel-n-wet niet toegepast. De standaarddeviatie moet je nog delen door sqrt(200) omdat je het gemiddelde van een steekproef bekijkt. :)
Hier heb ik uitgelegd wat je moet doen: http://forum.scholieren.com/showthre...readid=1160849 |
Ik zag het, bedankt, was dus idd de wortel-n-wet vergeten :bloos:
Wel vervelend dat je soms van die kleine dingetjes over het hoofd ziet in een simpele som :) Maar goed, komt goed. |
in principe gebruik je de wortel - n - wet altijd --> bij 1 waarneming geldt namelijk sqrt n = 1 en dus sigma Xgem = sigma X
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:04. |